Dzisiaj mamy: Środa, 7 Czerwiec 2023

EcomersyBasic #34: Polityka cenowa w sklepie internetowym. Jak ją opracować?

2022.06.23

Trudno wyobrazić sobie prowadzenie sklepu internetowego bez wyraźnej, dokładnie opracowanej strategii. Jednym z jej najważniejszych elementów powinna być kwestia oczekiwanych zysków oraz kosztów, jakie musisz ponieść zarówno Ty – sprzedawca – jak i klient. Aby zapanować nad wszystkimi elementami związanymi z finansami, warto przyjrzeć się bliżej dwóm pojęciom: polityce cenowej oraz strategii cenowej.

Czym jest polityka cenowa? Jakie są jej rodzaje?

Polityka cenowa to zbiór reguł, jakimi kieruje się dana firma przy ustalaniu cen za produkty bądź usługi. W jej skład wchodzą następujące czynniki: koszty produkcji, wartość danego produktu czy usługi, zapotrzebowanie na określony produkt czy usługę, a także konkurencja na rynku. Odpowiednia analiza ma pomóc w zrealizowaniu najważniejszych założeń przedsiębiorstwa: może to być osiągnięcie większych zysków, wzrost sprzedaży czy utrzymanie jej na dotychczasowym poziomie bądź utrwalenie oczekiwanego wizerunku. Istnieje kilka rodzajów polityki cenowej: polityka cen zorientowana na popyt, polityka cen zorientowana na koszty oraz polityka cen zorientowana na konkurencję. Pierwsza z nich skupia się na oczekiwaniach oraz możliwościach finansowych konsumentów. Druga opiera się przede wszystkim na ponoszonych przez firmę kosztach (przy założeniu, że sprzedaż ma generować zysk), a trzecia bazuje na obserwacji i – do pewnego stopnia – naśladowaniu polityki cenowej konkurencyjnych marek.

Strategia cenowa i jej odmiany

Strategia cenowa natomiast służy oszacowaniu optymalnej ceny produktu czy usługi, tak by udało się osiągnąć zamierzone cele. Jeżeli chodzi o biznesy związane z e-commerce, bierze się pod uwagę nie tylko wcześniej wymienione elementy, ale również warunki branżowe i ekonomiczne, trendy, popyt czy działania konkurencji. Warto wymienić kilka najważniejszych strategii cenowych. Po pierwsze, strategia ujęcia cenowego. Krótko mówiąc, jest to metoda, która polega na takim zapisie ceny, by wydawała się odbiorcy bardziej atrakcyjna. Za przykład niech posłuży słynne 99 groszy. Po drugie, strategia cen prestiżowych. Wykorzystują ją głównie firmy oferujące luksusowe, ekskluzywne, często trudno dostępne towary. Ich wysokie ceny świadczą o najlepszej jakości. Po trzecie, strategia niskich cen. Jest ona właściwie odwrotnością strategii cen prestiżowych. Dana marka zyskuje popularność, ponieważ sprzedaje produkty znacznie taniej niż inni. Po czwarte, strategia neutralnych cen. Można powiedzieć, że ta technika znajduje się pomiędzy dwoma poprzednimi. Dąży ona do osiągnięcia optymalnej relacji jakości i ceny. Po piąte, cross-selling. Polega na oferowaniu głównych, bazowych produktów w okazjonalnych cenach w zestawie z artykułami komplementarnymi (o wysokiej marży). Po szóste i ostatnie, strategia zbierania śmietanki (ang. skimming). Mamy tutaj do czynienia z metodą, która opiera się na nadawaniu wyższych cen produktom, które dopiero weszły na rynek.

Jak opracować politykę cenową w e-sklepie? Dlaczego warto?

Stworzenie efektywnej polityki cenowej pomoże Ci w realizacji najważniejszych założeń. Należy zacząć od określenia swoich celów (wspominaliśmy o tym w drugim paragrafie), a następnie poddać analizie oczekiwania oraz zachowania docelowej grupy odbiorczej (czyli Twoich klientów). W końcu ceny mają największy wpływ na to, czy dany konsument rzeczywiście zdecyduje się zrobić zakupy w danym sklepie internetowym. Powinieneś przeprowadzić gruntowne badania rynkowe, zorientować się, na jakie kategorie produktów jest największy popyt, prześledzić trendy cenowe i nowości, jak również zastanowić się, które elementy Twojego biznesu są najodpowiedniejsze do promowania. Zadaj sobie następujące pytania: jakimi zasobami finansowymi dysponują odbiorcy, ile są skłonni zapłacić za oferowane przez Ciebie produkty, co może wydać im się najbardziej atrakcyjne.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

2023.06.02
Wiele osób odwiedzających Twój sklep internetowy nie finalizuje swojego zakupu, przerywającym tym samym cały proces. Dzieje się tak z różnych powodów – złożenie zamówienia często wymaga głębszego zastanowienia. Warto jednak wiedzieć, że istnieją sposoby, by skłonić potencjalnego klienta do powrotu na Twoją stronę. Niektóre z tych działań nazywamy retargetingiem. Zaintrygowany?...
EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

2023.05.26
Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, prawdopodobnie reklamujesz go w mediach społecznościowych – głównie na Facebooku, gdzie można uruchamiać liczne kampanie promocyjne. Bardzo ważnym elementem tego typu kampanii jest tzw. piksel Facebooka. Nazwa ta brzmi trochę enigmatycznie, jednak wszystko Ci wyjaśnimy – każda osoba mająca biznes online powinna co nieco o...
EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

2023.05.12
W dzisiejszym świecie większość firm stara się eksplorować video marketing, czyli działania reklamowe oparte na tworzeniu krótszych i dłuższych filmików. Popularność tej strategii gwałtownie wzrosła, gdy Tik Tok stał się numerem jeden wśród serwisów społecznościowych. Kreatywne połączenie obrazu i dźwięku przyciąga uwagę większości odbiorców. Warto jednak wiedzieć, że atrakcyjne, a...
EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

2023.05.05
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez firmowych profili w mediach społecznościowych. Wśród tego typu portali ciągle dominuje Facebook, jednak Instagram depcze mu po piętach, a na podium wspina się również Tik Tok, który od kilku lat podbija świat social mediów. Chcesz, by Twoje treści reklamowe zyskały na...