Sprzedaż detaliczna w grudniu 2024 – wzrosty w e-commerce i nie tylko
Zgodnie z danymi udostępnionymi przez GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2024 była wyższa niż przed rokiem o 1,9% (wobec spadku o 2,3% w grudniu 2023). W porównaniu z listopadem 2024 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej o 9,9%. W okresie styczeń-grudzień 2024 sprzedaż zwiększyła się o 2,7% rdr.
Wzrost sprzedaży online w grudniu 2024
W grudniu 2024 w porównaniu z grudniem 2023 zarejestrowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 10,9%). Udział sprzedaży online w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 9,4% do 10,2%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 17,3% przed rokiem do 23,7%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,8% do 21,7%), natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 26,2% do 25,3%)
Zmiany w sprzedaży detalicznej – grudzień 2024 vs 2023
W ostatnim miesiącu 2024 roku znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 25,1%) oraz „pozostałe” (o 14,9%). Większą sprzedaż niż w grudniu 2023 r zaobserwowano również w jednostkach z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 4,2%), a także w podmiotach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 3,2%) oraz w podmiotach sprzedających farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 1,7%). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały spadek o 4,3%.