Dzisiaj mamy: Sobota, 24 Luty 2024

Jak działa wyszukiwarka Google? Przyglądamy się encjom, NLP i MN

2023.08.23

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak działa najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie – wyszukiwarka Google? Niemal codziennie wpisujemy frazy w odpowiednie okienko, jednak nieczęsto myślimy o tym, dlaczego udaje nam się znaleźć to, czego szukamy.  Jeżeli chcesz wiedzieć, jakie procedury i mechanizmy za tym stoją, zostań z nami – przygotowaliśmy dla Ciebie krótki przewodnik po algorytmach, procesach, sztucznej inteligencji i innych ważnych elementach związanych z wyszukiwarką Google!

Indeksowanie stron internetowych

Wyszukiwarka Google jest jednym z najbardziej zaawansowanych narzędzi do odnajdywania informacji w Internecie. Jej działanie można podzielić na kilka głównych etapów. Proces rozpoczyna się od przeszukania sieci w poszukiwaniu treści. Roboty Google, znane jako „Googleboty”, odwiedzają strony internetowe, analizując ich zawartość i zbierając informacje – uwzględniają przy tym teksty, zawarte w nich słowa kluczowe, atrybuty, tagi, obrazy, multimedia, odnośniki (linki). Informacje te są następnie indeksowane, czyli sortowane i opisywane w ogromnej bazie danych, która jest podstawą dla wyników wyszukiwania. W trakcie tego procesu Google bierze pod uwagę takie czynniki, jak oryginalność, wiarygodność, świeżość informacji, jakość linków, szybkość ładowania witryny, responsywność.

Rankingowanie stron internetowych

Kiedy użytkownik wprowadza daną frazę w pasek wyszukiwania Google, zostaje ona przekształcona w formę zrozumiałą dla maszyny. Roboty analizują słowa kluczowe, kontekst i inne elementy, aby zrozumieć, czego szuka dany Internauta. Google wykorzystuje skomplikowane algorytmy, które poddają analizie setki czynników, żeby określić, jakie strony internetowe są najodpowiedniejsze dla wpisanej frazy. Na podstawie tych działań wyszukiwarka określa pozycje w wynikach wyszukiwania. Strony uważane za wartościowe wyświetlane są wyżej na liście. Po przeprowadzeniu analizy oraz utworzeniu rankingu Google prezentuje użytkownikowi najlepiej pasujące wyniki wyszukiwania.

Uczenie maszynowe – czym jest?

Uczenie maszynowe (Machine Learning, ML) odgrywa kluczową rolę w doskonaleniu i personalizacji wyników wyszukiwania w Google. Wyszukiwarka wykorzystuje różne jego techniki, aby dostarczać jak najbardziej trafne i zindywidualizowane wyniki użytkownikom. Google zbiera ogromne ilości danych, w tym historie wyszukiwań, interakcje z wynikami wyszukiwania, nawigację po witrynach, preferencje językowe i wiele innych. Te dane stanowią podstawę do tworzenia modeli uczenia maszynowego, czyli matematycznych reprezentacji, które uczą się zależności między różnymi elementami. Modele są „trenowany” przy wykorzystaniu zebranych danych – obejmują one zarówno dobre, jak i nieodpowiednie przykłady wyników wyszukiwania.

Przetwarzanie Języka Naturalnego

Natural Language Processing (NLP), czyli Przetwarzanie Języka Naturalnego, to dziedzina sztucznej inteligencji (AI), która zajmuje się analizą i przetwarzaniem ludzkiego języka w taki sposób, by był zrozumiały dla komputerów. Jeżeli chodzi o Google, NLP pełni bardzo ważną funkcję, umożliwiając efektywniejszą interakcję z użytkownikami poprzez tekst lub mowę i dostarczanie im bardziej trafnych wyników wyszukiwania. Przetwarzanie Języka Naturalnego wykorzystuje Google Assistant czy Google Translator. W przypadku Google Assistant NLP pozwala na naturalną i konwersacyjną interakcję z użytkownikami – narzędzie jest w stanie rozpoznać intencje odbiorcy, odpowiadać na pytania i wykonywać polecenia. Jeżeli chodzi o Google Translator, algorytmy NLP analizują kontekst i strukturę języka, aby generować tłumaczenia, które są jak najbardziej dokładne i naturalne.


Zobacz też: Zaczynasz korzystanie z Google Analytics? Zadbaj o prawidłową konfigurację!


O co chodzi z tymi encjami?

Encje odgrywają ważną rolę w działaniu wyszukiwarki Google – pomagają w lepszym rozumieniu kontekstu zapytań użytkowników oraz dostarczaniu bardziej precyzyjnych wyników wyszukiwania. Encje to konkretne obiekty, takie jak miejsca, osoby, daty, wydarzenia, firmy czy produkty, które Google identyfikuje i rozumie. Dzięki nim wyszukiwarka jest w stanie lepiej zrozumieć, o czym mówi użytkownik i jakie mogą być jego intencje. Na przykład, jeśli ktoś szuka informacji o „Apple”, Google może odróżnić, czy użytkownik chce dowiedzieć się czegoś o firmie technologicznej, czy o owocu.

Podsumowanie w pigułce

Wiesz już, jak działa wyszukiwarka Google – mamy nadzieję, że udało nam się Ciebie zainteresować! Cały ten proces opiera się na zaawansowanych technologiach, takich jak nauczanie maszynowe i przetwarzanie języka naturalnego, aby zapewnić szybkie, trafne i spersonalizowane wyniki wyszukiwania użytkownikom na całym świecie.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...
#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

2024.01.05
Zaczął się nowy rok! Co to oznacza dla branży e-commerce, a przede wszystkim dla Ciebie, przedsiębiorcy? W dynamicznym świecie handlu internetowego bardzo ważne jest to, by pozostawać na bieżąco z najnowszymi trendami i nadchodzącymi wydarzeniami – a w te ostatnie 2024 z pewnością będzie obfitować. Czy chcesz poznać najważniejsze daty,...