Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

Zero waste w e-commerce

2022.04.28

Zero waste to podejście, które coraz więcej osób stara się wprowadzać w życie, nawet poprzez małe, regularnie wykonywane czynności, takie jak segregacja śmieci czy wybieranie papierowych toreb zamiast plastikowych. Chodzi o to, by generować jak najmniej odpadów i ograniczyć działania szkodzące środowisku. Firmy stosujące tę politykę są dużo lepiej postrzegane przez klientów. Czy zero waste jest możliwe w e-commerce? Oczywiście, że tak!

Dlaczego warto zainteresować się tematem?

Prowadzisz własny sklep internetowy i chcesz zmniejszyć negatywny wpływ Twojego biznesu na otoczenie? Gwarantujemy, że przyniesie Ci to same korzyści. Tylko co właściwie możesz zrobić, aby przy okazji nie stracić na efektywności? Pamiętaj, że całe mnóstwo użytkowników bierze pod uwagę kwestie związane z ekologią przy wyborze miejsca, w którym zrobią zakupy, także te w sieci. Jako dowód niech posłużą statystyki Google Trends – w ciągu ostatnich dwóch lat liczba wyszukiwań frazy „zero waste” w Polsce zwiększyła się ponad trzykrotnie. Pojawia się też coraz więcej przepisów dotyczących ochrony środowiska. Pomyśl o tym już teraz!


Zobacz też: Sprawdź, z jakimi operatorami przesyłek możesz zintegrować swój sklep internetowy


Pakowanie i dostarczanie zamówień

Jeżeli jako pierwsze przychodzi Ci do głowy pakowanie przesyłek, jesteś na dobrym tropie. Według raportu „Odpowiedzialny e-commerce” przeprowadzonego przez e-Izbę w 2021 roku, 71% e-konsumentów deklaruje, że zwraca uwagę na to, czy dostarczona przesyłka została zapakowana w sposób ekologiczny, a prawie połowa (49%) mogłaby dopłacić za takie rozwiązanie. Z kolei za najbardziej szkodliwe dla środowiska praktyki e-sklepów badani uznali używanie folii do pakowania przesyłek (22%). Warto więc zadbać o naturalne tworzywa, biodegradowalne opakowania czy materiały powstałe z recyklingu. Aby być bardziej eco-friendly, wykorzystuj tekturowe kartony, pudełka pochodzące z makulatury bądź ekologiczne foliopaki. Jeśli chodzi o wypełniacze, wymień folię bąbelkową czy styropian na bio folię i papier. Konsumentów interesują też rozmiary opakowań – chodzi o to, by nie były nieproporcjonalnie duże w stosunku do zawartości. Zacznij również planować pakowanie zamówień pod względem logistycznym, aby zredukować liczbę przesyłek i ograniczyć transport. 68% klientów online byłoby w stanie poczekać dłużej na paczkę, żeby otrzymać wszystkie zamówione produkty za jednym razem.

Polityka zwrotów i transport

Kolejnymi istotnymi aspektami są polityka zwrotów oraz proces składania reklamacji. Zwraca na nie uwagę odpowiednio 52 i 50% e-konsumentów. Z kolei aż 67% badanych uważa, że zwrot towarów zakupionych przez Internet negatywnie wpływa na środowisko naturalne – chodzi bowiem o nadmierną produkcję CO2. I w tym przypadku możesz podjąć konkretne działania. Pakuj zamówienia w taki sposób, by odbiorcy mogli skorzystać z nich ponownie, jeśli zechcą odesłać produkt. Informację umieść na opakowaniu, żeby nie mieli żadnych wątpliwości. Warto też zadbać o dokładny opis towaru na stronie internetowej. W przypadku branży odzieżowej przydatne okazuje się zmierzenie ubrania i podanie danych liczbowych. Z kolei transport związany z rozwożeniem przesyłek do klientów zwiększa ślad węglowy. Aby temu zapobiec, zaproponuj swoim odbiorcom wysyłkę do Paczkomatów lub innych punktów odbioru. W ten sposób kurierzy nie będą musieli docierać do mnóstwa różnych lokalizacji, często bardzo od siebie oddalonych.

Zero waste a promocja sklepu internetowego

Polityka zero waste może okazać się przydatna do promowania swojego sklepu internetowego. Jako że bycie eko jest trendy, reklama oparta na proekologicznych działaniach wzbudzi zainteresowanie dużego grona odbiorców. Prowadź swój biznes odpowiedzialnie, a na pewno zyskasz w oczach obecnych i potencjalnych konsumentów. Warto wspomnieć, że 68% badanych uważa, że polski rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny społecznie niż rynek międzykontynentalny. Jednak większość z nich (93%) nie wie, co oznacza skrót CSR (ang. Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu). Widać, że jest jeszcze sporo do zrobienia!

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...