Dzisiaj mamy: Wtorek, 23 Kwiecień 2024

Google Analytics 4 – nadchodzi czas zmian!

2022.12.20

1 lipca 2023 – jest to oficjalna data wyłączenia Google Universal Analytics (GA 3). Właśnie wtedy usługa zostanie w pełni zastąpiona nową wersją, czyli Google Analytics 4. Nie będzie można dłużej realizować pomiarów na stronie internetowej za pomocą GA 3, chociaż w przypadku serwisów z wykupioną płatną wersją Analytics 360 termin ten wydłużono o 3 miesiące. Oprócz tego – przez kolejne 6 miesięcy użytkownicy będą mieli dostęp do raportów i danych historycznych. Sprawdź, jakie zmiany nas czekają!

Inny sposób zbierania danych

Google Analytics 4 to darmowe narzędzie oferowane przez Google, które służy do mierzenia ruchu na stronach internetowych oraz monitorowania zachowań użytkowników. Pojawiło się już w 2020 roku, jednak dopiero w 2023 całkowicie zastąpi dotychczasową wersję, czyli Universal Analytics. Obecnie GA 4 wykorzystuje ok. 34 milinów stron w Internecie. Jeżeli zastanawiasz się, czym najnowsza usługa różni się od poprzedniej, śpieszymy z odpowiedzią. Po pierwsze, GA 4 wprowadziło nowy sposób zbierania danych. Pozyskiwane informacje opierają się bowiem na zdarzeniach, a nie – tak jak wcześniej – na sesjach. Dzięki temu dane na temat osób odwiedzających witrynę są dokładniejsze i pozwalają określić całościową relację użytkownika z marką. Google Analytics 4 zbiera informacje z różnych urządzeń jednocześnie, ponieważ coraz więcej osób przegląda strony mobilnie i stacjonarnie. Mierzy również kliknięcia w linki wychodzące i scrollowanie witryny.

Pozostałe różnice między GA 3 a GA 4

Po drugie, najnowsza wersja usługi umożliwia także odtworzenie realnej ścieżki zakupowej klienta, dzięki czemu łatwiejsze staje się zbieranie następujących informacji: skąd użytkownik trafił na daną stronę internetową, kiedy zrobił zakupy i w jaki sposób tego dokonał, czy i jak udało się utrzymać jego zaangażowanie („Raport z cyklu życia”). Dzięki tym danym możliwe będzie przygotowanie spersonalizowanej oferty i strategii komunikacyjnych opartych na indywidualnych preferencjach danego odbiorcy. Po trzecie, GA 4 skupia się na ochronie prywatności dużo bardziej niż Universal Analytics. Jest też lepiej dostosowany do nowoczesnych technologii oraz rozwiązań IT. Dzięki uczeniu maszynowemu (ang. machine learning) tworzy szczegółową ścieżkę każdego użytkownika na stronie internetowej. Narzędzie prognozuje, jak duży ruch i sprzedaż można osiągnąć w danym okresie. Po czwarte, GA 4 wyróżnia się łatwą integracją z platformami reklamowymi, które należą do ekosystemu Google, co pozytywnie wpływa na skuteczność prowadzonych kampanii marketingowych.


Zobacz też: Google Ads bez tajemnic. Jak kampanie wpływają na sprzedaż w sklepie internetowym? - wywiad z Arturem Smolickim, Google Ads Specialist, Google Premium Partner 2022


Szczegóły dotyczące Google Analytics 4

Nowa wersja narzędzia działa bez plików cookie oraz danych identyfikacyjnych, zawiera też „strumienie danych” zamiast widoków i segmentów, które widzieliśmy w Google Universal Analytics. GA 4 pozwala na edycję, śledzenie i modyfikację zdarzeń w interfejsie użytkownika – śledzenie zdarzeń w GA 3 wymagało zmodyfikowanego kodu Analytics lub skryptu gtag.js. Jeżeli zastanawiasz się nad wprowadzeniem GA 4 już teraz, nie zwlekaj – przez następne kilka miesięcy będziesz korzystać równolegle z obu usług, dzięki czemu dokładnie poznasz nowy system i wyprzedzisz swoją konkurencję. Pamiętaj, że eksport danych z GA 3 do GA 4 jest nie tylko możliwy, ale też bardzo prosty – wystarczy wybrać opcję „eksportuj” w konkretnym raporcie.

Dlaczego warto wprowadzić GA 4?

Dzięki bardziej szczegółowym danym na temat użytkowników łatwiej zrozumieć ich motywacje, a także poznać źródła ruchu. Tego typu informacje pozwalają na tworzenie dużo skuteczniejszych strategii biznesowych, dostosowanych do konkretnej firmy. Działania reklamowe i sprzedażowe zostaną dostosowane do zachowań i schematów zakupowych odbiorców, co zwiększy liczbę zamówień w e-sklepie i pozytywnie wpłynie na ruch w witrynie.

Polecamy