Dzisiaj mamy: Sobota, 24 Luty 2024

Jak powinno wyglądać podsumowanie zamówienia w e-sklepie?

2023.06.15

Moment, w którym klient realizuje transakcję, jest bardzo istoty dla każdego przedsiębiorcy – można nawet powiedzieć, że najważniejszy. Zanim jednak użytkownik opłaci swoje zamówienie, musi przejść do jego podsumowania. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, powinieneś zadbać o to, by ta podstrona zachęcała do podjęcia „ostatecznego kroku”. Tylko co to znaczy – jakie elementy należy w niej umieścić? Zostań z nami, żeby się tego dowiedzieć!

Jak przeprowadzić klienta przez proces realizacji zamówienia?

Proces finalizacji zamówienia w sklepie internetowym nie może sprawiać kłopotów – inaczej konsument zwyczajnie z niego zrezygnuje i – najprawdopodobniej – uda się do konkurencji. Warto wiedzieć, że istnieją dwa jego rodzaje: wieloetapowy i jednoetapowy. Pierwszy z nich jest bardziej popularny, dlatego określamy go jako standardowy. Jak sama nazwa wskazuje, proces składania zamówienia składa się z kilku etapów (najczęściej pięciu): najpierw widzą zawartość swojego koszyka, potem logują się na swoje konto (albo składają zamówienie jako gość, bez konieczności rejestracji), następnie podają swoje dane osobowe, dane do wysyłki, określają sposób dostawy i metodę płatności, a na końcu wszystko potwierdzają. Każdy etap to kolejne kliknięcie. Jeżeli proces ten wyda się klientowi zbyt skomplikowany, bardzo prawdopodobne jest to, że po prostu porzuci swoje zamówienie.

Jednoetapowy checkout

Alternatywą dla wieloetapowego checkoutu jest tzw. one step checkout, czyli jednoetapowe podsumowanie. Możemy je spotkać na platformie Allegro bądź Zalando. Klient widzi krótki formularz, który zawiera wszystkie informacje, a żeby wybrać metodę dostawy, musi po prostu przeskrolować stronę. Jest to proste, intuicyjne i szybkie, dlatego cieszy się dużym uznaniem wśród użytkowników. Liczba kroków potrzebnych do złożenia zamówienia zostaje zredukowana do niezbędnego minimum, co skraca ścieżkę zakupową. Taka strategia naprawdę działa, ponieważ odpowiada na potrzeby współczesnego e-konsumenta. Kupujący widzi wszystkie informacje od razu – znajdują się bowiem w jednym miejscu. Nie trzeba się cofać do poprzedniej podstrony czy tracić czasu na długie formularze.

O czym jeszcze trzeba pamiętać?

Wiesz już, czym różni się proces wieloetapowy i proces jednoetapowy. Co jeszcze warto uwzględnić przy tworzeniu podstrony (lub podstron) realizacji zamówienia? Po pierwsze, pozwól składać zamówienia niezarejestrowanym klientom. Nie każdy chce zakładać konto, wielu klientów woli kupować jako gość, zwłaszcza jeżeli planują jednorazowe zakupy. Nie wyklucza to oczywiście działań promocyjnych, które mają zachęcić do założenia konta w naszym serwisie (firmy najczęściej proponują kilku- czy kilkunastoprocentową zniżkę na pierwsze zamówienie). Po drugie, wysyłaj wiadomości e-mail z potwierdzeniem złożenia zamówienia. Dzięki nim każdy z konsumentów zyska pewność, że wszystko się udało. Możesz także wprowadzić linki potwierdzające zamówienia i wysyłać je w e-mailach. Po trzecie, zapisuj zawartość koszyka zalogowanych użytkowników – chodzi o to, by po ponownym odwiedzeniu e-sklepu widzieli, że w ich koszyku wciąż znajdują się konkretne produkty – w ten sposób na pewno o nich nie zapomną.


Zobacz też: Ecomersy Basic #72: Jak zapakować zamówienie? Poradnik e-commerce


Pozytywny odbiór sklepu internetowego

Podsumowanie zamówienia w sklepie internetowym to jeden z wielu elementów, które pozwalają budować pozytywne relacje między sprzedawcą a kupującym. Jeżeli znajdują się w nim wszystkie potrzebne informacje, klient będzie mógł ostatni raz rzucić okiem na swoje zamówienie – bez potrzeby cofania się. Na pewno wiesz, że większość konsumentów oczekuje bezproblemowych, szybkich i przyjemnych zakupów – nie inaczej jest z procesem realizacji zamówienia. Pamiętaj, by wymagać tylko niezbędnych danych, niczego nie ukrywać i kierować się zasadą, że prostota jest niezawodna.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...
#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

2024.01.05
Zaczął się nowy rok! Co to oznacza dla branży e-commerce, a przede wszystkim dla Ciebie, przedsiębiorcy? W dynamicznym świecie handlu internetowego bardzo ważne jest to, by pozostawać na bieżąco z najnowszymi trendami i nadchodzącymi wydarzeniami – a w te ostatnie 2024 z pewnością będzie obfitować. Czy chcesz poznać najważniejsze daty,...