Jak Polacy płacą za zakupy? Czego oczekują? Wyniki badania Mastercard
Polscy konsumenci oczekują szerokiego wyboru narzędzi płatniczych. Kluczowe znaczenie ma dla nich swoboda wyboru metody płatności, a także wygoda i bezpieczeństwo zarówno w transakcjach online, jak i offline. Coraz większą rolę odgrywają również innowacyjne rozwiązania płatnicze – wynika z raportu „Polskie płatności: liczy się możliwość wyboru” („Paid in Poland: A story of choice”), opracowanego na zlecenie Mastercard.
Płatności w tradycyjnych sklepach
Jak Polacy płacą w sklepach stacjonarnych? Portfel mobilny jest jedną z najchętniej wybieranych metod – korzysta z niego 45% ankietowanych. Prawie co czwarty badany (22%) preferuje płatność zegarkiem lub opaską. Konsumenci są otwarci na innowacyjne rozwiązania płatnicze i oczekują ich coraz szerszej dostępności. Rośnie znaczenie płatności biometrycznych – 13% badanych miało już okazję z nich skorzystać, a 21% chce je wypróbować. Popularność zyskują także technologie zwiększające samodzielność klientów w sklepach fizycznych, takie jak aplikacje do skanowania produktów i płatności przy kasie czy sklepy autonomiczne, w których zakupy zrobiło już 40% respondentów.
Technologia i tokenizacja
Tokenizacja odgrywa kluczową rolę w rozwoju płatności elektronicznych, zapewniając szybkość, wygodę i bezpieczeństwo. Polega na zastąpieniu danych karty unikalnym tokenem, który szyfruje informacje o transakcji. Z raportu Mastercard wynika, że Polacy uznają stokenizowane płatności za najszybsze (60%) i najwygodniejsze (19%), a 34% docenia brak konieczności wpisywania PIN-u czy logowania do e-sklepu. Technologia ta wspiera m.in. płatności mobilne i Click to Pay. Choć popularność rośnie, nadal potrzebna jest edukacja – połowa badanych skorzystałaby z tej metody chętniej po lepszym poznaniu jej zasad i bezpieczeństwa.
M-commerce rośnie na popularności
Zakupy przez aplikacje mobilne dominują w e-commerce, stopniowo przekształcając go w m-commerce. Z raportu Mastercard wynika, że połowa Polaków używa stokenizowanych płatności online, a 60% regularnie korzysta z aplikacji e-sklepów do wyszukiwania i zamawiania produktów. Młodsze pokolenie (18-29 lat) szczególnie chętnie wybiera zakupy mobilne, które stanowią coraz większy udział w handlu internetowym.