Czym jest API konwersji Facebooka?
Czy znasz skrót API? Oznacza on application programming interface, czyli interfejs programowania aplikacji. Dzisiaj chcielibyśmy pokrótce opisać API konwersji Facebooka, czyli nowy sposób połączenia portalu z Twoją witryną. Do niedawna funkcję tę sprawował jedynie piksel Facebooka, który jednak bazuje na ciasteczkach strony trzeciej (third-party cookies), umożliwiających śledzenie użytkowników. W prawie zaszły zmiany dotyczące ochrony prywatności, dlatego takie rozwiązania mogą niedługo odejść w zapomnienie.
API konwersji a piksel
Alternatywnym sposobem na monitorowanie zachowań użytkowników na Twojej witrynie jest właśnie API konwersji. Rejestruje ono wszystkie zdarzenia, takie jak PageView, ContentView, AddToCart czy Purchase. Oprócz tego, przesyła też parametry, np. value (wartość: 79,99) czy currency (wartość: PLN). Na ich podstawie można mierzyć konwersję i optymalizować reklamy w Ads Managerze. W przypadku piksela Facebooka każde działanie ma miejsce na urządzeniu klienta, a w przypadku API konwersji – na serwerze. Co więcej, zablokowanie zbierania danych przez API jest prawie niewykonalne – nie zrobi tego ani użytkownik, ani przeglądarka. Inaczej jest z pikselem, któremu można zapobiec poprzez adblocka czy zmianę ustawień prywatności.
Polecamy: Ecomersy Basic #8: Co to jest Facebook Ads?
Integracja Conversion’s API
API konwersji Facebooka trudniej zainstalować niż piksela. Da się to zrobić na kilka sposobów. Po pierwsze: poprzez integrację partnerską (z platformą handlową, taką jak Shopify czy BigCommerce, lub platformą niehandlową, taką jak WordPress czy Google Tag Manager. Po drugie, można dokonać konfiguracji za pomocą bramy API konwersji (wymagane są: dostęp do konta w chmurze i konto w usłudze DNS) i po trzecie – ręcznie (przy użyciu przewodnika krok po kroku). Niedługo prawdopodobnie zaczną się pojawiać kolejne wtyczki, szczególnie po zniknięciu piksela.
Czy piksel Facebooka rzeczywiście zniknie?
Warto wspomnieć, że z piksela oraz API konwersji da się korzystać jednocześnie, do czego zachęca sam Facebook. Są to dwa różne sposoby gromadzenia tych samych danych z witryny. Zastosowanie obu tych metod naraz może poprawić wyniki kampanii o 10-20%. Aby uniknąć duplikacji zdarzeń, Facebook udostępnia opcję przypisania unikatowego identyfikatora (event_id) do każdego z nich. Jeszcze nie wiadomo, kiedy dokładnie API konwersji zastąpi piksela, jednak bez wątpienia wydarzy się to na przestrzeni najbliższych lat. Google zamierza zrezygnować z ciasteczek w 2023 roku. Nowe rozwiązania będą musiały zacząć wprowadzać też inne platformy, takie jak LinkedIn czy Twitter.