Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Ecomersy Basic #12: Regulamin sklepu internetowego – to musisz wiedzieć

Piątek, 21 Styczeń 2022

W ostatnim artykule z serii Ecomersy Basic wspominaliśmy, jak ważny jest czytelny, jasny regulamin. Pytanie brzmi: jak go stworzyć? Najlepszym wyjściem okaże się skontaktowanie z prawnikiem, jednak właściciele sklepu internetowego powinni poznać podstawy. Przeprowadzimy Cię przez proces tworzenia takiego regulaminu w możliwie najprostszych słowach.

Jak stworzyć regulamin sklepu internetowego?

Po pierwsze, niezwykle istotne jest to, żeby zbiór zasad znajdował się w łatwo dostępnym, widocznym miejscu. Każdy potencjalny konsument powinien móc łatwo go znaleźć. Jakie informacje musi zawierać? Przede wszystkim te, które dotyczą realizacji zamówień oraz praw przysługujących konsumentom. Regulamin sklepu internetowego tworzy się w oparciu o kilka dokumentów: ustawę o prawach konsumenta, ustawę o ochronie praw konkurencji i konsumentów, a także ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną czy akty unijne związane z RODO. Teoretycznie nie jest on obowiązkowy, natomiast regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną – już tak. Główną motywacją do sporządzenia klarownego zbioru zasad powinno być bezpieczeństwo oraz transparentność.

Wstęp oraz główne definicje

W początkowej części regulaminu sklepu internetowego należy umieścić wstęp bądź postanowienia ogólne. Znajdują się tam informacje na temat sprzedawcy (dane firmy) oraz komunikat, do kogo kierowany jest dokument. Później przychodzi czas na definicje, czyli pojedyncze wyjaśnienia ważnych terminów, takich jak sklep, usługa, towar czy klient. Następnym punktem jest opis świadczonych usług – rejestracji, logowania, dodawania komentarzy, dzielenia się opiniami i tym podobne.

Zasady korzystania z e-sklepu

Właściciel biznesu online musi podzielić się z odbiorcami zasadami korzystania z jego sklepu internetowego. To punkt, który często najbardziej interesuje konsumentów. Zadbaj o to, by był jednoznaczny. Wśród zasad powinny się znaleźć informacje na temat ewentualnego obowiązku rejestracji, procesu składania zamówienia i czasu jego realizacji, potrzebnych danych osobowych. Wymagana jest również zgoda na przesyłanie informacji związanych z zamówieniem drogą elektroniczną, czyli np. przez e-mail.

Zwroty i reklamacje

Kolejnym elementem regulaminu musi być informacja o formach płatności, które powinny zostać wypunktowane. Oprócz tego, w tej części odbiorcy mogą dowiedzieć się więcej o sposobach i kosztach wysyłki. Później przyjdzie czas na jedną z najważniejszych kwestii: politykę zwrotów. Określ, ile czasu na zwrot bez podania przyczyny ma konsument (nie krócej niż 14 dni), cały proces oddawania produktów wraz z kosztami. Warto umieścić w tym miejscu wzór formularza odstąpienia od umowy (koniecznie skonsultuj go z prawnikiem!). Nie zapomnij też o kwestii reklamacji. Kiedy klient ma do niej prawo i na jakiej podstawie? Jak ma jej dokonać? Po jakim czasie zostanie rozpatrzona?

Co z tym RODO?

Powoli zbliżamy się do końca, a więc czas na słynne RODO (rozporządzenie o ochronie danych osobowych). Na Twojej stronie powinny znaleźć się przejrzyste informacje związane z przetwarzaniem danych. Niewiele osób dokładnie się w tym orientuje, dlatego i tutaj przyda się pomoc specjalisty. Nie zapomnij o postanowieniach końcowych, w których określone jest, do kogo należą wszystkie prawa.

Podsumowanie

Jeżeli zastanawiasz się, w jaki sposób poradzić sobie z utworzeniem regulaminu sklepu internetowego, nie wahaj się i skorzystaj z usług prawnika. Są to bardzo wrażliwe i niełatwe zagadnienia, z którymi trudno pozostawać na bieżąco. Miej pewność, że wszystko będzie aktualne i dostosowane do obecnej sytuacji prawnej w Polsce. Buduj swoją renomę poprzez profesjonalne podejście!

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...