Dzisiaj mamy: Sobota, 2 Grudzień 2023

Jak sprawnie rozwijać biznes e-commerce?

2022.02.03

Czy jest jakiś sprawdzony sposób na to, by przyspieszyć wzrost Twojego biznesu? Niestety, musimy Cię rozczarować – nie istnieje żaden konkretny przepis. Nie znaczy to jednak, że nie warto nic robić. Są pewne działania oraz wskazówki, których warto się trzymać, dzięki czemu będziesz mieć większy wpływ na tempo oraz kierunek rozwoju Twojego e-biznesu. Wcielenie ich w życie z pewnością będzie sprzyjać Twojej firmie.

Niezależnie od tego, czym się zajmujesz i jakiego rozmiaru jest Twoje przedsiębiorstwo, pewne zasady są uniwersalne. Są to podstawy, które można zastosować do każdego rodzaju działalności. Niektóre z nich warto mieć cały czas z tyłu głowy, do innych zaś regularnie się odwoływać, by Twój biznes mógł szybko się rozrastać.

Zbieraj feedback od klientów

Podstawą dla każdego właściciela biznesu powinno być regularne weryfikowanie swoich działań poprzez ankietowanie klientów. Wszak sukces Twojej firmy zależy do tego, czy to, co oferujesz, jest odpowiedzią na ich potrzeby. Przyda Ci się dosłownie każda informacja zwrotna – pytaj o produkty, obsługę oraz sugestie, co mógłbyś zmienić. W jaki sposób? Najłatwiej przeprowadzić ankietę przez Internet. Proś o feedback po zakupie lub roześlij newsletter z ankietą i zachęć do jej wypełnienia poprzez zaoferowanie np. kodu zniżkowego.

Szukaj perspektywy zewnątrz

Prowadząc biznes, możesz nie dostrzegać pewnych rozwiązań, które mogą być korzystne dla rozwoju Twojego e-biznesu. Dlatego kolejną zasadą jest znalezienie mentora – kogoś, kto będzie potrafił ocenić Twoje działania z zewnątrz, z perspektywy swoich doświadczeń, i coś doradzić. Ktoś taki na pewno wniesie świeże spojrzenie i pozwoli wprowadzić w Twojej firmie pozytywne zmiany. Te z kolei na pewno przyspieszą jej rozwój. Gdzie go szukać? Wszędzie! Na imprezach branżowych, w mediach społecznościowych, a nawet wśród przyjaciół i znajomych. Znajdź kogoś, kto ma większe doświadczenie niż Ty, kogoś, kogo podziwiasz i komu ufasz. Nie bój się pytać – najwyżej dostaniesz odmowę.

Zbieraj dane i analizuj statystyki

Kolejną zasadą, której nie sposób pominąć, gdy prowadzisz firmę, jest konieczność zbierania danych i statystyk. Bez nich nie będziesz w stanie ocenić skuteczności swoich działań, efektywności kampanii i wyników sprzedaży. Informacje o tym, jak klienci zachowują się na stronie, które podstrony interesują ich najbardziej, a także wiedza o tym, co powoduje rezygnację z zakupów, są wręcz bezcenne. Dzięki stałemu monitorowaniu tych danych będziesz mógł na bieżąco reagować i wprowadzać odpowiednie zmiany. Wykorzystuj w tym celu takie narzędzia, jak Google Analytics czy menedżer kampanii Facebooka.


Zobacz też: Ecomersy Basic #9: Co to jest Google Ads?


Naucz się delegować zadania

Ostatnia zasada wymaga nabycia pewnej umiejętności. Delegowanie zadań, bo to o nim mowa, nie jest takie łatwe – bardzo wielu przedsiębiorców, zwłaszcza właścicieli małych firm, stara się robić wszystko samodzielnie. Z różnych przyczyn – zazwyczaj zakładają, że sami zrobią wszystko szybciej i lepiej. Tymczasem wiele zadań możesz po prostu zlecić komuś innemu – pracownikowi lub podwykonawcy. Dzięki temu zyskasz przestrzeń i czas na to, by zająć się kwestiami, które są dla Ciebie naprawdę istotne. A może warto zastanowić się, czy wszystkie Twoje działania są rzeczywiście niezbędne?

Na zakończenie

Feedback, analiza, delegowanie zadań i mentoring – te zasady naprawdę potrafią odmienić każdą firmę. Dzięki nim nie tylko upewnisz się, że idziesz właściwą ścieżką, ale również dowiesz się, co możesz zmienić, by rozwijać swój biznes szybciej i sprawniej. Choć w swojej istocie są proste, wdrożenie ich może sprawić trudność. Warto się jednak nie poddawać – w krótkim czasie zobaczysz efekty.

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...
#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

2023.11.09
Mamy połowę listopada, jesteśmy jeszcze przed Black Friday – wydawać by się mogło, że do Świąt Bożego Narodzenia pozostało dużo czasu. W świecie e-commerce czas płynie nieco innym rytmem, a do dużych wydarzeń warto przygotowywać się wcześniej. W dzisiejszym artykule zastanowimy się, jak „rozruszać” sklep internetowy jeszcze przed Gwiazdką, aby...