Black Friday 2024. Zacznij planować go już teraz!
Black Friday to najważniejsze wydarzenie sprzedażowe w roku, zarówno dla właścicieli sklepów stacjonarnych, jak i sklepów online. W tym dniu (a także w okresie przed Czarnym Piątkiem i po nim) mnóstwo osób decyduje się na zakupy, chcąc skorzystać z licznych zniżek i promocji. Jak zapewne się domyślasz, najważniejsze jest to, by mieć odpowiednią strategię – w ten sposób można działać dużo efektywniej. Zdecydowanie warto zaplanować swoje działania z wyprzedzeniem! Przygotuj się do tegorocznego Black Friday i ciesz się sukcesami w listopadzie.
Krok pierwszy – stwórz dokładny plan
Szczegółowo opracowany plan to fundament wszelkich działań promocyjnych. Nigdy nie powinniśmy go pomijać! Co musi się znaleźć w takim planie? Po pierwsze: konkretny cel. Zadaj sobie pytanie, co chcesz osiągnąć – sprzedać jak najwięcej, dotrzeć do nowych klientów, zwiększyć rozpoznawalność, zbudować renomę? Sprecyzuj swoje zamierzenia i zapisz je w widocznym miejscu, aby nie zapominać, do czego dążysz. Po drugie: budżet. Ile pieniędzy możesz przeznaczyć na kampanie reklamowe? Po trzecie: czas i zasoby. Pamiętaj, by mierzyć siły na zamiary. Lepiej nie porywać się z motyką na słońce, jeżeli później miałoby się okazać, że będziesz spóźniać się z wysłaniem zamówień albo że zabraknie Ci towaru. W ten sposób zepsujesz sobie opinię w oczach kupujących. Stwórz harmonogram działań, w którym pojawią się wszystkie zadania do wykonania. Dobrym pomysłem okaże się też przeanalizowanie, jak wyglądała historia sprzedaży podczas zeszłorocznego Black Friday. Ucz się zarówno na własnych błędach, jak i osiągnięciach!
Zobacz też: Ecomersy Basic #88: Cross selling w e-commerce. Zwiększ sprzedaż!
Zastanów się, co możesz ulepszyć
Do Black Friday 2024 zostało jeszcze sporo czasu, dlatego nie musisz się spieszyć z organizowaniem kampanii. Możesz na spokojnie przemyśleć, jakie zmiany warto wprowadzić na swojej stronie internetowej, by przygotować sklep na listopadowe szaleństwo. Upewnij się, że Twoja witryna działa poprawnie i szybko, nawet jeżeli ruch jest zwiększony. Przeprowadź potrzebne testy – jeżeli sklep „padnie” z powodu przeciążenia, jeszcze zdążysz to naprawić. Sprawdź również, czy strona jest odpowiednio zoptymalizowana, a treści aktualne. Zwróć uwagę na obowiązujące w świecie e-commerce trendy – mobile first i ogromną potrzebę personalizacji. Twój sklep internetowy powinien świetnie działać na urządzeniach mobilnych, a kampania – oferować promocje dostosowane do klientów. Skorzystaj też z bazy mailowej, by w newsletterach informować o tym, co szykujesz na Black Friday. Uchyl rąbka tajemnicy, by odbiorcy mieli na co czekać!
Promocja, promocja i jeszcze raz promocja
Kampanię reklamową w mediach społecznościowych warto zorganizować na kilka tygodni przed samym Black Friday. Dzięki temu można ją stale aktualizować i dostosowywać do potrzeb i oczekiwań odbiorców. Sami klienci powinni wiedzieć z wyprzedzeniem, że „coś się święci” – budowanie napięcia zwykle doskonale się sprawdza. Bardzo ważne jest to, żeby zachęcić użytkowników do śledzenia Twoich działań, cały czas podtrzymując ich zainteresowanie, najlepiej poprzez serię regularnych postów albo grafik. Na samej stronie internetowej też powinny pojawiać się różne komunikaty dotyczące Black Friday.