Dzisiaj mamy: Piątek, 19 Kwiecień 2024

Influencerzy nie nadążają za pandemią

2021.09.27

Lockdowny, wymuszona zmiana sposobów spędzania czasu, konieczność zachowania dystansu – wszystko to sprawiło, że zaczęliśmy spędzać o wiele więcej czasu w Internecie. Okazuje się też, że potrzebujemy dziś innych treści niż jeszcze przed pandemią. Dotychczasowe strategie promowania produktów i usług przestały skutecznie wpływać na odbiorców. 

Badania wykazują, że lockdowny zwiększyły globalne korzystanie z sieci o 70%, a samych mediów społecznościowych o 61%. Jednocześnie zmieniły się nasze codzienne przyzwyczajenia – zaczęliśmy spędzać w domu o wiele więcej czasu. Przeciążenie przebywaniem w czterech ścianach z dziećmi, edukacja i praca zdalna, izolacja, brak kontaktu z bliskimi, dodatkowy stres, niemożność wyjechania na wakacje – wszystko to wpłynęło na to, jakich treści poszukujemy w social mediach. 

Sprawdzone strategie idą w odstawkę

Wielu influencerów przeoczyło konieczność zmian i traci przez nieskuteczne już działania. Okazuje się, że dotychczas sprawdzające się materiały – zdjęcia z pięknych podróży, kadry z życia w egzotycznych miejscach, ładne ujęcia produktów – zwyczajnie przestały wystarczać. Promowanie produktów i usług przy każdej okazji, bez osadzenia w szerszym kontekście, to coś, czego odbiorcy zaczęli unikać. Ze względu na wymuszone przez okoliczności ograniczenia takie treści zaczęły irytować, zamiast stanowić inspirację. Użytkownicy zaś zaczęli potrzebować czegoś zupełnie innego. 

Dziś rządzi misja

Co się dziś sprawdza na profilach influencerów? Przede wszystkim odbiorcy poszukują materiałów, które wniosą do ich życia coś więcej. Potrzebne są treści edukacyjne, merytoryczne i wspierające. Użytkownicy oczekują od twórców internetowych zajmowania stanowiska w ważnych społecznie kwestiach politycznych, ekologicznych czy ideologicznych. Dlatego marki nawiązujące współpracę z influencerami nie mogą już po prostu promować za pomocą ich kanałów swoich produktów. Potrzebna jest misja, która będzie przyświecać kampanii, zaangażowanie w sprawy społeczne i przekonanie o słuszności swoich działań. 

Influencer i jego zaangażowana społeczność

Influencer staje się dziś jeszcze ważniejszym elementem akcji promocyjnej. Odbiorcą kampanii będzie jego społeczność, a skuteczność promocji zależy od stopnia jej zaangażowania. Ciężar odpowiedzialności za publikowane treści rośnie wraz z zaufaniem odbiorców. Ta z kolei budowana jest na bazie autentyczności, wiedzy, którą dzieli się twórca, i wszystkich innych elementów składających się na jego markę osobistą. Liczba obserwatorów już nie przekłada się na skuteczność kampanii. To dlatego zwyczajne oznaczanie promowanych produktów i usług już nie wystarcza – potrzebna jest wartość dodana, która wniesie coś w życia odbiorców. 

Storytelling i pakiet korzyści

Influencer opowiada dziś historię osnutą wokół marki, a jego osobiste doświadczenia i potrzeby muszą być z nią spójne. Dlatego sukcesem kończą się te wspólne akcje marek i twórców internetowych, które oprócz promocji produktów pociągają za sobą również aktywizm społeczny lub ekologiczny, oferują odbiorcom darmową wiedzę czy angażują w proponowane działania.

Polecamy