Dzisiaj mamy: Czwartek, 21 Listopad 2024

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07

Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego oczekują klienci – jeżeli trafią na witrynę, która ładuje się bardzo wolno, istnieje bardzo duża szansa, że z niej zrezygnują. Sprawdź, jak tego uniknąć!

Optymalizacja obrazów i plików

Można powiedzieć, że żyjemy w tzw. „szybkich czasach”, które przyzwyczajają konsumentów do ekspresowych zakupów. Większość klientów nie chce czekać, aż strona internetowa się załaduje – a przynajmniej nie dłużej niż kilka sekund. Jeżeli chcemy wyróżnić się na tle konkurencji, musimy zadbać o ten aspekt, ponieważ to przede wszystkim od niego zależy opinia o marce. Istnieje kilka sposobów, aby przyspieszyć działanie e-sklepu. Pierwszy z nich to optymalizacja zdjęć oraz plików. Nieprawidłowe formaty czy zbyt duże wymiary często spowalniają ładowanie się witryny. Możesz tego uniknąć – używaj odpowiednich narzędzi do kompresji grafik, aby zmniejszyć rozmiar plików, nie tracąc jednocześnie na jakości, pamiętaj o właściwych formatach (takich jak JPEG, WebP czy PNG) i dopasowuj rozmiary grafik do ich rzeczywistego wykorzystania na stronie. Skorzystaj również z metody tzw. „lazy loading”, która polega na opóźnianiu ładowania pewnych elementów, takich jak obrazki czy pliki wideo, aż do momentu, gdy będą potrzebne, czyli kiedy użytkownik na nie natrafi.

Wideo na stronie

Popularność Tik-Toka, YouTube’a i krótkich filmików sprawia, że coraz więcej sklepów internetowych decyduje się na reklamy wideo. Zanim jednak umieścimy taki format na stronie, warto zastanowić się, czy nie spowolni jej działania, a jeżeli tak – jak tego uniknąć. Jak można łatwo się domyślić, pliki wideo nie powinny mieć zbyt dużych rozmiarów. Niektórzy twierdzą nawet, że hostowanie filmików na własnym serwerze nie jest efektywne, a zamiast tego lepiej umieścić wideo na zewnętrznej platformie i udostępnić go na stronie. W ten sposób zaoszczędzimy miejsce i skrócimy czas ładowania zarówno filmiku, jak i całego sklepu internetowego.


Zobacz też: Jak wybrać hosting dla sklepu internetowego? Wywiad z Arturem Pajkertem - Head of Marketing w cyber_Folks


Hosting sklepu internetowego

Wybór odpowiedniego hostingu ma ogromny wpływ na szybkość działania strony internetowej. Hostingiem nazywamy usługę, która umożliwia przechowywanie i udostępnianie plików, danych oraz treści związanych z witryną na serwerach w sieci. Innymi słowy, jest to miejsce, gdzie znajdują się wszystkie informacje dotyczące Twojej strony internetowej. Wydajność hostingu oddziałuje na szybkość ładowania, warto więc postawić na taki, który oferuje efektywne działanie, optymalizację i CDN (Content Delivery Network). Kolejną ważną kwestią jest optymalizacja kodu źródłowego danej witryny. Proces ten ma na celu poprawę ogólnej jakości strony, co zapewnia lepsze doświadczenie użytkownika, zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania, minimalizację błędów i problemów z działaniem. Chodzi tu głównie o optymalizację kodu HTML, kompresję plików CSS i JavaScript, sprawdzanie meta tagów czy stosowanie wtyczki cache.

Wersja mobile i testy szybkości

Upewnij się także, że Twoja strona jest responsywna i działa równie szybko na urządzeniach mobilnych, jak na komputerach stacjonarnych. Witryna powinna dopasowywać się do różnych rozmiarów ekranów, a prędkość jej ładowania na mobile jest uzależniona od wielu wcześniej wymienionych czynników (wielkość plików i obrazów, lazy loading, odpowiednie formaty). Aby sprawdzić, czy Twoja strona działa odpowiednio szybko, skorzystaj z jednego z darmowych narzędzi, takich jak Google PageSpeed Insights, GTmetrix czy Pingdom Tools.

Polecamy