Dzisiaj mamy: Wtorek, 5 Grudzień 2023

Czym jest kod EAN i dlaczego ma znaczenie?

2022.03.22

Na pewno słyszałeś o kodzie EAN, nawet jeżeli jeszcze o tym nie wiesz. Najprościej mówiąc, jest to kod kreskowy. Skrót pochodzi od angielskiego wyrażenia European Article Number (Europejski Kod Towarowy). Został wprowadzony w 1977 roku, a w 2005 roku – scalony z kodem UPC (który powstał jako pierwszy), zmieniając nazwę na GTIN (Global Trade Item Number).

Zalety kodu kreskowego

Kod kreskowy zapewne kojarzy Ci się głównie z produktami z supermarketów. Służą do oznaczania konkretnych towarów, tworząc spójny system identyfikacyjny. Pomagają w szybkim odnajdywaniu różnych rzeczy i ograniczają wiele pomyłek na magazynach. System GTIN może przyczynić się do wzmocnienia efektywności procesów zachodzących w Twojej firmie, i to na dwa sposoby – offline oraz online. Dzięki kodowi EAN łatwiej jest poruszać się po przestrzeni magazynowej, samym sklepie bądź bazie danych. Umożliwia prześledzenie całego łańcucha dostaw. Dotyczy to również branży e-commerce: dzięki niemu biznes internetowy działa sprawniej, a oprócz tego przyczynia się do lepszej optymalizacji. Potrzebujesz konkretnych liczb? Współczynnik konwersji może wzrosnąć o 20%, z kolei klikalność – o 40%.

Rodzaje kodów EAN i GTIN

Istnieje kilka wariantów kodów EAN. Najczęściej mamy do czynienia z 13-cyfrowymi ciągami. Wyróżniamy przede wszystkim kod EAN-13 (GTIN-13), który składa się z 12 cyfr danych i jednej cyfry kontrolnej, oraz kod EAN-8 (GTIN-8), który składa się z 7 cyfr danych i jednej cyfry kontrolnej. Ten ostatni okazuje się szczególnie przydatny w przypadku mniejszych opakowań. Istnieją też inne kody, takie jak ITF-14 czy GS1-128. Jeżeli zastanawiasz się, w jaki sposób rozróżnić EAN od GTIN, pamiętaj, że obie nazwy często używane są zamiennie. Warto jednak mieć na względzie, że kod kreskowy składa się z szeregu czarnych i białych linii oraz ciągu cyfr, z kolei numer GTIN to sam ciąg cyfr. Kod EAN to wizualny odpowiednik numeru GTIN, służącego do identyfikacji jednostek handlowych.

Budowa kodu GTIN-13

GTIN-13 (czyli 13-cyfrowy GTIN) zawsze zbudowany jest w określony sposób. W jego skład wchodzą cztery niezbędne elementy: prefiks GS1, kod producenta lub dystrybutora, kod produktu i cyfra kontrolna. Trzy pierwsze cyfry informują, w jakim kraju zarejestrowany jest producent towaru, co nie oznacza jednak, że właśnie tam został wytworzony. Następne 4-8 cyfr to kod dystrybutora bądź producenta, następnie pojawia się kod produktu (1-5 cyfr). Cyfra kontrola służy weryfikacji całości. Mimo że producenci nie mają obowiązku stosować kodów EAN, chyba że zamierzają sprzedawać w sieciach handlowych czy na platformach marketplace, takich jak Amazon czy eBay.

Krótkie podsumowanie

Każdy sprzedawca może złożyć wniosek o nadanie kodu. Jedynym wiarygodnym źródłem jest GS1, czyli organizacja non-profit zajmująca się opracowywaniem efektywnej komunikacji biznesowej. Posiadanie takiego kodu przyczynia się do budowania pozytywnego, profesjonalnego wizerunku. Oprócz tego, wprowadza porządek i udoskonala pracę. Zdecydowanie warto wziąć pod uwagę to rozwiązanie!

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...
#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

2023.11.09
Mamy połowę listopada, jesteśmy jeszcze przed Black Friday – wydawać by się mogło, że do Świąt Bożego Narodzenia pozostało dużo czasu. W świecie e-commerce czas płynie nieco innym rytmem, a do dużych wydarzeń warto przygotowywać się wcześniej. W dzisiejszym artykule zastanowimy się, jak „rozruszać” sklep internetowy jeszcze przed Gwiazdką, aby...