AI w e-commerce. Do czego możesz wykorzystać sztuczną inteligencję?
Sztuczna inteligencja staje się coraz ważniejszym i coraz bardziej powszechnym elementem naszego życia – dowodzi tego popularność ChatuGPT. AI wykorzystywane jest zarówno przez osoby prywatne, jak i firmy. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, ten temat może Cię zainteresować, zwłaszcza w kontekście automatyzacji różnych procesów. Sprawdź, co warto wiedzieć na temat sztucznej inteligencji w e-commerce.
Jak działa sztuczna inteligencja w e-commerce?
AI to rozbudowany system, w którym najważniejszą rolę odgrywają zebrane dane. To na ich podstawie sztuczna inteligencja dostarcza różnego rodzaju rozwiązań, ucząc się zachowań użytkowników. W ten sposób stara się odpowiadać na nasze potrzeby i spełniać oczekiwania. Technologie AI kryją w sobie ogromny potencjał – zwłaszcza jeżeli chodzi o branżę e-commerce. W końcu sprzedaż internetowa opiera się na śledzeniu trendów zakupowych oraz nawyków konsumenckich, które nieustannie się zmieniają. Sztuczną inteligencję wykorzystuje się przede wszystkim do tworzenia spersonalizowanych rekomendacji zakupowych i planowania kampanii reklamowych. Indywidualna oferta jest generowana dzięki analizie historii zakupów, preferencji konsumentów oraz wyszukiwanych produktów. Algorytmy AI stosowane są też do przewidywania współczynnika konwersji.
AI i pozyskiwanie leadów
Wcześniej wymienione obszary to nie jedyne sfery, w których można stosować narzędzia AI. Uczenie maszynowe można wykorzystać także do pozyskiwania leadów, czyli budowania listy potencjalnych konsumentów. Sztuczna inteligencja analizuje dane klientów, biorąc pod uwagę dane demograficzne, historię zakupów oraz zachowań w sieci. Dokonuje również oceny leadów i analizy języka naturalnego, co pozwala kierować ofertę do odpowiednich użytkowników – u których dokonanie zakupu jest wysoce prawdopodobne. AI przewiduje też zachowania odbiorców, dzięki czemu łatwiej dostosować strategię do potrzeb poszczególnych użytkowników.
Chatbot – wirtualny asystent w e-sklepie
Warto także zastanowić się nad wdrożeniem chatbota do naszego sklepu internetowego. Wirtualny asystent pomoże w natychmiastowym rozwiązaniu niektórych kłopotów klientów. Konsumenci oczekują szybkich i wyczerpujących odpowiedzi, a wiele problemów często się powtarza. Chatbot podejmie interakcję w trybie ekspresowym, niezależnie od tego, która jest godzina. Jeżeli sprawa okaże się zbyt skomplikowana, wirtualny asystent skieruje użytkownika do konsultanta. Narzędzia AI mogą przyspieszyć proces obsługi klienta i zwolnić Cię z niektórych obowiązków.
Zobacz też: Treści SEO a AI. Czy sztuczna inteligencja wygryzie copywriterów?
Wewnętrzna wyszukiwarka w sklepie internetowym
Sztuczna inteligencja może pomóc w optymalizacji wewnętrznej wyszukiwarki w sklepie internetowym. Użytkownicy korzystają z niej bardzo często, szukając konkretnych produktów. Technologie AI zapewnią im bardziej spersonalizowane, indywidualne doświadczenia. Mamy tu na myśli przede wszystkim sugestie oparte na historii zakupów, wyszukiwanie fasetowe, autouzupełnianie w oknie wyszukiwania czy wyszukiwanie za pomocą obrazu. Sztuczna inteligencja bywa wykorzystywana również do prognozowania sprzedaży i popytu na towary.
Krótkie podsumowanie
Technologie AI wiążą się z wieloma korzyściami – automatyzują niektóre procesy (co pozwala zaoszczędzić czas i skupić się na tych aspektach prowadzenia biznesu, które wymagają aktywnego zaangażowania człowieka), rozwiązują problemy szybciej, dostarczają potrzebnych danych, dokonują skutecznych analiz. Z kolei ChatGPT może okazać się pomocny przy tworzeniu treści na stronę internetową – warto jednak pamiętać, że sztuczna inteligencja nie jest nieomylna, nie powinna więc całkowicie zastępować naszych działań. Chodzi głównie o to, by AI stało się dodatkowym wsparciem w prowadzeniu biznesu online.