Dzisiaj mamy: Niedziela, 4 Grudzień 2022

Emojis i ich znaczenie w marketingu

2022.10.18

W ostatnich latach coraz częściej można usłyszeć, że w XXI wieku główną formą komunikacji, szczególnie wśród młodszych osób, ponownie stało się pismo obrazkowe – grafiki, zdjęcia, memy, gify, a także emojis. Trudno na razie ocenić, czy rzeczywiście słowo wypierane jest przez obraz, jednak nie można bagatelizować znaczenia tego ostatniego, zwłaszcza w marketingu. Jak zatem wykorzystać emojis w porozumiewaniu się z klientami? Zostań z nami, aby się dowiedzieć!

Emojis a emotikony – różnice

Na samym początku warto wspomnieć, że emojis to nie to samo, co emotikony. Emoji to gotowy znak graficzny – piktogram, z kolei każdy emotikon tworzony jest za pomocą konkretnych znaków na klawiaturze. Oprócz tego, emotikony są dużo starsze niż emojis. Te drugie zyskały ogromną popularność w 2011 roku, kiedy zostały wprowadzone do smartfonów firmy Apple – Iphone’ów. Później pojawiły się również na urządzeniach systemu Android czy w produktach Microsoftu. Emojis to nie tylko buźki wyrażające poszczególne odczucia, ale także symbole przedstawiające rozmaite przedmioty, zwierzęta i nie tylko. Wygląd znaków nieco się różni w zależności od oprogramowania. Służą przede wszystkim odzwierciedlaniu emocji, które – siłą rzeczy – są niewidoczne w komunikacji online.

Emojis pomagają w wyrażaniu emocji

Emojis są bardzo chętnie wykorzystywane w kampaniach promocyjnych czy w rozmaitych komunikatach kierowanych do klientów. Zgodnie z badaniem firmy Adobe, które zostało przeprowadzone w 2019 roku (Raport Trendów Emoji), aż 81% respondentów zgodziło się z twierdzeniem, że rozmówcy stosujący tego typu symbole wydają się bardziej przyjaźni i przystępni, a 44% zadeklarowało, że chętniej sięgnie po dany produkt, jeśli zostanie on zareklamowany przy użyciu emoji. Piktogramy pozwalają wprowadzić do internetowej komunikacji kontekst emocjonalny oraz pewną imitację mowy działa, która – jak wszyscy wiemy – odgrywa niezwykle istotną rolę w porozumiewaniu się.


Zobacz też: Jak seniorzy odnajdują się w świecie e-commerce?


Kilka najważniejszych zasad

Zanim zdecydujemy się na zastosowanie emojis w przekazie reklamowym, warto zorientować się, które z nich cieszą się obecnie największą popularnością, a także dowiedzieć się, co dokładnie oznaczają. Część z nich bowiem (niewielka, ale jednak) może budzić pewne wątpliwości – wystarczy przytoczyć przykład emoji przedstawiającego złożone dłonie lub buźkę ze łzami radości. Trzeba również dopasować konkretne symbole do treści, aby cały komunikat był spójny i czytelny. Uwaga – z emoji lepiej nie przesadzać. Zbyt duża liczba znaków graficznych spowoduje chaos i wrażenie natłoku. Należy też pamiętać o potencjalnych problemach technicznych związanych ze stosowaniem emoji. Zdarza się – chociaż już coraz rzadziej – że symbole nie wyświetlają się na niektórych urządzeniach albo wyglądają inaczej.

Emojis a SEO

Czy wiesz, że stosowanie emojis może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie? W 2017 Google przywróciło wyświetlanie ich na liście wyszukiwań w przeglądarce, dlatego znakomitym pomysłem okaże się umieszczanie rozmaitych piktogramów w meta tagach – głównie meta title i meta description. Takie działania przyczyniają się do zwiększenia współczynnika CTR (współczynnika klikalności), ponieważ umożliwiają wizualne wyróżnienie się w wyszukiwarce. Warto połączyć atrakcyjne Call to Action z emoji, które w jakiś sposób odpowiada treści wyrażonej słowami. Ciekawostka: niektórymi symbolami da się zastępować konkretne frazy podczas korzystania z wyszukiwarki Google. Spróbuj np. zastąpić wyraz „hamburger” odpowiadającym mu znakiem.

Dlaczego warto posługiwać się emojis w komunikacji marketingowej?

Emojis są szczególnie dobrze postrzegane w mediach społecznościowych. Zmniejszają dystans między nadawcą a odbiorcą, wzbudzają sympatię wśród użytkowników, a przy tym pomagają tworzyć pozytywny wizerunek marki. Komunikaty zawierające symbole graficzne nabierają szerszego kontekstu, a przy tym odwołują się do emocji na głębszym poziomie, dlatego są bardziej skuteczne. Należy mieć na uwadze, do kogo dokładnie kierujemy swój przekaz – inne emojis cieszą się popularnością wśród generacji Z, a inne wśród osób starszych. Piktogramy wywołują zadowolenie i sprawiają, że po prostu czujemy się lepiej. Dlatego właśnie nie powinieneś unikać emojis!

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

2022.12.02
Na wyniki sprzedaży w sklepie internetowym wpływ ma bardzo wiele czynników. To nie tylko kwestia skuteczności kampanii, cen czy asortymentu. To również nie tylko sprawa SEO, o której w ramach cyklu Ecomersy Basic wspominaliśmy już wielokrotnie. Klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie z rozmaitych powodów, a wiele z nich to...
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...