UE upraszcza odstąpienie od zakupów online
Unia Europejska szykuje istotne zmiany dla rynku e-commerce. Od 19 czerwca 2026 roku sklepy internetowe działające na terenie UE będą musiały umożliwić konsumentom odstąpienie od umowy w równie prosty sposób, jak jej zawarcie. To efekt nowej dyrektywy, której celem jest wzmocnienie ochrony kupujących online.
Jeden klik zamiast skomplikowanej procedury
Kluczową zmianą będzie obowiązek wdrożenia widocznej i intuicyjnej opcji odstąpienia od umowy – np. w formie przycisku na koncie klienta lub w aplikacji. Konsument nie będzie musiał wypełniać formularzy ani szukać informacji w regulaminach. Proces ma być szybki, jasny i pozbawiony tzw. dark patterns.
Koniec z utrudnianiem zwrotów
Nowe przepisy mają ograniczyć praktyki polegające na ukrywaniu opcji zwrotu, zniechęcaniu klientów komunikatami lub nadmiernym komplikowaniu procedur. UE stawia na transparentność i uczciwe traktowanie konsumentów w sprzedaży na odległość – zarówno przy zakupie produktów, jak i usług cyfrowych czy subskrypcji.
Co to oznacza dla sklepów internetowych?
Dla e-sprzedawców zmiany oznaczają konieczność dostosowania UX, systemów IT i procesów obsługi posprzedażowej. Brak wdrożenia nowych zasad może skutkować sankcjami finansowymi. Jednocześnie uproszczone zwroty mogą zwiększyć zaufanie klientów i pozytywnie wpłynąć na decyzje zakupowe.
Nowe prawo to sygnał, że w e-commerce coraz większą rolę odgrywa nie tylko sprzedaż, ale również jakość doświadczenia klienta po zakupie.
