Dzisiaj mamy: Środa, 7 Grudzień 2022

Rozwój q-commerce, czyli przyszłość szybkiego handlu

2022.06.07

Q-commerce, czyli quick commerce, oznacza szybki handel. Dotyczy przede wszystkim branży spożywczej. Model ten zakłada dostawę zamówienia w ciągu maksymalnie kilkudziesięciu minut. W ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularny, głównie ze względu na chęć ekspresowego otrzymywania produktów. Czy q-commerce zdominuje rynek e-grocery? A może również inne rynki?

Zmiany w nawykach konsumenckich

W Polsce wciąż dominuje model Next Day Delivery, który przewiduje dostawy kolejnego dnia od złożenia zamówienia. Tak funkcjonują jedni z największych graczy – Carrefour czy Frisco.pl. Jednak coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie do swojej działalności q-commerce. Można zadać sobie pytanie, czy to rozwiązanie rzeczywiście ma sens, skoro wielu konsumentów ceni sobie wizyty w supermarketach i robienie zakupów żywnościowych stacjonarnie. Wiadomo jednak, że pandemia na stałe zmieniła nawyki zakupowe – mnóstwo osób przyzwyczaiło się do zamawiania rozmaitych towarów przez Internet, w tym artykułów spożywczych. Klienci są więc skłonni zapłacić więcej za natychmiastową dostawę.


Zobacz też: Q-commerce w Polsce coraz bardziej się rozwija


Dark store’y

Q-commerce jest obecne na rynku globalnym. W ciągu około roku w Europie Zachodniej powstało 30 nowych firm zajmujących się szybkim handlem. W tym momencie wycenia się go na około 25 miliardów dolarów, przy czym w ciągu kolejnych 15 lat jego wartość może urosnąć nawet do 72 miliardów dolarów. Q-commerce nie może istnieć bez dark store’ów, czyli małych magazynów czy centrów dystrybucyjnych, wypełnionych towarami spożywczymi. Mają do nich dostęp osoby zajmujące się pakowaniem zamówień oraz kurierzy dostarczający je pod drzwi klientów. Coraz więcej dark store’ów funkcjonuje w Polsce. Posiadają je takie marki, jak wcześniej wspomniany Carrefour, Lisek czy Jokr, ich otwarcie planuje też Żabka.

Jak będą funkcjonować firmy związane z q-commerce?

Jako że w przyszłości prawdopodobnie coraz więcej firm zacznie się angażować w q-commerce, co oznacza większą konkurencję, już teraz można spodziewać się kilku dominujących rynku trendów. Według przewidywań, pierwszym z nich okaże się dywersyfikacja zapasów, czyli rozszerzenie oferty o lekarstwa, akcesoria, książki czy elektronikę. Będzie trzeba również poradzić sobie z umiejętnym zarządzaniem zasobami i łańcuchem dostaw. Wygrają ci, którzy spełnią wszystkie oczekiwania klientów: dobrą jakość (w tym świeżość towarów), zróżnicowany asortyment, dostawy w ciągu kilkunastu minut. Aby to osiągnąć, należy nieustannie monitorować stan zapasów i na bieżąco go uzupełniać. W tym miejscu pomocne mogą być mechanizmy sztucznej inteligencji i automatyzacja procesów. Mamy tutaj na myśli personalizację ofert na podstawie historii aktywności konsumentów.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

2022.12.02
Na wyniki sprzedaży w sklepie internetowym wpływ ma bardzo wiele czynników. To nie tylko kwestia skuteczności kampanii, cen czy asortymentu. To również nie tylko sprawa SEO, o której w ramach cyklu Ecomersy Basic wspominaliśmy już wielokrotnie. Klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie z rozmaitych powodów, a wiele z nich to...
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...