Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

Emojis i ich znaczenie w marketingu

2022.10.18

W ostatnich latach coraz częściej można usłyszeć, że w XXI wieku główną formą komunikacji, szczególnie wśród młodszych osób, ponownie stało się pismo obrazkowe – grafiki, zdjęcia, memy, gify, a także emojis. Trudno na razie ocenić, czy rzeczywiście słowo wypierane jest przez obraz, jednak nie można bagatelizować znaczenia tego ostatniego, zwłaszcza w marketingu. Jak zatem wykorzystać emojis w porozumiewaniu się z klientami? Zostań z nami, aby się dowiedzieć!

Emojis a emotikony – różnice

Na samym początku warto wspomnieć, że emojis to nie to samo, co emotikony. Emoji to gotowy znak graficzny – piktogram, z kolei każdy emotikon tworzony jest za pomocą konkretnych znaków na klawiaturze. Oprócz tego, emotikony są dużo starsze niż emojis. Te drugie zyskały ogromną popularność w 2011 roku, kiedy zostały wprowadzone do smartfonów firmy Apple – Iphone’ów. Później pojawiły się również na urządzeniach systemu Android czy w produktach Microsoftu. Emojis to nie tylko buźki wyrażające poszczególne odczucia, ale także symbole przedstawiające rozmaite przedmioty, zwierzęta i nie tylko. Wygląd znaków nieco się różni w zależności od oprogramowania. Służą przede wszystkim odzwierciedlaniu emocji, które – siłą rzeczy – są niewidoczne w komunikacji online.

Emojis pomagają w wyrażaniu emocji

Emojis są bardzo chętnie wykorzystywane w kampaniach promocyjnych czy w rozmaitych komunikatach kierowanych do klientów. Zgodnie z badaniem firmy Adobe, które zostało przeprowadzone w 2019 roku (Raport Trendów Emoji), aż 81% respondentów zgodziło się z twierdzeniem, że rozmówcy stosujący tego typu symbole wydają się bardziej przyjaźni i przystępni, a 44% zadeklarowało, że chętniej sięgnie po dany produkt, jeśli zostanie on zareklamowany przy użyciu emoji. Piktogramy pozwalają wprowadzić do internetowej komunikacji kontekst emocjonalny oraz pewną imitację mowy działa, która – jak wszyscy wiemy – odgrywa niezwykle istotną rolę w porozumiewaniu się.


Zobacz też: Jak seniorzy odnajdują się w świecie e-commerce?


Kilka najważniejszych zasad

Zanim zdecydujemy się na zastosowanie emojis w przekazie reklamowym, warto zorientować się, które z nich cieszą się obecnie największą popularnością, a także dowiedzieć się, co dokładnie oznaczają. Część z nich bowiem (niewielka, ale jednak) może budzić pewne wątpliwości – wystarczy przytoczyć przykład emoji przedstawiającego złożone dłonie lub buźkę ze łzami radości. Trzeba również dopasować konkretne symbole do treści, aby cały komunikat był spójny i czytelny. Uwaga – z emoji lepiej nie przesadzać. Zbyt duża liczba znaków graficznych spowoduje chaos i wrażenie natłoku. Należy też pamiętać o potencjalnych problemach technicznych związanych ze stosowaniem emoji. Zdarza się – chociaż już coraz rzadziej – że symbole nie wyświetlają się na niektórych urządzeniach albo wyglądają inaczej.

Emojis a SEO

Czy wiesz, że stosowanie emojis może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie? W 2017 Google przywróciło wyświetlanie ich na liście wyszukiwań w przeglądarce, dlatego znakomitym pomysłem okaże się umieszczanie rozmaitych piktogramów w meta tagach – głównie meta title i meta description. Takie działania przyczyniają się do zwiększenia współczynnika CTR (współczynnika klikalności), ponieważ umożliwiają wizualne wyróżnienie się w wyszukiwarce. Warto połączyć atrakcyjne Call to Action z emoji, które w jakiś sposób odpowiada treści wyrażonej słowami. Ciekawostka: niektórymi symbolami da się zastępować konkretne frazy podczas korzystania z wyszukiwarki Google. Spróbuj np. zastąpić wyraz „hamburger” odpowiadającym mu znakiem.

Dlaczego warto posługiwać się emojis w komunikacji marketingowej?

Emojis są szczególnie dobrze postrzegane w mediach społecznościowych. Zmniejszają dystans między nadawcą a odbiorcą, wzbudzają sympatię wśród użytkowników, a przy tym pomagają tworzyć pozytywny wizerunek marki. Komunikaty zawierające symbole graficzne nabierają szerszego kontekstu, a przy tym odwołują się do emocji na głębszym poziomie, dlatego są bardziej skuteczne. Należy mieć na uwadze, do kogo dokładnie kierujemy swój przekaz – inne emojis cieszą się popularnością wśród generacji Z, a inne wśród osób starszych. Piktogramy wywołują zadowolenie i sprawiają, że po prostu czujemy się lepiej. Dlatego właśnie nie powinieneś unikać emojis!

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...