Czym jest kod EAN i dlaczego ma znaczenie?
Na pewno słyszałeś o kodzie EAN, nawet jeżeli jeszcze o tym nie wiesz. Najprościej mówiąc, jest to kod kreskowy. Skrót pochodzi od angielskiego wyrażenia European Article Number (Europejski Kod Towarowy). Został wprowadzony w 1977 roku, a w 2005 roku – scalony z kodem UPC (który powstał jako pierwszy), zmieniając nazwę na GTIN (Global Trade Item Number).
Zalety kodu kreskowego
Kod kreskowy zapewne kojarzy Ci się głównie z produktami z supermarketów. Służą do oznaczania konkretnych towarów, tworząc spójny system identyfikacyjny. Pomagają w szybkim odnajdywaniu różnych rzeczy i ograniczają wiele pomyłek na magazynach. System GTIN może przyczynić się do wzmocnienia efektywności procesów zachodzących w Twojej firmie, i to na dwa sposoby – offline oraz online. Dzięki kodowi EAN łatwiej jest poruszać się po przestrzeni magazynowej, samym sklepie bądź bazie danych. Umożliwia prześledzenie całego łańcucha dostaw. Dotyczy to również branży e-commerce: dzięki niemu biznes internetowy działa sprawniej, a oprócz tego przyczynia się do lepszej optymalizacji. Potrzebujesz konkretnych liczb? Współczynnik konwersji może wzrosnąć o 20%, z kolei klikalność – o 40%.
Rodzaje kodów EAN i GTIN
Istnieje kilka wariantów kodów EAN. Najczęściej mamy do czynienia z 13-cyfrowymi ciągami. Wyróżniamy przede wszystkim kod EAN-13 (GTIN-13), który składa się z 12 cyfr danych i jednej cyfry kontrolnej, oraz kod EAN-8 (GTIN-8), który składa się z 7 cyfr danych i jednej cyfry kontrolnej. Ten ostatni okazuje się szczególnie przydatny w przypadku mniejszych opakowań. Istnieją też inne kody, takie jak ITF-14 czy GS1-128. Jeżeli zastanawiasz się, w jaki sposób rozróżnić EAN od GTIN, pamiętaj, że obie nazwy często używane są zamiennie. Warto jednak mieć na względzie, że kod kreskowy składa się z szeregu czarnych i białych linii oraz ciągu cyfr, z kolei numer GTIN to sam ciąg cyfr. Kod EAN to wizualny odpowiednik numeru GTIN, służącego do identyfikacji jednostek handlowych.
Budowa kodu GTIN-13
GTIN-13 (czyli 13-cyfrowy GTIN) zawsze zbudowany jest w określony sposób. W jego skład wchodzą cztery niezbędne elementy: prefiks GS1, kod producenta lub dystrybutora, kod produktu i cyfra kontrolna. Trzy pierwsze cyfry informują, w jakim kraju zarejestrowany jest producent towaru, co nie oznacza jednak, że właśnie tam został wytworzony. Następne 4-8 cyfr to kod dystrybutora bądź producenta, następnie pojawia się kod produktu (1-5 cyfr). Cyfra kontrola służy weryfikacji całości. Mimo że producenci nie mają obowiązku stosować kodów EAN, chyba że zamierzają sprzedawać w sieciach handlowych czy na platformach marketplace, takich jak Amazon czy eBay.
Krótkie podsumowanie
Każdy sprzedawca może złożyć wniosek o nadanie kodu. Jedynym wiarygodnym źródłem jest GS1, czyli organizacja non-profit zajmująca się opracowywaniem efektywnej komunikacji biznesowej. Posiadanie takiego kodu przyczynia się do budowania pozytywnego, profesjonalnego wizerunku. Oprócz tego, wprowadza porządek i udoskonala pracę. Zdecydowanie warto wziąć pod uwagę to rozwiązanie!