Branża dóbr luksusowych radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Raport Deloitte za 2021 rok
Jak wynika z raportu „Global Powers of Luxury Goods 2021. A new wave of enthusiasm in luxury” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, zrównoważona produkcja oraz postępująca rewolucja cyfrowa to dwie siły napędowe inwestycji w sektorze dóbr luksusowych. Firmy musiały dostosować się do zmieniających się warunków oraz nowych oczekiwań konsumentów.
Wzrost przychodów ze sprzedaży
Przychody ze sprzedaży 100 największych firm z sektora dóbr luksusowych wyniosły w minionym roku obrotowym 305 mld dolarów, czyli o 21,5% więcej niż w 2020. Złożona marża zysku netto za 2021 rok dla 78 firm z pierwszej setki, które odnotowały zysk netto, zwiększyła się ponad dwukrotnie – do 12,2% rdr. Warto wspomnieć, że wyniki te są lepsze niż przed pandemią.
Najważniejsze spółki
73 firmy ze 100 ujętych w zestawieniu zarejestrowały wzrost sprzedaży w omawianym okresie. W poprzednim roku było to zaledwie 20 przedsiębiorstw. Marki LVMH, Chanel, Chow Tai Seng, Inter Parfums i Grupo de Moda Soma odnotowały ponad 50-procentowe wzrosty. Zwiększyły się również marże zysku netto. Prawie 80% podmiotów z Top 100 cieszyło się rentownością – we wcześniejszym roku było to 61%. Średnia wartość przychodów przypadająca na spółkę wynosiła 3 mld dolarów. Aby znaleźć się w zestawieniu, należało osiągnąć minimum przychodów w wysokości 240 mln dolarów.
Francja na podium
Najwięcej producentów dóbr luksusowych (23 firmy) znajduje się we Włoszech, jednak to osiem francuskich spółek notowanych w rankingu wygenerowało ponad 1/3 całkowitej sprzedaży osiągniętej przez Top 100 w 2021 roku. Po przymusowej przerwie (spowodowanej pandemią) miał miejsce wzrost aktywności w obszarze fuzji i przejęć. Firmy ponownie skupiły się na swoich głównych markach luksusowych, poszukiwały też sposobów na zwiększenie rentowności i zapewnienie stabilności finansowej.
Trzy pierwsze firmy
Wśród 100 największych producentów dóbr luksusowych trzy pierwsze miejsca po raz kolejny zajęły następujące spółki: LVMH (przykładowe marki: Louis Vuitton, Fendi, Givenchy), Kering SA (przykładowe marki: Gucci, Yves Saint Lauren) oraz Estee Lauder. Producenci znajdujący się w Top 10 wygenerowali 56,2% sprzedaży całej pierwszej setki, czyli o 4,8 p.p. więcej. Najwięcej firm to producenci ubrań i butów (38%) oraz biżuterii i zegarków (30%). Z kolei największy udział w sprzedaży osiągają producenci różnorodnego asortymentu dóbr luksusowych (39,6%).
Rewolucja cyfrowa i eko-podejście
W branży tej, podobnie jak w innych, obecna jest rewolucja cyfrowa, która uwzględnia metaverse oraz Web3. Nowe możliwości pozwalają na zaoferowanie klientom zupełnie nowych doświadczeń oraz zwiększenie ich aktywności, a także wzmocnienie wiarygodności i lojalności wobec marki. Metaverse służy do przyciągania konsumentów do sklepów internetowych – za przykład może posłużyć Gucci, Balenciaga, Ralph Lauren czy Burberry. W ten sposób firmy docierają do odbiorców z pokolenia Z i Alfa. Priorytetem dla spółek produkujących towary luksusowe stał się zrównoważony rozwój. Coraz częściej uwzględniane są bowiem zasoby odnawialne, innowacyjne surowce i modele cyrkularne.