Essa i real time marketing
Śledzimy kampanie RTM! Młodzieżowym Słowem Roku 2022 w została „essa” – tak zdecydowali internauci. Wyraz oznacza coś, co przychodzi łatwo, kiedy ktoś jest wyluzowany, często występuje też jako okrzyk radości. Na odpowiedź marek nie trzeba było długo czekać. Jesteście ciekawi, jak na młodzieżowe słowo roku zareagowały social media? O co warto poszerzyć naszą listę?
Młodzieżowe Słowo Roku 2023 na językach
Konkurs na Młodzieżowe Słowo Roku odbywa się co roku. Organizowany jest przez Wydawnictwo Naukowe PWN we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim. 6 grudnia br. ogłoszono wyniki plebiscytu. Okazało się, że najwięcej głosów (niemal 24 tys.) zdobyło słowo „essa”.Z kolei Nagrodę Jury dla wyrażenia uznanego za najciekawsze językowo zdobyła „odklejka”, które wiąże się ze stanem oderwania od rzeczywistości i jej niezrozumienia. Niektóre marki postanowiły zareagować na to wydarzenie, wykorzystując real time marketing, czyli strategię polegającą na tworzeniu contentu nawiązującego do tego, co obecnie się dzieje i o czym jest głośno.
Reakcje marek
Z odniesieniami do „essy” można się najczęściej spotkać w mediach społecznościowych, w krótkich postach publikowanych na oficjalnych profilach. Na takie działanie zdecydowało się Muzeum Narodowe w Gdańsku. Na jego Facebookowym fanpage’u widzimy fotografię XVII-wiecznego obrazu olejnego „Portret dziecka z rodziny Ferberów” przerobionego na mema – pod głową postaci umieszczono napis „essa”.
źródło: https://www.facebook.com/MNGdansk
Marka wakacje.pl z kolei podzieliła się postem z hasłem „gwarancja essy na wakacjach”.
źródło: https://www.facebook.com/wakacjepl
Lidl postawił na grę słów.
źródło: https://www.facebook.com/lidlpolska
RIGPS Polska natomiast przekonuje, że szpachlowanie to essa, a remont może przebiegać bez odklejki.
źródło: https://www.facebook.com/rigipspl/
Revolt Energy opublikował zdjęcie pracownika z podpisem „Kiedy całe życie robisz z ESSA’mi, a młodzież ESSE odkryła dopiero teraz”, tworząc w ten sposób żartobliwą grę słów.
źródło: https://www.facebook.com/RevoltEnergyPL
Isover.pl podzieliło się zdjęciem swoich produktów z napisem „Isover do termoizolacji no i essa!”.
źródło: https://www.facebook.com/isoverpl
LOT pokusił się o intertekstualność, podkreślając spokój i profesjonalizm załogi.
źródło: https://www.facebook.com/PllLOT
Wydawnictwo SQN postanowiło postawić na kreatywność, zmieniając tytuły książek na młodzieżowe: „Pokolenie Essy. Zakulisowy obraz młodzieżowego słowa roku”, „Utracona Essa” oraz „Essa nie jest taka prosta”. Tytuły te zostały umieszczone na okładkach.
źródło: https://www.facebook.com/WydawnictwoSQN
Marce NJU mobile wykorzystanie essy przyszło z dużym wdziękiem. RTM rekomenduje wyluzowanie w przedświątecznej gorączce.
źródło: https://www.facebook.com/njumobile
PLANEAT. Nielone – roślinne mielone udostępniło „przepis na essę”.
źródło: https://www.facebook.com/planeat.foods
Madej Wróbel natomiast zastosował zabawę językową w pytaniu „jaka jest Twoja ulubiona kiełbESSA?”.
źródło: https://www.facebook.com/MadejWrobelPL
Kolejny przykład to wyluzowana Parówkessa, wykreowana przez producenta wędlin JBB Bałdyga.
źródło: https://www.facebook.com/JBBBaldyga
Morizon.pl przekonuje, że znalezienie nowego lokum może przyjść bez wysiłku.
źródło: https://www.facebook.com/morizon/
Co myślicie o real time marketingu i młodzieżowym słowie roku? Czy rzeczywiście przyszły markom bez wysiłku? Essa!