Zero waste w e-commerce
Zero waste to podejście, które coraz więcej osób stara się wprowadzać w życie, nawet poprzez małe, regularnie wykonywane czynności, takie jak segregacja śmieci czy wybieranie papierowych toreb zamiast plastikowych. Chodzi o to, by generować jak najmniej odpadów i ograniczyć działania szkodzące środowisku. Firmy stosujące tę politykę są dużo lepiej postrzegane przez klientów. Czy zero waste jest możliwe w e-commerce? Oczywiście, że tak!
Dlaczego warto zainteresować się tematem?
Prowadzisz własny sklep internetowy i chcesz zmniejszyć negatywny wpływ Twojego biznesu na otoczenie? Gwarantujemy, że przyniesie Ci to same korzyści. Tylko co właściwie możesz zrobić, aby przy okazji nie stracić na efektywności? Pamiętaj, że całe mnóstwo użytkowników bierze pod uwagę kwestie związane z ekologią przy wyborze miejsca, w którym zrobią zakupy, także te w sieci. Jako dowód niech posłużą statystyki Google Trends – w ciągu ostatnich dwóch lat liczba wyszukiwań frazy „zero waste” w Polsce zwiększyła się ponad trzykrotnie. Pojawia się też coraz więcej przepisów dotyczących ochrony środowiska. Pomyśl o tym już teraz!
Zobacz też: Sprawdź, z jakimi operatorami przesyłek możesz zintegrować swój sklep internetowy
Pakowanie i dostarczanie zamówień
Jeżeli jako pierwsze przychodzi Ci do głowy pakowanie przesyłek, jesteś na dobrym tropie. Według raportu „Odpowiedzialny e-commerce” przeprowadzonego przez e-Izbę w 2021 roku, 71% e-konsumentów deklaruje, że zwraca uwagę na to, czy dostarczona przesyłka została zapakowana w sposób ekologiczny, a prawie połowa (49%) mogłaby dopłacić za takie rozwiązanie. Z kolei za najbardziej szkodliwe dla środowiska praktyki e-sklepów badani uznali używanie folii do pakowania przesyłek (22%). Warto więc zadbać o naturalne tworzywa, biodegradowalne opakowania czy materiały powstałe z recyklingu. Aby być bardziej eco-friendly, wykorzystuj tekturowe kartony, pudełka pochodzące z makulatury bądź ekologiczne foliopaki. Jeśli chodzi o wypełniacze, wymień folię bąbelkową czy styropian na bio folię i papier. Konsumentów interesują też rozmiary opakowań – chodzi o to, by nie były nieproporcjonalnie duże w stosunku do zawartości. Zacznij również planować pakowanie zamówień pod względem logistycznym, aby zredukować liczbę przesyłek i ograniczyć transport. 68% klientów online byłoby w stanie poczekać dłużej na paczkę, żeby otrzymać wszystkie zamówione produkty za jednym razem.
Polityka zwrotów i transport
Kolejnymi istotnymi aspektami są polityka zwrotów oraz proces składania reklamacji. Zwraca na nie uwagę odpowiednio 52 i 50% e-konsumentów. Z kolei aż 67% badanych uważa, że zwrot towarów zakupionych przez Internet negatywnie wpływa na środowisko naturalne – chodzi bowiem o nadmierną produkcję CO2. I w tym przypadku możesz podjąć konkretne działania. Pakuj zamówienia w taki sposób, by odbiorcy mogli skorzystać z nich ponownie, jeśli zechcą odesłać produkt. Informację umieść na opakowaniu, żeby nie mieli żadnych wątpliwości. Warto też zadbać o dokładny opis towaru na stronie internetowej. W przypadku branży odzieżowej przydatne okazuje się zmierzenie ubrania i podanie danych liczbowych. Z kolei transport związany z rozwożeniem przesyłek do klientów zwiększa ślad węglowy. Aby temu zapobiec, zaproponuj swoim odbiorcom wysyłkę do Paczkomatów lub innych punktów odbioru. W ten sposób kurierzy nie będą musieli docierać do mnóstwa różnych lokalizacji, często bardzo od siebie oddalonych.
Zero waste a promocja sklepu internetowego
Polityka zero waste może okazać się przydatna do promowania swojego sklepu internetowego. Jako że bycie eko jest trendy, reklama oparta na proekologicznych działaniach wzbudzi zainteresowanie dużego grona odbiorców. Prowadź swój biznes odpowiedzialnie, a na pewno zyskasz w oczach obecnych i potencjalnych konsumentów. Warto wspomnieć, że 68% badanych uważa, że polski rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny społecznie niż rynek międzykontynentalny. Jednak większość z nich (93%) nie wie, co oznacza skrót CSR (ang. Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu). Widać, że jest jeszcze sporo do zrobienia!