Sprzedaż detaliczna w marcu 2023 – wyraźne wzrosty w branży e-commerce
Z danych udostępnionych przez GUS możemy się dowiedzieć, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2023 roku była niższa niż w marcu 2022 o 7,3% (wobec wzrostu o 9,6% w ubiegłym roku). Z kolei w porównaniu z lutym br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,0%. W okresie styczeń-marzec 2023 sprzedaż zmalała o 3,5% rdr (wobec wzrostu o 9,0% w analogicznym okresie w 2022 roku).
Porównanie do marca 2022
W marcu 2023 roku największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z marcem 2022 utrzymał się w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi, gazowymi (o 20,7% wobec wzrostu o 15,5% przed rokiem). Sprzedaż zmniejszyła się również w następujących grupach: pozostałe” (o 18,5%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 17,8%), „meble, rtv, agd” (o 15,2%). W kategorii „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” zarejestrowano taki sam spadek, jak miesiąc temu (o 4,6%). Wzrost sprzedaży odnotowały jedynie przedsiębiorstwa należące do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (o 1,7%).
Zestawienie danych z lutego 2023 – większy udział sprzedaży online
W porównaniu do lutego 2023 w marcu br. zarejestrowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej online w cenach bieżących (o 14,7%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 8,7% w lutym 2023 roku do 8,6% w marcu br. Spadek tego udziału odnotowały firmy należące do kategorii „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 26,3% przed miesiącem do 25,6%). Wzrost udziału odnotowały natomiast jednostki z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 22,1% do 23,0%) oraz „meble, rtv, agd” (z 17,9% do 18,0%).
Źródło zdjęcia: https://twitter.com/GUS_STAT