Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

Zero waste w e-commerce

Czwartek, 28 Kwiecień 2022

Zero waste to podejście, które coraz więcej osób stara się wprowadzać w życie, nawet poprzez małe, regularnie wykonywane czynności, takie jak segregacja śmieci czy wybieranie papierowych toreb zamiast plastikowych. Chodzi o to, by generować jak najmniej odpadów i ograniczyć działania szkodzące środowisku. Firmy stosujące tę politykę są dużo lepiej postrzegane przez klientów. Czy zero waste jest możliwe w e-commerce? Oczywiście, że tak!

Dlaczego warto zainteresować się tematem?

Prowadzisz własny sklep internetowy i chcesz zmniejszyć negatywny wpływ Twojego biznesu na otoczenie? Gwarantujemy, że przyniesie Ci to same korzyści. Tylko co właściwie możesz zrobić, aby przy okazji nie stracić na efektywności? Pamiętaj, że całe mnóstwo użytkowników bierze pod uwagę kwestie związane z ekologią przy wyborze miejsca, w którym zrobią zakupy, także te w sieci. Jako dowód niech posłużą statystyki Google Trends – w ciągu ostatnich dwóch lat liczba wyszukiwań frazy „zero waste” w Polsce zwiększyła się ponad trzykrotnie. Pojawia się też coraz więcej przepisów dotyczących ochrony środowiska. Pomyśl o tym już teraz!


Zobacz też: Sprawdź, z jakimi operatorami przesyłek możesz zintegrować swój sklep internetowy


Pakowanie i dostarczanie zamówień

Jeżeli jako pierwsze przychodzi Ci do głowy pakowanie przesyłek, jesteś na dobrym tropie. Według raportu „Odpowiedzialny e-commerce” przeprowadzonego przez e-Izbę w 2021 roku, 71% e-konsumentów deklaruje, że zwraca uwagę na to, czy dostarczona przesyłka została zapakowana w sposób ekologiczny, a prawie połowa (49%) mogłaby dopłacić za takie rozwiązanie. Z kolei za najbardziej szkodliwe dla środowiska praktyki e-sklepów badani uznali używanie folii do pakowania przesyłek (22%). Warto więc zadbać o naturalne tworzywa, biodegradowalne opakowania czy materiały powstałe z recyklingu. Aby być bardziej eco-friendly, wykorzystuj tekturowe kartony, pudełka pochodzące z makulatury bądź ekologiczne foliopaki. Jeśli chodzi o wypełniacze, wymień folię bąbelkową czy styropian na bio folię i papier. Konsumentów interesują też rozmiary opakowań – chodzi o to, by nie były nieproporcjonalnie duże w stosunku do zawartości. Zacznij również planować pakowanie zamówień pod względem logistycznym, aby zredukować liczbę przesyłek i ograniczyć transport. 68% klientów online byłoby w stanie poczekać dłużej na paczkę, żeby otrzymać wszystkie zamówione produkty za jednym razem.

Polityka zwrotów i transport

Kolejnymi istotnymi aspektami są polityka zwrotów oraz proces składania reklamacji. Zwraca na nie uwagę odpowiednio 52 i 50% e-konsumentów. Z kolei aż 67% badanych uważa, że zwrot towarów zakupionych przez Internet negatywnie wpływa na środowisko naturalne – chodzi bowiem o nadmierną produkcję CO2. I w tym przypadku możesz podjąć konkretne działania. Pakuj zamówienia w taki sposób, by odbiorcy mogli skorzystać z nich ponownie, jeśli zechcą odesłać produkt. Informację umieść na opakowaniu, żeby nie mieli żadnych wątpliwości. Warto też zadbać o dokładny opis towaru na stronie internetowej. W przypadku branży odzieżowej przydatne okazuje się zmierzenie ubrania i podanie danych liczbowych. Z kolei transport związany z rozwożeniem przesyłek do klientów zwiększa ślad węglowy. Aby temu zapobiec, zaproponuj swoim odbiorcom wysyłkę do Paczkomatów lub innych punktów odbioru. W ten sposób kurierzy nie będą musieli docierać do mnóstwa różnych lokalizacji, często bardzo od siebie oddalonych.

Zero waste a promocja sklepu internetowego

Polityka zero waste może okazać się przydatna do promowania swojego sklepu internetowego. Jako że bycie eko jest trendy, reklama oparta na proekologicznych działaniach wzbudzi zainteresowanie dużego grona odbiorców. Prowadź swój biznes odpowiedzialnie, a na pewno zyskasz w oczach obecnych i potencjalnych konsumentów. Warto wspomnieć, że 68% badanych uważa, że polski rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny społecznie niż rynek międzykontynentalny. Jednak większość z nich (93%) nie wie, co oznacza skrót CSR (ang. Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu). Widać, że jest jeszcze sporo do zrobienia!

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...