Dzisiaj mamy: Poniedziałek, 26 Wrzesień 2022

Jak sprawnie rozwijać biznes e-commerce?

2022.02.03

Czy jest jakiś sprawdzony sposób na to, by przyspieszyć wzrost Twojego biznesu? Niestety, musimy Cię rozczarować – nie istnieje żaden konkretny przepis. Nie znaczy to jednak, że nie warto nic robić. Są pewne działania oraz wskazówki, których warto się trzymać, dzięki czemu będziesz mieć większy wpływ na tempo oraz kierunek rozwoju Twojego e-biznesu. Wcielenie ich w życie z pewnością będzie sprzyjać Twojej firmie.

Niezależnie od tego, czym się zajmujesz i jakiego rozmiaru jest Twoje przedsiębiorstwo, pewne zasady są uniwersalne. Są to podstawy, które można zastosować do każdego rodzaju działalności. Niektóre z nich warto mieć cały czas z tyłu głowy, do innych zaś regularnie się odwoływać, by Twój biznes mógł szybko się rozrastać.

Zbieraj feedback od klientów

Podstawą dla każdego właściciela biznesu powinno być regularne weryfikowanie swoich działań poprzez ankietowanie klientów. Wszak sukces Twojej firmy zależy do tego, czy to, co oferujesz, jest odpowiedzią na ich potrzeby. Przyda Ci się dosłownie każda informacja zwrotna – pytaj o produkty, obsługę oraz sugestie, co mógłbyś zmienić. W jaki sposób? Najłatwiej przeprowadzić ankietę przez Internet. Proś o feedback po zakupie lub roześlij newsletter z ankietą i zachęć do jej wypełnienia poprzez zaoferowanie np. kodu zniżkowego.

Szukaj perspektywy zewnątrz

Prowadząc biznes, możesz nie dostrzegać pewnych rozwiązań, które mogą być korzystne dla rozwoju Twojego e-biznesu. Dlatego kolejną zasadą jest znalezienie mentora – kogoś, kto będzie potrafił ocenić Twoje działania z zewnątrz, z perspektywy swoich doświadczeń, i coś doradzić. Ktoś taki na pewno wniesie świeże spojrzenie i pozwoli wprowadzić w Twojej firmie pozytywne zmiany. Te z kolei na pewno przyspieszą jej rozwój. Gdzie go szukać? Wszędzie! Na imprezach branżowych, w mediach społecznościowych, a nawet wśród przyjaciół i znajomych. Znajdź kogoś, kto ma większe doświadczenie niż Ty, kogoś, kogo podziwiasz i komu ufasz. Nie bój się pytać – najwyżej dostaniesz odmowę.

Zbieraj dane i analizuj statystyki

Kolejną zasadą, której nie sposób pominąć, gdy prowadzisz firmę, jest konieczność zbierania danych i statystyk. Bez nich nie będziesz w stanie ocenić skuteczności swoich działań, efektywności kampanii i wyników sprzedaży. Informacje o tym, jak klienci zachowują się na stronie, które podstrony interesują ich najbardziej, a także wiedza o tym, co powoduje rezygnację z zakupów, są wręcz bezcenne. Dzięki stałemu monitorowaniu tych danych będziesz mógł na bieżąco reagować i wprowadzać odpowiednie zmiany. Wykorzystuj w tym celu takie narzędzia, jak Google Analytics czy menedżer kampanii Facebooka.


Zobacz też: Ecomersy Basic #9: Co to jest Google Ads?


Naucz się delegować zadania

Ostatnia zasada wymaga nabycia pewnej umiejętności. Delegowanie zadań, bo to o nim mowa, nie jest takie łatwe – bardzo wielu przedsiębiorców, zwłaszcza właścicieli małych firm, stara się robić wszystko samodzielnie. Z różnych przyczyn – zazwyczaj zakładają, że sami zrobią wszystko szybciej i lepiej. Tymczasem wiele zadań możesz po prostu zlecić komuś innemu – pracownikowi lub podwykonawcy. Dzięki temu zyskasz przestrzeń i czas na to, by zająć się kwestiami, które są dla Ciebie naprawdę istotne. A może warto zastanowić się, czy wszystkie Twoje działania są rzeczywiście niezbędne?

Na zakończenie

Feedback, analiza, delegowanie zadań i mentoring – te zasady naprawdę potrafią odmienić każdą firmę. Dzięki nim nie tylko upewnisz się, że idziesz właściwą ścieżką, ale również dowiesz się, co możesz zmienić, by rozwijać swój biznes szybciej i sprawniej. Choć w swojej istocie są proste, wdrożenie ich może sprawić trudność. Warto się jednak nie poddawać – w krótkim czasie zobaczysz efekty.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...
#EcomersyBasic #44: Jak promować sklep na Pinterest. Czy warto?

#EcomersyBasic #44: Jak promować sklep na Pinterest. Czy warto?

2022.09.02
Pinterest już dawno przestał być witryną służącą tylko do gromadzenia inspiracji. Dziś to przede wszystkim prężna platforma społecznościowa, której lepiej nie bagatelizować, gdy chodzi o promocję sklepu internetowego. Umiejętne korzystanie z niej może rozpowszechnić znajomość Twojej marki, wygenerować ruch na stronie sklepu, a także znacząco zwiększyć sprzedaż.