Dzisiaj mamy: Czwartek, 22 Luty 2024

Czy sklepy na Facebooku i Instagramie znikną? Nowe postanowienia Meta

2023.05.23

Prowadzisz sklep na jednym z najbardziej popularnych portali społecznościowych – Facebooku czy Instagramie? Informacje, które 27 kwietnia br. pojawiły się w Centrum Pomocy dla firm na Facebooku mogą Cię zszokować. Okazuje się bowiem, że Meta planuje wycofać tę usługę. Gigant technologiczny chce skupić się na rozwoju usług reklamowych, mających największy wpływ na wyniki kampanii. Dowiedz się więcej na ten temat!

Koniec ze sklepami na Instagramie i Facebooku – a przynajmniej w Polsce

Twórcy Facebooka i Instagrama już od lat pracowali nad tym, by użytkownicy mieli możliwość kupowania online za pośrednictwem tych dwóch serwisów. Cały proces zakupowy został skrócony – nie trzeba było klikać w link, aby przenieść się na stronę sklepu internetowego. Wystarczyło odwiedzić zakładkę „Sklep”, dodaną do strony na Facebooku bądź konta na Instagramie. Właściciel Instagramowego czy Facebookowego sklepu mógł zadecydować, w jaki sposób odbiorcy będą dokonywać płatności: przez odesłanie do witryny, przez wiadomości na Messengerze albo przez płatności w aplikacji Instagrama/Facebooka (opcja dostępna tylko dla firm zarejestrowanych w USA lub posiadających amerykański rachunek bankowy). Wiemy jednak, że Meta zamierza wycofać tę drugą możliwość z większości rynków. Z kolei ze sklepów z płatnościami bezpośrednio na stronie będzie można korzystać do odwołania na 21 rynkach (w tym 11 europejskich), jednak nie ma wśród nich Polski.

Co ta decyzja oznacza dla przedsiębiorców?

Pierwotna wersja komunikatu, który pojawił się w Centrum Pomocy dla firm na Facebooku, zmieniła się kilkukrotnie. Nie wiemy więc dokładnie, kiedy Instagramowe i Facebookowe sklepy całkowicie znikną z polskiego rynku, jednak prawdopodobnie stanie się to 24 kwietnia 2024 roku. Wiemy, że Meta planuje skupić się na rozwoju systemów reklamowych, aby te przynosiły lepsze efekty dla przedsiębiorców. Warto pamiętać, że zniknie także opcja tagowania produktów, która zapewniała lepszą widoczność oferty w postach. Jeszcze niedawno przypuszczaliśmy, że Meta będzie rozwijać działanie funkcji sprzedażowych na całym świecie, dlatego komunikat giganta okazał się sporym zaskoczeniem. Właściciele firm stracą dodatkowy kanał, w którym prezentowali swoje oferty, a przy tym utracą możliwość profilowania odbiorców na podstawie aktywności w sklepie na Facebooku czy Instagramie.


Zobacz też: EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?


Podsumowanie

Z czego wynika kontrowersyjna decyzja Mety? Możemy się domyślać, że powód jest bardzo prosty – chodzi o pieniądze. Sklepy na Facebooku i Instagramie nie przynoszą takich dochodów, jak reklamy i wszelkiego rodzaju strategie promocyjne. Widzimy również coraz więcej rolek wideo. Jeżeli opierasz swoją działalność właśnie na sprzedaży w social mediach, powinieneś zastanowić się nad alternatywami – masz na to jeszcze trochę czasu.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...
#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

2024.01.05
Zaczął się nowy rok! Co to oznacza dla branży e-commerce, a przede wszystkim dla Ciebie, przedsiębiorcy? W dynamicznym świecie handlu internetowego bardzo ważne jest to, by pozostawać na bieżąco z najnowszymi trendami i nadchodzącymi wydarzeniami – a w te ostatnie 2024 z pewnością będzie obfitować. Czy chcesz poznać najważniejsze daty,...