Dzisiaj mamy: Środa, 7 Grudzień 2022

EcomersyBasic #31: Czym jest marketing mix?

2022.06.03

Marketing mix to inaczej kompozycja marketingowa lub – w bardziej dosłownym tłumaczeniu – mieszanka marketingowa. Obejmuje zespół elementów, za pomocą których można oddziaływać na rynek. Najbardziej popularną koncepcją jest tzw. „4p”, czyli product (produkt), price (cena), place (miejsce) oraz promotion (promocja). Wszystkie te składniki są ze sobą ściśle powiązane.

Pierwszy element – produkt

Na działania marketingowe każdej firmy składa się mnóstwo czynników. Wykorzystywane są różne metody, narzędzia czy procesy, aby zbudować świadomość marki, pozyskać nowych klientów i zwiększyć zyski. Wspólnie tworzą one spójny system. O tym właśnie jest marketing mix. Warto przyjrzeć się wcześniej wspomnianej koncepcji „4p”, która cieszy się największym rozgłosem. Jej pierwszy element, product (produkt), dotyczy fizycznych towarów oraz usług. Mówimy tutaj o nazwie, jakości, asortymencie czy opakowaniach, a także o działaniach wspierających, takich jak gwarancja czy pomoc techniczna. Produkt skupia się na zaspokojeniu docelowych potrzeb klientów. Ważny jest też jego cykl życia (wejście na rynek, rozwój, dojrzałość i spadek).

Cena i miejsce

Price (cena) obejmuje takie kwestie, jak polityka cenowa, warunki płatności, rabaty czy kształtowanie kosztów, jakie musi ponieść konsument. Jej wysokość zależy od dystrybucji, produkcji oraz promocji. Ustalanie ceny odbywa się na wielu poziomach. Z kolei place (miejsce) wiąże się z kanałami dystrybucji (za ich pośrednictwem produkty trafiają do odbiorców), lokalizacją punktów handlowych i usługowych oraz rozwiązaniami logistycznymi. Szczegółowa analiza bierze pod uwagę nie tylko rozmieszczenie sklepów, ale też ułożenie towarów na półkach. W branży e-commerce należy omówić też takie czynniki, jak rodzaj i czas dostawy czy opcje płatności.


Zobacz też: Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?


Promocja

Promotion (promocja) to nic innego, jak działania mające na celu rozpowszechnienie produktu i poznanie go przez jak największą liczbę osób. Można powiedzieć, że jest ona formą komunikacji z rynkiem. Promocja w mix marketingu dotyka promocji osobistej, promocji dodatkowej, reklamy i public relations. Ten element służy kształtowaniu popytu oraz wpływaniu na skłonności konsumentów do zakupów. Kompozycja marketingowa pomaga w tworzeniu kompleksowych kampanii reklamowych, a przy tym wpływa na otoczenie rynkowe. Tę koncepcję wykorzystują największe światowe marki, takie jak Apple czy Ikea.

Rozszerzona koncepcja „4p” oraz formuła „4c”

Istnieje również rozwinięta koncepcja „4p”, która rozszerza tę teorię o kolejne elementy: people (ludzie) – pracownicy, klienci, nabywcy, process (proces) – cały przebieg świadczenia usługi klientowi, physical evidence (świadectwo materialne) – czynniki związane z wizerunkiem firmy, takie jak logo, strona internetowa czy wystrój oraz pleasure (przyjemność) – dodatkowe czynniki, które mają dostarczać konsumentom rozrywki. Z kolei formuła „4c” opiera się na: customer value (wartość dla klienta, w „4p” jest to produkt), cost (koszt, w „4p” jest to cena), convenience (wygoda nabycia, w „4p” jest to dystrubucja) oraz communication (komunikacja z rynkiem, w „4p” jest to promocja

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

2022.12.02
Na wyniki sprzedaży w sklepie internetowym wpływ ma bardzo wiele czynników. To nie tylko kwestia skuteczności kampanii, cen czy asortymentu. To również nie tylko sprawa SEO, o której w ramach cyklu Ecomersy Basic wspominaliśmy już wielokrotnie. Klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie z rozmaitych powodów, a wiele z nich to...
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...