Dzisiaj mamy: Poniedziałek, 26 Wrzesień 2022

Czym jest kod EAN i dlaczego ma znaczenie?

2022.03.22

Na pewno słyszałeś o kodzie EAN, nawet jeżeli jeszcze o tym nie wiesz. Najprościej mówiąc, jest to kod kreskowy. Skrót pochodzi od angielskiego wyrażenia European Article Number (Europejski Kod Towarowy). Został wprowadzony w 1977 roku, a w 2005 roku – scalony z kodem UPC (który powstał jako pierwszy), zmieniając nazwę na GTIN (Global Trade Item Number).

Zalety kodu kreskowego

Kod kreskowy zapewne kojarzy Ci się głównie z produktami z supermarketów. Służą do oznaczania konkretnych towarów, tworząc spójny system identyfikacyjny. Pomagają w szybkim odnajdywaniu różnych rzeczy i ograniczają wiele pomyłek na magazynach. System GTIN może przyczynić się do wzmocnienia efektywności procesów zachodzących w Twojej firmie, i to na dwa sposoby – offline oraz online. Dzięki kodowi EAN łatwiej jest poruszać się po przestrzeni magazynowej, samym sklepie bądź bazie danych. Umożliwia prześledzenie całego łańcucha dostaw. Dotyczy to również branży e-commerce: dzięki niemu biznes internetowy działa sprawniej, a oprócz tego przyczynia się do lepszej optymalizacji. Potrzebujesz konkretnych liczb? Współczynnik konwersji może wzrosnąć o 20%, z kolei klikalność – o 40%.

Rodzaje kodów EAN i GTIN

Istnieje kilka wariantów kodów EAN. Najczęściej mamy do czynienia z 13-cyfrowymi ciągami. Wyróżniamy przede wszystkim kod EAN-13 (GTIN-13), który składa się z 12 cyfr danych i jednej cyfry kontrolnej, oraz kod EAN-8 (GTIN-8), który składa się z 7 cyfr danych i jednej cyfry kontrolnej. Ten ostatni okazuje się szczególnie przydatny w przypadku mniejszych opakowań. Istnieją też inne kody, takie jak ITF-14 czy GS1-128. Jeżeli zastanawiasz się, w jaki sposób rozróżnić EAN od GTIN, pamiętaj, że obie nazwy często używane są zamiennie. Warto jednak mieć na względzie, że kod kreskowy składa się z szeregu czarnych i białych linii oraz ciągu cyfr, z kolei numer GTIN to sam ciąg cyfr. Kod EAN to wizualny odpowiednik numeru GTIN, służącego do identyfikacji jednostek handlowych.

Budowa kodu GTIN-13

GTIN-13 (czyli 13-cyfrowy GTIN) zawsze zbudowany jest w określony sposób. W jego skład wchodzą cztery niezbędne elementy: prefiks GS1, kod producenta lub dystrybutora, kod produktu i cyfra kontrolna. Trzy pierwsze cyfry informują, w jakim kraju zarejestrowany jest producent towaru, co nie oznacza jednak, że właśnie tam został wytworzony. Następne 4-8 cyfr to kod dystrybutora bądź producenta, następnie pojawia się kod produktu (1-5 cyfr). Cyfra kontrola służy weryfikacji całości. Mimo że producenci nie mają obowiązku stosować kodów EAN, chyba że zamierzają sprzedawać w sieciach handlowych czy na platformach marketplace, takich jak Amazon czy eBay.

Krótkie podsumowanie

Każdy sprzedawca może złożyć wniosek o nadanie kodu. Jedynym wiarygodnym źródłem jest GS1, czyli organizacja non-profit zajmująca się opracowywaniem efektywnej komunikacji biznesowej. Posiadanie takiego kodu przyczynia się do budowania pozytywnego, profesjonalnego wizerunku. Oprócz tego, wprowadza porządek i udoskonala pracę. Zdecydowanie warto wziąć pod uwagę to rozwiązanie!

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...
#EcomersyBasic #44: Jak promować sklep na Pinterest. Czy warto?

#EcomersyBasic #44: Jak promować sklep na Pinterest. Czy warto?

2022.09.02
Pinterest już dawno przestał być witryną służącą tylko do gromadzenia inspiracji. Dziś to przede wszystkim prężna platforma społecznościowa, której lepiej nie bagatelizować, gdy chodzi o promocję sklepu internetowego. Umiejętne korzystanie z niej może rozpowszechnić znajomość Twojej marki, wygenerować ruch na stronie sklepu, a także znacząco zwiększyć sprzedaż.