Handel detaliczny w 2025 – spadki miesięczne, wzrosty w e-commerce
Czerwcowe dane GUS dotyczące handlu detalicznego zostały szczegółowo przeanalizowane przez ekspertów KIG, a wyniki nie napawają optymizmem. Sprzedaż detaliczna ponownie zmniejszyła się w ujęciu miesięcznym, a roczne wzrosty były znacznie niższe od prognoz. Największe spadki odnotowano w segmencie trwałych dóbr konsumpcyjnych, takich jak meble i sprzęt elektroniczny. Jedynym pozytywnym akcentem pozostaje dynamicznie rozwijający się handel internetowy, który w wielu kategoriach notuje dwucyfrowe wzrosty (w ujęciu rocznym).
Czerwiec – słabszy miesiąc, dodatki wynik roczny
W czerwcu 2025 sprzedaż detaliczna w ujęciu nominalnym spadła o 2,1% w zestawieniu z majem (dla porównania – w maju odnotowano spadek o 3,5% m/m), a w relacji rocznej była wyższa o 2,1%. Przypomnijmy, że maj przyniósł roczny wzrost sprzedaży nominalnej na poziomie 4,3%. W okresie styczeń–czerwiec 2025 sprzedaż detaliczna (w ujęciu nominalnym) wzrosła o 4,2% rok do roku. Z kolei dane liczone w cenach stałych wskazują na spadek sprzedaży o 1,8% względem maja oraz wzrost o 2,2% w porównaniu z czerwcem 2024 roku.
Handel online w czerwcu 2025
Razem z danymi dotyczącymi sprzedaży detalicznej GUS opublikował również statystyki dotyczące handlu internetowego w czerwcu 2025 roku. W ujęciu miesięcznym sprzedaż online w cenach bieżących spadła o 3,0% (dla porównania – w maju odnotowano spadek o 3,4% m/m). Spadki objęły większość kategorii, przy czym najbardziej dotknięte zostały: pojazdy, motocykle i części (-11,0%) oraz żywność, napoje i wyroby tytoniowe (-9,3%). Jedynym segmentem, który odnotował wzrost w porównaniu z majem, była sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia – zwiększyła się o 0,4%.
Wyraźne wzrosty w ujęciu rocznym
W ujęciu rocznym sprzedaż internetowa (w cenach bieżących) wzrosła w czerwcu o 8,0%, a w maju odnotowano wzrost na poziomie 6,2% rdr. W porównaniu z czerwcem 2024 roku wzrosty zaobserwowano w większości kategorii. Najbardziej dynamiczny przyrost dotyczył sprzedaży internetowej pojazdów, motocykli i części – aż o 383,9%. Znacząco zwiększyła się też sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych – o 53,1%. Jedyny spadek w ujęciu rocznym wystąpił w grupie obejmującej prasę, książki oraz pozostały asortyment oferowany w wyspecjalizowanych sklepach – o 3,9%.