Dzisiaj mamy: Czwartek, 6 Październik 2022

Ecomersy Basic #12: Regulamin sklepu internetowego – to musisz wiedzieć

2022.01.21

W ostatnim artykule z serii Ecomersy Basic wspominaliśmy, jak ważny jest czytelny, jasny regulamin. Pytanie brzmi: jak go stworzyć? Najlepszym wyjściem okaże się skontaktowanie z prawnikiem, jednak właściciele sklepu internetowego powinni poznać podstawy. Przeprowadzimy Cię przez proces tworzenia takiego regulaminu w możliwie najprostszych słowach.

Jak stworzyć regulamin sklepu internetowego?

Po pierwsze, niezwykle istotne jest to, żeby zbiór zasad znajdował się w łatwo dostępnym, widocznym miejscu. Każdy potencjalny konsument powinien móc łatwo go znaleźć. Jakie informacje musi zawierać? Przede wszystkim te, które dotyczą realizacji zamówień oraz praw przysługujących konsumentom. Regulamin sklepu internetowego tworzy się w oparciu o kilka dokumentów: ustawę o prawach konsumenta, ustawę o ochronie praw konkurencji i konsumentów, a także ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną czy akty unijne związane z RODO. Teoretycznie nie jest on obowiązkowy, natomiast regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną – już tak. Główną motywacją do sporządzenia klarownego zbioru zasad powinno być bezpieczeństwo oraz transparentność.

Wstęp oraz główne definicje

W początkowej części regulaminu sklepu internetowego należy umieścić wstęp bądź postanowienia ogólne. Znajdują się tam informacje na temat sprzedawcy (dane firmy) oraz komunikat, do kogo kierowany jest dokument. Później przychodzi czas na definicje, czyli pojedyncze wyjaśnienia ważnych terminów, takich jak sklep, usługa, towar czy klient. Następnym punktem jest opis świadczonych usług – rejestracji, logowania, dodawania komentarzy, dzielenia się opiniami i tym podobne.

Zasady korzystania z e-sklepu

Właściciel biznesu online musi podzielić się z odbiorcami zasadami korzystania z jego sklepu internetowego. To punkt, który często najbardziej interesuje konsumentów. Zadbaj o to, by był jednoznaczny. Wśród zasad powinny się znaleźć informacje na temat ewentualnego obowiązku rejestracji, procesu składania zamówienia i czasu jego realizacji, potrzebnych danych osobowych. Wymagana jest również zgoda na przesyłanie informacji związanych z zamówieniem drogą elektroniczną, czyli np. przez e-mail.

Zwroty i reklamacje

Kolejnym elementem regulaminu musi być informacja o formach płatności, które powinny zostać wypunktowane. Oprócz tego, w tej części odbiorcy mogą dowiedzieć się więcej o sposobach i kosztach wysyłki. Później przyjdzie czas na jedną z najważniejszych kwestii: politykę zwrotów. Określ, ile czasu na zwrot bez podania przyczyny ma konsument (nie krócej niż 14 dni), cały proces oddawania produktów wraz z kosztami. Warto umieścić w tym miejscu wzór formularza odstąpienia od umowy (koniecznie skonsultuj go z prawnikiem!). Nie zapomnij też o kwestii reklamacji. Kiedy klient ma do niej prawo i na jakiej podstawie? Jak ma jej dokonać? Po jakim czasie zostanie rozpatrzona?

Co z tym RODO?

Powoli zbliżamy się do końca, a więc czas na słynne RODO (rozporządzenie o ochronie danych osobowych). Na Twojej stronie powinny znaleźć się przejrzyste informacje związane z przetwarzaniem danych. Niewiele osób dokładnie się w tym orientuje, dlatego i tutaj przyda się pomoc specjalisty. Nie zapomnij o postanowieniach końcowych, w których określone jest, do kogo należą wszystkie prawa.

Podsumowanie

Jeżeli zastanawiasz się, w jaki sposób poradzić sobie z utworzeniem regulaminu sklepu internetowego, nie wahaj się i skorzystaj z usług prawnika. Są to bardzo wrażliwe i niełatwe zagadnienia, z którymi trudno pozostawać na bieżąco. Miej pewność, że wszystko będzie aktualne i dostosowane do obecnej sytuacji prawnej w Polsce. Buduj swoją renomę poprzez profesjonalne podejście!

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...