Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

Branża dóbr luksusowych radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Raport Deloitte za 2021 rok

2023.01.25

Jak wynika z raportu „Global Powers of Luxury Goods 2021. A new wave of enthusiasm in luxury” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, zrównoważona produkcja oraz postępująca rewolucja cyfrowa to dwie siły napędowe inwestycji w sektorze dóbr luksusowych. Firmy musiały dostosować się do zmieniających się warunków oraz nowych oczekiwań konsumentów.

Wzrost przychodów ze sprzedaży

Przychody ze sprzedaży 100 największych firm z sektora dóbr luksusowych wyniosły w minionym roku obrotowym 305 mld dolarów, czyli o 21,5% więcej niż w 2020. Złożona marża zysku netto za 2021 rok dla 78 firm z pierwszej setki, które odnotowały zysk netto, zwiększyła się ponad dwukrotnie – do 12,2% rdr. Warto wspomnieć, że wyniki te są lepsze niż przed pandemią.

Najważniejsze spółki

73 firmy ze 100 ujętych w zestawieniu zarejestrowały wzrost sprzedaży w omawianym okresie. W poprzednim roku było to zaledwie 20 przedsiębiorstw. Marki LVMH, Chanel, Chow Tai Seng, Inter Parfums i Grupo de Moda Soma odnotowały ponad 50-procentowe wzrosty. Zwiększyły się również marże zysku netto. Prawie 80% podmiotów z Top 100 cieszyło się rentownością – we wcześniejszym roku było to 61%. Średnia wartość przychodów przypadająca na spółkę wynosiła 3 mld dolarów. Aby znaleźć się w zestawieniu, należało osiągnąć minimum przychodów w wysokości 240 mln dolarów.

Francja na podium

Najwięcej producentów dóbr luksusowych (23 firmy) znajduje się we Włoszech, jednak to osiem francuskich spółek notowanych w rankingu wygenerowało ponad 1/3 całkowitej sprzedaży osiągniętej przez Top 100 w 2021 roku. Po przymusowej przerwie (spowodowanej pandemią) miał miejsce wzrost aktywności w obszarze fuzji i przejęć. Firmy ponownie skupiły się na swoich głównych markach luksusowych, poszukiwały też sposobów na zwiększenie rentowności i zapewnienie stabilności finansowej.

 

Trzy pierwsze firmy

 

Wśród 100 największych producentów dóbr luksusowych trzy pierwsze miejsca po raz kolejny zajęły następujące spółki: LVMH (przykładowe marki: Louis Vuitton, Fendi, Givenchy), Kering SA (przykładowe marki: Gucci, Yves Saint Lauren) oraz Estee Lauder. Producenci znajdujący się w Top 10 wygenerowali 56,2% sprzedaży całej pierwszej setki, czyli o 4,8 p.p. więcej. Najwięcej firm to producenci ubrań i butów (38%) oraz biżuterii i zegarków (30%). Z kolei największy udział w sprzedaży osiągają producenci różnorodnego asortymentu dóbr luksusowych (39,6%).

Rewolucja cyfrowa i eko-podejście

W branży tej, podobnie jak w innych, obecna jest rewolucja cyfrowa, która uwzględnia metaverse oraz Web3. Nowe możliwości pozwalają na zaoferowanie klientom zupełnie nowych doświadczeń oraz zwiększenie ich aktywności, a także wzmocnienie wiarygodności i lojalności wobec marki. Metaverse służy do przyciągania konsumentów do sklepów internetowych – za przykład może posłużyć Gucci, Balenciaga, Ralph Lauren czy Burberry. W ten sposób firmy docierają do odbiorców z pokolenia Z i Alfa. Priorytetem dla spółek produkujących towary luksusowe stał się zrównoważony rozwój. Coraz częściej uwzględniane są bowiem zasoby odnawialne, innowacyjne surowce i modele cyrkularne.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...