Dzisiaj mamy: Czwartek, 21 Listopad 2024

Co kupujemy w marketplace’ach Nowe badanie Santander Consumer Bank

2023.03.07

Zgodnie z najnowszym badaniem Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce” już 72% polskich e-konsumentów robi zakupy na platformach typu marketplace. Kupują tam przede wszystkim ubrania, obuwie i kosmetyki.

Najczęściej wybierane produkty

Marketplace’y stają się w naszym kraju coraz bardziej popularne – głównie za sprawą szerokiego asortymentu od różnych marek i przystępnych cen. Według raportu Santander Consumer Banku ankietowani twierdzą, że najczęściej zamawiają tam ubrania. Odpowiedź ta dominowała wśród kobiet (jak można się łatwo domyślić) – zaznaczyło ją 58% pań i 31% panów. Na drugim miejscu znalazło się obuwie (31%). Z marketplace’ów zamawiają je głównie osoby po 40. roku życia (39%), rzadziej młodzi dorośli (20%). 27% respondentów twierdzi, że kupuje w marketplace’ach kosmetyki. Znajduje się wśród nich 36% kobiet i 17% mężczyzn. Co czwarty użytkownik tego typu platform zamawia z nich książki – są to przede wszystkim osoby z grupy wiekowej 18-29 (30%) i seniorzy (27%).

Co jeszcze wybieramy?

Platformy sprzedażowe służą Polakom również do kupowania elektroniki – laptopów, tabletów, telefonów komórkowych (24%) oraz sprzętu RTV i AGD (23%). Obie te kategorie są częściej wybierane przez mężczyzn (w pierwszej to 35% kobiet i 14% mężczyzn, w drugiej – 37% panów i 11% pań).  Na kolejnych miejscach znajdują się: narzędzia (17%) oraz zabawki i inne artykuły dziecięce (15%). Niewiele osób wybiera biżuterię (9%), meble czy artykuły wyposażenia wnętrz (7%). Możemy więc przypuszczać, że są to rzeczy, które wolimy kupować stacjonarnie.

Gdzie szukamy informacji na temat produktów?

Warto wiedzieć, że aż 94% użytkowników marketplace’ów szuka informacji w sieci przez zakupem danego produktu. Już 42% z nich dokonuje tych poszukiwań za pomocą marketplace’u. Na wyższym miejscu znalazła się tylko wyszukiwarka Google (72%). Respondenci często wybierają również stronę konkretnej marki (34%) i oglądają na YouTubie filmy dotyczące konkretnego produktu (25%). Z kolei 24% szuka takich materiałów na Facebooku, Instagramie czy TikToku. 23% korzysta z for internetowych, a jedynie 3% – z blogów influencerów.

Polecamy