Dzisiaj mamy: Sobota, 27 Kwiecień 2024

Jak działa wyszukiwarka Google? Przyglądamy się encjom, NLP i MN

2023.08.23

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak działa najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie – wyszukiwarka Google? Niemal codziennie wpisujemy frazy w odpowiednie okienko, jednak nieczęsto myślimy o tym, dlaczego udaje nam się znaleźć to, czego szukamy.  Jeżeli chcesz wiedzieć, jakie procedury i mechanizmy za tym stoją, zostań z nami – przygotowaliśmy dla Ciebie krótki przewodnik po algorytmach, procesach, sztucznej inteligencji i innych ważnych elementach związanych z wyszukiwarką Google!

Indeksowanie stron internetowych

Wyszukiwarka Google jest jednym z najbardziej zaawansowanych narzędzi do odnajdywania informacji w Internecie. Jej działanie można podzielić na kilka głównych etapów. Proces rozpoczyna się od przeszukania sieci w poszukiwaniu treści. Roboty Google, znane jako „Googleboty”, odwiedzają strony internetowe, analizując ich zawartość i zbierając informacje – uwzględniają przy tym teksty, zawarte w nich słowa kluczowe, atrybuty, tagi, obrazy, multimedia, odnośniki (linki). Informacje te są następnie indeksowane, czyli sortowane i opisywane w ogromnej bazie danych, która jest podstawą dla wyników wyszukiwania. W trakcie tego procesu Google bierze pod uwagę takie czynniki, jak oryginalność, wiarygodność, świeżość informacji, jakość linków, szybkość ładowania witryny, responsywność.

Rankingowanie stron internetowych

Kiedy użytkownik wprowadza daną frazę w pasek wyszukiwania Google, zostaje ona przekształcona w formę zrozumiałą dla maszyny. Roboty analizują słowa kluczowe, kontekst i inne elementy, aby zrozumieć, czego szuka dany Internauta. Google wykorzystuje skomplikowane algorytmy, które poddają analizie setki czynników, żeby określić, jakie strony internetowe są najodpowiedniejsze dla wpisanej frazy. Na podstawie tych działań wyszukiwarka określa pozycje w wynikach wyszukiwania. Strony uważane za wartościowe wyświetlane są wyżej na liście. Po przeprowadzeniu analizy oraz utworzeniu rankingu Google prezentuje użytkownikowi najlepiej pasujące wyniki wyszukiwania.

Uczenie maszynowe – czym jest?

Uczenie maszynowe (Machine Learning, ML) odgrywa kluczową rolę w doskonaleniu i personalizacji wyników wyszukiwania w Google. Wyszukiwarka wykorzystuje różne jego techniki, aby dostarczać jak najbardziej trafne i zindywidualizowane wyniki użytkownikom. Google zbiera ogromne ilości danych, w tym historie wyszukiwań, interakcje z wynikami wyszukiwania, nawigację po witrynach, preferencje językowe i wiele innych. Te dane stanowią podstawę do tworzenia modeli uczenia maszynowego, czyli matematycznych reprezentacji, które uczą się zależności między różnymi elementami. Modele są „trenowany” przy wykorzystaniu zebranych danych – obejmują one zarówno dobre, jak i nieodpowiednie przykłady wyników wyszukiwania.

Przetwarzanie Języka Naturalnego

Natural Language Processing (NLP), czyli Przetwarzanie Języka Naturalnego, to dziedzina sztucznej inteligencji (AI), która zajmuje się analizą i przetwarzaniem ludzkiego języka w taki sposób, by był zrozumiały dla komputerów. Jeżeli chodzi o Google, NLP pełni bardzo ważną funkcję, umożliwiając efektywniejszą interakcję z użytkownikami poprzez tekst lub mowę i dostarczanie im bardziej trafnych wyników wyszukiwania. Przetwarzanie Języka Naturalnego wykorzystuje Google Assistant czy Google Translator. W przypadku Google Assistant NLP pozwala na naturalną i konwersacyjną interakcję z użytkownikami – narzędzie jest w stanie rozpoznać intencje odbiorcy, odpowiadać na pytania i wykonywać polecenia. Jeżeli chodzi o Google Translator, algorytmy NLP analizują kontekst i strukturę języka, aby generować tłumaczenia, które są jak najbardziej dokładne i naturalne.


Zobacz też: Zaczynasz korzystanie z Google Analytics? Zadbaj o prawidłową konfigurację!


O co chodzi z tymi encjami?

Encje odgrywają ważną rolę w działaniu wyszukiwarki Google – pomagają w lepszym rozumieniu kontekstu zapytań użytkowników oraz dostarczaniu bardziej precyzyjnych wyników wyszukiwania. Encje to konkretne obiekty, takie jak miejsca, osoby, daty, wydarzenia, firmy czy produkty, które Google identyfikuje i rozumie. Dzięki nim wyszukiwarka jest w stanie lepiej zrozumieć, o czym mówi użytkownik i jakie mogą być jego intencje. Na przykład, jeśli ktoś szuka informacji o „Apple”, Google może odróżnić, czy użytkownik chce dowiedzieć się czegoś o firmie technologicznej, czy o owocu.

Podsumowanie w pigułce

Wiesz już, jak działa wyszukiwarka Google – mamy nadzieję, że udało nam się Ciebie zainteresować! Cały ten proces opiera się na zaawansowanych technologiach, takich jak nauczanie maszynowe i przetwarzanie języka naturalnego, aby zapewnić szybkie, trafne i spersonalizowane wyniki wyszukiwania użytkownikom na całym świecie.

Polecamy