Sprzedaż detaliczna w lipcu 2024 – wzrosty w e-commerce
Jak wyglądała dynamika sprzedaży detalicznej w cenach stałych w lipcu 2024? Była wyższa niż przed rokiem o 4,4% (wobec spadku o 4,0% w lipcu 2023). W porównaniu z czerwcem br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej o 1,9%. W okresie styczeń-lipiec 2024 sprzedaż zwiększyła się rdr. o 4,9% (wobec spadku o 5,4% w analogicznym okresie 2023).
Wyższa wartość sprzedaży online
W porównaniu z lipcem 2023 w lipcu br. zarejestrowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 16,7%). Udział sprzedaży online w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w lipcu 2024 w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 7,9% do 8,8%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 18,6% przed rokiem do 22,5%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 15,0% do 17,6%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 21,8% do 22,7%).
Wzrosty w konkretnych kategoriach
W lipcu 2024 wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 30,1%), „pozostałe” (o 18,0%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 11,2%) oraz „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 9,9%). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem”, czyli „żywność, napoje i wyroby tytoniowe”, wykazały spadek o 2,7%.