Sprzedaż detaliczna w listopadzie 2024. E-commerce odnotowało spadki
Zgodnie z danymi GUS w listopadzie 2024 sprzedaż detaliczna w cenach stałych była wyższa niż przed rokiem o 3,1% (wobec spadku o 0,3% w listopadzie 2023). W porównaniu z październikiem br. odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 1,2%, a w okresie styczeń-listopad zwiększyła się ona o 2,7% rdr. (wobec spadku o 2,4% w analogicznym okresie 2023 roku).
Sprzedaż przez Internet w ubiegłym miesiącu
W przedostatnim miesiącu bieżącego roku zarejestrowano niższą wartość sprzedaży detalicznej online w cenach bieżących (o 6%) w porównaniu z listopadem 2023. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się w tym okresie z 11,7% do 10,7%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży online spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 30,9% przed rokiem do 27,5%), natomiast wzrost udziału wykazały jednostki z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 24,5% do 27,3%) oraz „meble, rtv, agd” (z 20,8% do 21,3%).
Jakie odnotowano wzrosty?
W listopadzie br. wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 28,1%), „pozostałe” (o 14,8%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 7,2%), „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 4,1%). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały niewielki spadek o 0,2%.