Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Czym jest kod EAN i dlaczego ma znaczenie?

Wtorek, 22 Marzec 2022

Na pewno słyszałeś o kodzie EAN, nawet jeżeli jeszcze o tym nie wiesz. Najprościej mówiąc, jest to kod kreskowy. Skrót pochodzi od angielskiego wyrażenia European Article Number (Europejski Kod Towarowy). Został wprowadzony w 1977 roku, a w 2005 roku – scalony z kodem UPC (który powstał jako pierwszy), zmieniając nazwę na GTIN (Global Trade Item Number).

Zalety kodu kreskowego

Kod kreskowy zapewne kojarzy Ci się głównie z produktami z supermarketów. Służą do oznaczania konkretnych towarów, tworząc spójny system identyfikacyjny. Pomagają w szybkim odnajdywaniu różnych rzeczy i ograniczają wiele pomyłek na magazynach. System GTIN może przyczynić się do wzmocnienia efektywności procesów zachodzących w Twojej firmie, i to na dwa sposoby – offline oraz online. Dzięki kodowi EAN łatwiej jest poruszać się po przestrzeni magazynowej, samym sklepie bądź bazie danych. Umożliwia prześledzenie całego łańcucha dostaw. Dotyczy to również branży e-commerce: dzięki niemu biznes internetowy działa sprawniej, a oprócz tego przyczynia się do lepszej optymalizacji. Potrzebujesz konkretnych liczb? Współczynnik konwersji może wzrosnąć o 20%, z kolei klikalność – o 40%.

Rodzaje kodów EAN i GTIN

Istnieje kilka wariantów kodów EAN. Najczęściej mamy do czynienia z 13-cyfrowymi ciągami. Wyróżniamy przede wszystkim kod EAN-13 (GTIN-13), który składa się z 12 cyfr danych i jednej cyfry kontrolnej, oraz kod EAN-8 (GTIN-8), który składa się z 7 cyfr danych i jednej cyfry kontrolnej. Ten ostatni okazuje się szczególnie przydatny w przypadku mniejszych opakowań. Istnieją też inne kody, takie jak ITF-14 czy GS1-128. Jeżeli zastanawiasz się, w jaki sposób rozróżnić EAN od GTIN, pamiętaj, że obie nazwy często używane są zamiennie. Warto jednak mieć na względzie, że kod kreskowy składa się z szeregu czarnych i białych linii oraz ciągu cyfr, z kolei numer GTIN to sam ciąg cyfr. Kod EAN to wizualny odpowiednik numeru GTIN, służącego do identyfikacji jednostek handlowych.

Budowa kodu GTIN-13

GTIN-13 (czyli 13-cyfrowy GTIN) zawsze zbudowany jest w określony sposób. W jego skład wchodzą cztery niezbędne elementy: prefiks GS1, kod producenta lub dystrybutora, kod produktu i cyfra kontrolna. Trzy pierwsze cyfry informują, w jakim kraju zarejestrowany jest producent towaru, co nie oznacza jednak, że właśnie tam został wytworzony. Następne 4-8 cyfr to kod dystrybutora bądź producenta, następnie pojawia się kod produktu (1-5 cyfr). Cyfra kontrola służy weryfikacji całości. Mimo że producenci nie mają obowiązku stosować kodów EAN, chyba że zamierzają sprzedawać w sieciach handlowych czy na platformach marketplace, takich jak Amazon czy eBay.

Krótkie podsumowanie

Każdy sprzedawca może złożyć wniosek o nadanie kodu. Jedynym wiarygodnym źródłem jest GS1, czyli organizacja non-profit zajmująca się opracowywaniem efektywnej komunikacji biznesowej. Posiadanie takiego kodu przyczynia się do budowania pozytywnego, profesjonalnego wizerunku. Oprócz tego, wprowadza porządek i udoskonala pracę. Zdecydowanie warto wziąć pod uwagę to rozwiązanie!

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...