#EcomersyBasic #44: Jak promować sklep na Pinterest. Czy warto?
Pinterest już dawno przestał być witryną służącą tylko do gromadzenia inspiracji. Dziś to przede wszystkim prężna platforma społecznościowa, której lepiej nie bagatelizować, gdy chodzi o promocję sklepu internetowego. Umiejętne korzystanie z niej może rozpowszechnić znajomość Twojej marki, wygenerować ruch na stronie sklepu, a także znacząco zwiększyć sprzedaż.
Dlaczego warto korzystać z Pinteresta?
Liczby nie kłamią – tylko w lipcu 2022 z platformy Pinterest skorzystało 433 miliony użytkowników. Liczba ta ciągle rośnie. To wyjątkowe miejsce wśród innych social mediów – wskazuje się, że jako jedyne budzi przede wszystkim pozytywne odczucia w użytkownikach. Ponadto statystyki jasno pokazują, że ruch generowany przez Pinterest jest spory i z miesiąca na miesiąc się zwiększa. Inne dane prezentowane przez platformę świetnie pokazują, że życie pojedynczego pina jest nawet o 1600% dłuższe niż postu na Facebooku. To jednak nie wszystko – użytkownicy platformy nie szukają tam konkretnych marek, a inspiracji i nowych pomysłów. Wg danych Pinterest aż 98% userów testuje znalezione informacje, a 85% przyznaje, że przed rozpoczęciem nowego projektu przegląda Pinterest.
Sprzedażowa moc platformy Pinterest
Użytkownicy wykorzystują Pinterest jako wyszukiwarkę wizualną (ang. visual search engine). To, co jest istotne, to fakt, że wyszukiwania aż w 97% nie dotyczą żadnej konkretnej marki, dzięki czemu stosunkowo łatwo dotrzeć do nowych odbiorców. Co więcej, użytkownicy platformy są zdecydowanie bardziej gotowi do dokonania zakupów niż userzy innych social mediów – aż 83% dokonuje zakupów po znalezieniu interesującej marki czy też produktu na Pintereście, ponadto statystycznie przeciętny koszyk wygenerowany przez Pinterest jest też wyższy niż w przypadku Facebooka czy Instagrama.
Zobacz też: #EcomersyBasic #43: Współpraca z influencerami
Jak zacząć promować sklep na Pinterest?
1. Załóż konto biznesowe
By zacząć promowanie swojego biznesu na Pinterest, trzeba zacząć od założenia konta firmowego. Trzeba podać nazwę firmy i adres strony internetowej. W następnym kroku kreator pyta o obszar, z jakim związana jest Twoja marka i jakie są Twoje cele działania na platformie, a następnie o typ działalności. Wyświetli się pytanie o to, czy interesuje Cię reklamowanie się na Pinterest. Po zaznaczeniu twierdzącej odpowiedzi kreator przechodzi do formularza, w którym możesz podać dane do kontaktu – platforma oferuje bezpłatną pomoc eksperta. Istnieje również opcja przekształcenia konta prywatnego w biznesowe lub połączenie obydwu.
2. Zgłoś swój sklep internetowy
Aby uzyskać dostęp do statystyk dotyczących Twoich pinów, musisz zgłosić swoją witrynę. W tym celu wejdź w zakładkę „Dla firm”, a następnie znajdź pod nazwą swojej firmy napis „Nie potwierdzono witryny” lub wybrać z menu z lewej strony zakładkę „Potwierdzone konta”. Tam należy dodać swoją witrynę. Można to zrobić na trzy sposoby – dodać w kodzie źródłowym w sekcji <head> swojej strony specjalnie wygenerowany tag HTML, przesłać spreparowany plik HTML do głównego katalogu na serwerze strony (np. via FTP) albo dodać rekord TXT do systemu DNS witryny. Po wykonaniu jednej z tych czynności kliknij „Kontynuuj”, w następnym oknie podaj adres swojej strony i kliknij „Zweryfikuj”. Dzięki temu nie tylko będziesz mieć wgląd we wszystkie statystyki (a to przecież kluczowe!), ale też przy każdym pinie utworzonym z poziomu Twojej strony będzie widoczna nazwa Twojej marki.
3. Uzupełnij profil
To bardzo ważne – bez tego trudno o sukcesy w promowaniu sklepu. Wszystko zrobisz w ustawieniach profilu. Ustaw zdjęcie profilowe – najlepiej, by był to logotyp Twojej marki. Dodaj również okładkę profilu, która najlepiej odda istotę Twojej działalności, np. piękną fotografię z sesji produktowej. Uzupełnij informacje o marce. Dobrym pomysłem jest używanie (rozsądnej liczby!) emoji – dzięki nim można uporządkować i podkreślić informacje, poza tym kolorowe ikonki mocno przyciągają wzrok odbiorcy. Ustaw też nazwę użytkownika wskazującą na markę (domyślna to pierwszy człon adresu e-mail oraz ciąg liczb) oraz e-mail do kontaktu. Warto również podać numer telefonu, a jeśli prowadzisz sklep stacjonarny – to również jego adres.
4. Utwórz piny
Kolejny krok to utworzenie pinów i uporządkowanie ich na tablicach. Dodaj produkty, które chcesz promować, w formie pinów. Warto też dodać piny prowadzące do wartościowych treści np. na blogu firmowym. Jak tworzyć skuteczne piny? Przede wszystkim muszą to być grafiki wysokiej jakości. Najlepiej sprawdzają się te w pionowym formacie. W przypadku pinów prowadzących do contentu przygotuj odpowiednią grafikę z tytułem i zachęcającym CTA. Na grafikach warto umieszczać dyskretne logo marki. Linkuj do strony produktu lub wpisu, zadbaj o odpowiedni opis z hasztagami. SEO jest w tym przypadku niezwykle istotne! Piny warto uporządkować na tablicach. W przypadku produktów można je np. podzielić na kategorie produktów, bestsellery i nowości.
Strategie promocji na platformie Pinterest
W zależności od tego, co jest Twoim celem, przemyśl swoją strategię dla platformy Pinterest. Daje ona naprawdę wiele możliwości, jednak samo jednorazowe przygotowanie tablicy z pinami produktowymi nie wystarczy. Ważna jest regularna aktywność na koncie. Warto na przykład dodawać swoje piny do tablic grupowych o określonej tematyce – przykładowo jeśli sprzedajesz pierścionki czy naszyjniki, szukaj tablic zbierających biżuterię. Dobrym pomysłem jest też tworzenie wartościowych dla użytkowników tablic zbierających content na związany z Twoją marką temat. Wplataj tam piny osób trzecich, swoje piny prowadzące do Twoich treści oraz swoje produkty. Twórz content wokół swoich produktów. Świetnie sprawdzają się zdjęcia lifestylowe zawierające wystylizowane produkty. Duże zasięgi zdobywają też piny w formie wideo. Koniecznie spróbuj wykorzystać „Piny z pomysłem”, czyli piny, które nieco przypominają Instagram Stories, ale o zdecydowanie dłuższej żywotności. Istotne jest, by był to tzw. proven content, czyli sprawdzone treści – udostępnianie pinów bez wartości dla użytkowników, niepewnych czy też nieprawdziwych informacji itp. z pewnością nie pomoże w promocji Twojej marki. Nie bój się recyglingu treści, czyli ponownego przypinania tych samych postów, grafik i produktów – oczywiście po jakimś czasie.
O to zadbaj
Na platformie Pinterest liczy się to, co widzi użytkownik, czyli grafiki. Rozpikselowane, niewyraźne piny, nieprofesjonalne zdjęcia czy nieestetyczne grafiki trzeba odrzucić na wstępie. Zadbaj o obrazy wysokiej jakości, z przyciągającym zdjęciem oraz tekstem. Idealnie sprawdzają się piny z rozwiązaniem jakiegoś problemu albo zestawieniem kilku rzeczy (np. „Pięć najlepszych sposobów na usunięcie trudnej plamy z tuszu”). Naprawdę dobry pin ma szansę rozprzestrzenić się wiralowo! Zawsze pilnuj opisu pina, by użytkownicy mogli na niego trafić – w żadnym wypadku nie rezygnuj z przygotowania treści pod SEO. Nie pomijaj hasztagów! Dodawaj je w opisie pina, poprzedzając symbolem #.
Tworzenie reklam na Pintereście
Oprócz dbania o organiczny ruch wokół marki, można pokusić się o zamieszczanie reklam na Pintereście. Platforma umożliwia integrację z katalogiem produktów dla niektórych platform sprzedażowych za pomocą API lub poprzez ręczne dodanie pliku katalogu. Możesz tworzyć pojedyncze reklamy produktowe, czyli piny zawierające takie informacje jak ceny, opinie o produktach czy dostępność. Jest także opcja tworzenia grup (kolekcji) reklam, co ułatwia zarządzanie kampaniami. Pinterest pozwala na tworzenie list odbiorców reklam, wybór strategii, kierowanie reklam pod konkretne słowa kluczowe itp., a także dynamiczne retargetowanie reklam i automatyzację ofert. Reklamy będą promować piny, które wskażesz. Dzięki zamieszczeniu tagu Pinteresta, czyli krótkiego kodu JavaScript, w swojej witrynie, możesz zbierać dane o konwersjach i grupach odbiorców.
Wyciągnij z Pinteresta wszystko, co najlepsze
Przemyślana strategia, regularność i odpowiedni dobór treści pomogą Twojemu brandowi rozwinąć skrzydła na Pintereście. Łącz organiczne działania z kampaniami reklamowymi, a z pewnością osiągniesz wyraźny wzrost ruchu w swoim sklepie internetowym i zwiększoną sprzedaż. Daj się znaleźć!