Dzisiaj mamy: Sobota, 24 Luty 2024

AI w e-commerce. Do czego możesz wykorzystać sztuczną inteligencję?

2023.06.20

Sztuczna inteligencja staje się coraz ważniejszym i coraz bardziej powszechnym elementem naszego życia – dowodzi tego popularność ChatuGPT. AI wykorzystywane jest zarówno przez osoby prywatne, jak i firmy. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, ten temat może Cię zainteresować, zwłaszcza w kontekście automatyzacji różnych procesów. Sprawdź, co warto wiedzieć na temat sztucznej inteligencji w e-commerce.

Jak działa sztuczna inteligencja w e-commerce?

AI to rozbudowany system, w którym najważniejszą rolę odgrywają zebrane dane. To na ich podstawie sztuczna inteligencja dostarcza różnego rodzaju rozwiązań, ucząc się zachowań użytkowników. W ten sposób stara się odpowiadać na nasze potrzeby i spełniać oczekiwania. Technologie AI kryją w sobie ogromny potencjał – zwłaszcza jeżeli chodzi o branżę e-commerce. W końcu sprzedaż internetowa opiera się na śledzeniu trendów zakupowych oraz nawyków konsumenckich, które nieustannie się zmieniają. Sztuczną inteligencję wykorzystuje się przede wszystkim do tworzenia spersonalizowanych rekomendacji zakupowych i planowania kampanii reklamowych. Indywidualna oferta jest generowana dzięki analizie historii zakupów, preferencji konsumentów oraz wyszukiwanych produktów. Algorytmy AI stosowane są też do przewidywania współczynnika konwersji.

AI i pozyskiwanie leadów

Wcześniej wymienione obszary to nie jedyne sfery, w których można stosować narzędzia AI. Uczenie maszynowe można wykorzystać także do pozyskiwania leadów, czyli budowania listy potencjalnych konsumentów. Sztuczna inteligencja analizuje dane klientów, biorąc pod uwagę dane demograficzne, historię zakupów oraz zachowań w sieci. Dokonuje również oceny leadów i analizy języka naturalnego, co pozwala kierować ofertę do odpowiednich użytkowników – u których dokonanie zakupu jest wysoce prawdopodobne. AI przewiduje też zachowania odbiorców, dzięki czemu łatwiej dostosować strategię do potrzeb poszczególnych użytkowników.

Chatbot – wirtualny asystent w e-sklepie

Warto także zastanowić się nad wdrożeniem chatbota do naszego sklepu internetowego. Wirtualny asystent pomoże w natychmiastowym rozwiązaniu niektórych kłopotów klientów. Konsumenci oczekują szybkich i wyczerpujących odpowiedzi, a wiele problemów często się powtarza. Chatbot podejmie interakcję w trybie ekspresowym, niezależnie od tego, która jest godzina. Jeżeli sprawa okaże się zbyt skomplikowana, wirtualny asystent skieruje użytkownika do konsultanta. Narzędzia AI mogą przyspieszyć proces obsługi klienta i zwolnić Cię z niektórych obowiązków.


Zobacz też: Treści SEO a AI. Czy sztuczna inteligencja wygryzie copywriterów?


Wewnętrzna wyszukiwarka w sklepie internetowym

Sztuczna inteligencja może pomóc w optymalizacji wewnętrznej wyszukiwarki w sklepie internetowym. Użytkownicy korzystają z niej bardzo często, szukając konkretnych produktów. Technologie AI zapewnią im bardziej spersonalizowane, indywidualne doświadczenia. Mamy tu na myśli przede wszystkim sugestie oparte na historii zakupów, wyszukiwanie fasetowe, autouzupełnianie w oknie wyszukiwania czy wyszukiwanie za pomocą obrazu. Sztuczna inteligencja bywa wykorzystywana również do prognozowania sprzedaży i popytu na towary.

Krótkie podsumowanie

Technologie AI wiążą się z wieloma korzyściami – automatyzują niektóre procesy (co pozwala zaoszczędzić czas i skupić się na tych aspektach prowadzenia biznesu, które wymagają aktywnego zaangażowania człowieka), rozwiązują problemy szybciej, dostarczają potrzebnych danych, dokonują skutecznych analiz. Z kolei ChatGPT może okazać się pomocny przy tworzeniu treści na stronę internetową – warto jednak pamiętać, że sztuczna inteligencja nie jest nieomylna, nie powinna więc całkowicie zastępować naszych działań. Chodzi głównie o to, by AI stało się dodatkowym wsparciem w prowadzeniu biznesu online.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...
#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

2024.01.05
Zaczął się nowy rok! Co to oznacza dla branży e-commerce, a przede wszystkim dla Ciebie, przedsiębiorcy? W dynamicznym świecie handlu internetowego bardzo ważne jest to, by pozostawać na bieżąco z najnowszymi trendami i nadchodzącymi wydarzeniami – a w te ostatnie 2024 z pewnością będzie obfitować. Czy chcesz poznać najważniejsze daty,...