Sektor kosmetyczny w e-commerce rośnie w siłę
Rynek e-commerce w naszym kraju rozwija się bardzo dynamicznie. Tylko w 2020 roku Polacy wydali w Internecie 15,3 mld euro. Zyskuje na tym branża kosmetyczna, która cieszy się popularnością wśród klientów online. W najbliższych latach czeka ją spory wzrost w segmencie B2B.
Szybki i dynamiczny wzrost
Według danych udostępnionych przez GUS wartość produkcji sprzedanej przemysłu kosmetyków w Polsce w ubiegłym roku wyniosła 7,5 mld zł. Eurostat natomiast informuje, że eksport kosmetyków z naszego państwa wzrósł dwukrotnie na przestrzeni 10 lat – do 4,1 mld euro. Jest to drugi (zaraz po przetwórstwie spożywczym) pod względem wielkości produkcji i sprzedaży detalicznej segment dóbr szybko zbywalnych.
Większość firm kosmetycznych stawia na e-commerce
Mobile Institute – na zlecenie Santander Bank Polska – przeprowadził badanie „E-commerce B2B – perspektywa branży kosmetycznej”. Możemy się z niego dowiedzieć, że 90% firm kosmetycznych oferuje swoim konsumentom możliwość zakupów online. Dokonują ich za pośrednictwem sklepów internetowych, platform sprzedażowych, marketplace’ów (37%), systemu EDI (20%). Co czwarta firma szacuje, że sprzedaż online przynosi jej 25% zysków. Więcej niż połowa (57%) twierdzi, że przekracza ona 10%.
Zobacz też: E-commerce w branży beauty – 5 sposobów na większą sprzedaż w drogerii internetowej
Zwiększenie obrotów spowodowane lockdownem
Największy wpływ na kształtowanie nowych zachowań konsumenckich miała pandemia. Obroty w e-sklepach miały wzrosnąć o ponad 15% w 2020 roku – i to dla więcej niż połowy firm. Z kolei 57% z nich uważa wdrożenie e-commerce za sukces. Dzięki temu zwiększa się aktywność marketingowa i funkcjonalność platformy, rozwija się wielokanałowość, a oferta zostaje poszerzona i uporządkowana. Klienci szczególnie cenią sobie jakość zdjęć produktów, odpowiedni opis, szybką dostawę i promocje.
Klient indywidualny dominuje
Wskazuje się, że najważniejszym odbiorcą dla branży kosmetycznej jest odbiorca indywidualny. Aż 78% badanych wskazuje segment B2C (business-to-customer) jako dominujący. Jedynie 14% stanowili klienci biznesowi. Warto wspomnieć, że cały czas zmienia się podejście do sposobu sprzedaży. Co piąta firma zrezygnowała z klasycznych kanałów. 63% firm kosmetycznych zdobyło nowych odbiorców, a 59% odnotowało zwiększenie ich liczby.