Dzisiaj mamy: Sobota, 1 Październik 2022

Ekologiczne opakowania w e-commerce. Czy warto? - wywiad z Moniką Blezień - Ruszaj, CEO w BeautyEko

2022.09.21

Ekologia zajmuje coraz ważniejsze miejsce w naszym żuciu. Nic więc dziwnego, że klienci coraz większą wagę przykładają do opakowań i paczek, w których pakowane oraz przesyłane są towary. Jakie jest znacznie ekologii w e-commerce? Jesteście ciekawi, czy to rzeczywiście się opłaca oraz co wspólnego z e-sprzedażą ma green washing? Zapraszamy na wywiad, którego gościem jest Monika Blezień – Ruszaj, CEO w firmie BeautyEko.

Joanna Pawłowska-Tomczak, ecomersy.pl: Czy ekologia i e-commerce mają ze sobą coś wspólnego?

Monika Blezień – Ruszaj, BeautyEko: Ekologia i e-commerce mają już od pewnego czasu wiele wspólnego. Rozwiązania na rynku e-commerce są coraz bardziej ukierunkowane na ochronę środowiska i dążą do tego, aby zasady zrównoważonego rozwoju były priorytetem w codziennie podejmowanych decyzjach na rynku e-commerce. Rozpoczynając moją przygodę z ochroną środowiska ponad 20 lat temu mówiło się o zasadzie 3 R / Reduce, Reuse i Recycle. Kilka lat temu dodano kolejne słowa, aby w roku 2020 używać już określenia 7R – czyli dodatkowo Rethink, Repurpose, Recover i Refuse. Świadomi konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na tematy ochrony środowiska i czy firmy z branży e-commerce stosują na co dzień te zasady. 

Co zrobić, by sklep internetowy był bardziej przyjazny dla środowiska?

W dobie pandemii kiedy większość sprzedaży przeszła do on-line, zaczęto coraz bardziej zwracać uwagę na fakt, żeby sklepy internetowe były bardziej przyjazne środowisku. Co za tym przemawia? Jak to sprawdzić? Określone zostały niepisane ale bardzo ważne zasady ekologicznego sklepu internetowego. Jakie to elementy? Opakowania przyjazne środowisku, a co za tym idzie  - produkty sprzedawane powinny być pakowane w sposób minimalistyczny, opakowania najlepiej nadające się do kolejnego wykorzystania, które są biodegradowalne lub które można poddać procesom recyklingu. Wiarygodność sprzedawcy – sprzedając nasze produkty on-line, pamiętajmy, żeby nasi odbiorcy mieli do nas zaufanie, wiedzieli że oferowane przez nas produkty są zgodne z opisem, naszą deklaracją o wprowadzanych elementach zrównoważonego rozwoju a produkty cyfrowe oferowane w naszym sklepie powinny być dokładnie opisane – ich wszystkie istotne parametry techniczne. Ważnym jest też jakie mamy oceny i opinie uzyskane od naszych klientów. Współpraca – pamiętajmy że nasi dostawcy, partnerzy biznesowi powinni również w swojej pracy kierować się założeniami związanym z ochroną środowiska. Wybierajmy podmioty, którym nie są obce postawy  pro-ekologiczne, mogą nam to udokumentować certyfikacją lub odpowiednimi deklaracjami.

W jaki sposób komunikować proekologiczne działania klientom?

Prawie codziennie otrzymujemy informacje o zagrożeniach, jakim poddawane jest nasze środowisko. Smog, ocieplenie klimatu, huragany czy nawałnice to tylko niektóre z negatywnych skutków zanieczyszczeń środowiska. Za te wszystkie zmiany w dużym stopniu jest odpowiedzialny człowiek i jego postępowanie a w ostatnich czasach duży konsumpcjonizm, który wiąże się z odpadami również opakowaniowymi.  
Prowadząc biznes w sieci mamy możliwości podejmować różne działania pro-ekologiczne przez edukowanie naszych klientów na każdym kroku zamówienia. Mając możliwość, odbiorca wybiera opcję zamówienia:

  • zakup produktu cyfrowego zamiast fizycznego np. e-booki,
  • odbiór przesyłek w punktach – sklepach zamiast dowożenia do domów.Działając na rzecz środowiska możemy na naszej stronie umieścić  informację „Zamów  przesyłkę do punku – pomożesz zmniejszyć ślad węglowy”
  • wybór faktur elektronicznych zamiast papierowych

Możemy pisać o tych propozycjach i przypominać klientom, że zawsze mają wybór.   

A co doradziłabyś markom, które boją się posądzenia o greenwashing?

Zacznijmy od tego czym jest greenwashing? – to strategia marketingowa, której celem jest stworzenie wrażania, że produkt firmy jest przyjazny środowisku, a firma faktycznie nie robi nic na rzecz ochrony środowiska, niszcząc je i mając na celu tylko zwiększenie przychodów. Kiedy firma może zostać posądzona o greenwashing? W momencie kiedy  więcej czasu i środków przeznacza na promowanie swojego ekologicznego wizerunku niż na rzeczywiste proekologiczne działania. Nie wywiązuje się z obowiązków ustawodawczych, nie wprowadza produktów innowacyjnych z alternatywnych materiałów, które w istocie nie przyczyniają się do minimalizowania śladu węglowego. W branży e-commerce pamiętajmy o minimalizmie przy pakowaniu naszych produktów, wykorzystajmy opakowania z materiałów, które mogą zostać poddane recyklingowi lub wykorzystanie powtórnie. Przemyślmy nasze działania, czy nie szkodzą one środowisku, czy moglibyśmy ograniczyć jeszcze bardziej nasz udział w jego dewastacji i jeżeli to możliwe podzielmy się z naszymi klientami faktycznymi rezultatami związanymi z ochroną środowiska, które wdrożyliśmy. 

Czy ekologiczne opakowania naprawdę mniej szkodzą środowisku?

Musimy pomyśleć co rozumiemy pod określeniem ekologiczne, dla środowiska najmniej szkodliwymi opakowaniami będą te, które możemy wykorzystać kilkakrotnie, będą nadawać się do recyklingu czy też ulegną biodegradacji. Wybierając opakowania zwróćmy uwagę z czego są wykonane, czy nie są to opakowania mające jednorazowe przeznaczenie, które wciąż na naszym rynku jeszcze są wykorzystywane. Pamiętajmy też, że na branży e-commerce ciąży też obowiązek rozliczenia tzw. opłaty produktowej za wprowadzane opakowania, w których wysyłamy towar/ produkty do klienta. Rodzaj opakowania to różne stawki opłat, które ponoszą wprowadzający nie zapewniający odzysku i recyklingu tych opakowań – mówi o tym Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. 2013 poz. 888)

A jakie formy opakowań polecasz stosować w e-commerce?

Dla rynku e-commerce stosujemy przede wszystkim opakowania z papieru i tektury, mogą być one wielokrotnie wykorzystywane. Kilka firm w tym roku wprowadziło już system opakowań zwrotnych czyli po otrzymaniu przesyłki, dzięki odpowiedniej aplikacji możemy zwrócić opakowanie nadające się jeszcze do użytku i sklep on-line wykorzysta go ponownie. Możemy też zastosować opakowania wykonane z materiałów biodegradowalnych pochodzenia roślinnego. Jedna z polskich marek kosmetyków zaprojektowała produkty w taki sposób, że posiadają one wymienny wkład (refill), dzięki czemu można samodzielnie uzupełniać opakowanie bazowe. Oczywiste jest że rynek e-commerce sprzedający duże ilości produktów nie obędzie się bez opakowań typu palety, które już od wielu lat są opakowaniami wielokrotnego użytku, będące ciągle w obiegu.

Długo w ostatnim czasie słyszy się o problemach z dostępnością papieru i kartonu. Czy są dla nich jakieś ekologiczne alternatywy?

Tak, problemy z tekturą i papierem jeszcze jakiś czas temu były i to bardzo duże. Na szczęście wszystko wraca do normy, nawet ceny papieru ostatnio trochę spadły więc możliwość wykorzystania tego rodzaju opakowania jak najbardziej jest korzystna dla środowiska. Jaka jest dla niego alternatywa? Myślę, że dobrym pomysłem jest projekt dużej firmy działającej na rynku fashion e-commerce i firmy kurierskiej, które to wprowadziły tzw. eko box – usługę która polega na ponownym wykorzystaniu kartonów w celu ograniczenia ilości wyrzucanych opakowań. Jest to świetne rozwiązanie dla podmiotów odpowiedzialnych działających na rynku e-commerce, które dbają o środowisko naturalne i ich celem jest zmniejszenie powstających odpadów. 

Czy e-commerce w najbliższych latach czeka ekologiczna rewolucja?

Rewolucja ekologiczna na rynku już się zaczęła. Pandemia, nauka oraz praca zdalna pokazały że rynek e-commerce szybko się rozwija i to, co jeszcze kilka lat temu wydawało nam się daleką przyszłością, szybko się urzeczywistniło. Rynek bardzo szybko dostosował się do wymagań i obsługi klienta poprzez sieć internetową. Dotyczy to sklepów spożywczych, służby zdrowia i aptek poprzez chemię domową, sklepy budowlane, branżę beauty i fashion na jedzeniu dla zwierząt kończąc. To jakie zastosujemy zasady w branży e-commerce związane z ochroną środowiska, jak ograniczymy wykorzystywane opakowania, jakie rodzaje opakowań będziemy wprowadzać na rynek i w jakiej ilości zależy tylko od nas. Jak podają raporty do 2027 roku wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o ponad 94 mld zł do 187 mld zł*. Ponad połowa wzrostu będzie pochodzić z trzech kategorii: mody, elektroniki oraz zdrowia i urody. Te branże czeka duże wyzwanie – trzymam za nich kciuki i śledzę na bieżąco ich działania w zakresie domykania łańcuchów dostaw. 


Monika Blezień - Ruszaj 

Doradca ds. ekotrendów i wdrażania rozwiązań przyjaznych środowisku; autorka przewodników po systemie BDO, CEO w firmie BeautyEko, pomaga rozwiązywać problemy małych i mikroprzedsiębiorców, szczególnie w branży beauty i fashion działających na rynku e-commerce, ale nie zamyka się na inne podmioty. Doradza głównie w zakresie wdrożeń związanych z ochroną środowiska oraz kosmetyką naturalną. Jest specjalistką ds. systemu BDO – pomaga przy rejestracji, aktualizacji bądź wykreśleniu z Bazy BDO; przygotowuje procedury dezynfekcji, BHP i odpadowe dla przedsiębiorstw. W 2022 roku nominowana w konkursie Kobieta e-commerce 2022 organizowanym przez Fundację Kobiety e-biznesu w kategorii Nowa usługa w e-commerce.


 * Na podstawie raportu „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego Strategy& Polska będącą częścią PwC.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...