Sytuacja rynku wtórnego w Polsce. Badanie Mindshare i OLX
Z najnowszego badania agencji Mindshare, które zostało przeprowadzone we współpracy z platformą OLX, wynika, że klienci chcą kupować produkty z drugiej ręki. Serwis OLX zebrał ponad 13,7 mln realnych użytkowników, z czego ponad połowa stara się wybierać artykuły używane.
Dlaczego Polacy kupują z drugiej ręki?
Re-commerce staje się coraz bardziej popularne z roku na rok. Szacuje się, że do 2025 roku wartość europejskiego rynku wyniesie 120 miliardów euro (w roku 2021 było to 75 mld euro). Polacy także coraz chętniej stawiają na produkty z drugiej ręki – już 61% z nich deklaruje, że kupuje takie towary, a ponad połowa (53%) robi to częściej niż rok temu. Wśród najczęściej wymienianych czynników, które wpływają na decyzję o zakupach z rynku wtórnego, znalazły się: możliwość nabycia unikalnych produktów, również takich, których już się nie produkuje (16%), aspekty ekologiczne i troska o środowisko naturalne (13%) oraz szeroki wachlarz dostępnych produktów (10%).
Co najczęściej nabywamy z rynku wtórnego?
Konsumenci najczęściej rozważają zakup towarów z następujących kategorii: motoryzacja (17% badanych), akcesoria do domu i ogrodu (%), odzież (13%), elektronika (12%) czy sprzęt sportowy (7%). Zanim zakup zostanie sfinalizowany, 14% użytkowników porównuje ceny na tle innych ofert podobnych produktów (11% szuka także możliwości negocjacji kwoty), a 12% przegląda opinie i komentarze innych osób. Kwestią, na którą kupujący najczęściej zwracają uwagę w kontekście zamówienia, jest zgodność produktu z opisem i zdjęciem (27%).