Brzoska odnosi sukcesy w walce z fejkowymi reklamami. Chodzi o pozew przeciwko Meta
Rafał Brzoska, znany polski przedsiębiorca oraz założyciel firmy InPost, odniósł kolejny sukces w sporze z technologicznym gigantem Meta Platforms, właścicielem serwisów Facebook i Instagram. Sprawa dotyczy nielegalnego wykorzystania jego danych osobowych oraz wizerunku w deepfake’owych reklamach publikowanych na platformach zarządzanych przez Meta.
Zakaz od UODO
O fałszywych reklamach, które bezprawnie wykorzystują wizerunek jego samego i jego żony, Rafał Brzoska pisał już w lipcu br. Na Instagramie i Facebooku pojawiały się nieprawdziwe informacje, szargające dobre imię biznesmena (m.in. o śmierci żony, jej pobiciu czy aresztowaniu). W sierpniu 2024, na skutek działań Prezesa UODO Mirosława Wróblewskiego, Meta została zobowiązana do zaprzestania wyświetlania deepfake’owych reklam wykorzystujących dane Rafała Brzoski na terenie Polski. Zakaz obowiązywał trzy miesiące.
Wygrana w sądzie
Brzoska skierował też sprawę do sądu, który przyznał mu następujące zabezpieczenie: każda kolejna deepfake’owa reklama z jego wizerunkiem będzie skutkowała natychmiastową karą finansową dla Mety. Zabezpieczenie to obowiązuje przez maksymalny możliwy okres — rok. Sprawa jest obecnie rozpatrywana także przez irlandzki organ ochrony danych osobowych, gdzie znajduje się siedziba Meta Platforms Ireland Limited.