Dzisiaj mamy: Wtorek, 23 Lipiec 2024

EcomersyBasic #66: Powiadomienia PUSH. Czy Twoi klienci ich potrzebują?

2023.02.24

Prowadzisz sklep internetowy i chcesz częściej przypominać o sobie klientom? Być może dobrym rozwiązaniem dla Ciebie okażą się powiadomienia. Wiadomo, że większość z nas posiada mnóstwo aplikacji mobilnych i odwiedza wiele stron w sieci, dlatego trudno jest pamiętać o każdej z nich. Powiadomienia rozwiązują ten problem – pozwalają przekazać jakąś informację w czasie rzeczywistym. Zobacz, co jeszcze warto wiedzieć na ten temat.

Czym są powiadomienia push?

Powiadomienia push to klikalne komunikaty, czyli krótkie wiadomości, które przyjmują formę wyskakujących okienek. Są najczęściej wyświetlane jako tekst (czasami też obraz), zachęcający do podjęcia konkretnej akcji – głównie kliknięcia w odnośnik i przejścia dalej. Zdarza się nawet, że niektóre z nich posiadają spersonalizowane dźwięki bądź pozwalają na wykonanie pożądanej czynności bez konieczności otwierania aplikacji czy strony. Warto rozróżnić powiadomienia web push oraz powiadomienia app push. Jak sama nazwa wskazuje, pierwsze wyświetlają się jedynie na komputerach stacjonarnych i laptopach, z kolei drugie – na smartfonach, przy czym konieczne jest zainstalowanie aplikacji mobilnej i wyrażenie zgody na otrzymanie notyfikacji. To bardzo istotna kwestia, ponieważ niektórzy uważają, że powiadomienia są zarezerwowane tylko i wyłącznie dla aplikacji mobilnych.

Do czego można stosować powiadomienia push?

Powiadomienia push często stają się ważnym elementem strategii marketingowych, zwłaszcza w branży e-commerce. Stwarzają one dodatkową możliwość komunikacji z klientem, i, co za tym idzie, budowania z nim relacji. Sklepy internetowe nierzadko stosują powiadomienia web push, gdyż, po pierwsze, nie wszyscy mogą sobie pozwolić na stworzenie własnej aplikacji mobilnej (głównie ze względu na koszty), a po drugie – mniej rozpoznawalne marki czasami spotykają się z trudnościami, kiedy chcą przekonać użytkownika do jej pobrania. Notyfikacje na komputerze to bardzo wygodna opcja, ponieważ nie wymaga żadnej instalacji. Powiadomienia web push bardzo często dotyczą: indywidualnych rekomendacji produktów, przypomnienia o porzuconym koszyku, remarketingu, przypomnienia o kończącej się promocji, ofert sezonowych itd.


Zobacz też: EcomersyBasic #63: Baza mailingowa klientów sklepu internetowego. Czy warto ją mieć? Jak o nią dbać?


Jak powinny wyglądać takie powiadomienia?

Jeżeli chcesz, by Twoje powiadomienia push były jak najbardziej skuteczne, zadbaj o ich formę. Wyskakujące wiadomości powinny cechować się zwięzłością, czytelnością i konkretnością. Są to krótkie komunikaty, dlatego nie ma tutaj miejsca na lanie wody czy długie, skomplikowane sformułowanie. Klientowi często wystarcza jedno spojrzenie, by wiedzieć, o co chodzi. Postaraj się sprawić, żeby od razu nie zapomniał o powiadomieniu – zarzuć przynętę, wzbudzając ciekawość oraz apetyt użytkownika. Doskonale sprawdzają się tutaj spersonalizowane wiadomości, dostosowane do preferencji odbiorcy – zaoszczędzą jego czas i pozwolą mu poczuć, że każdego klienta traktujesz indywidualnie. Umieść w treści notyfikacji wezwanie do działania (Call to Action), czyli czasowniki w trybie rozkazującym (zobacz, sprawdź, nie przegap itp.). Użytkownik powinien również wiedzieć, że dana oferta (najczęściej chodzi tutaj o promocje) jest ograniczona czasowo bądź ilościowo. Warto też sprawdzić, kiedy najlepiej wysyłać powiadomienia – w tym celu przetestuj różne pory dnia i zobacz, kiedy spotykają się one z pożądaną reakcją.

Zalety – dlaczego warto?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, powiadomienia push to kolejna droga do kontaktu z konsumentem. Opcja ta odpowiada popularnej w e-commerce idei omnichannel, czyli wielokanałowości. Posiada ona wiele zalet – do najważniejszych należą duża elastyczność oraz możliwość wyjścia poza standardowe ramy komunikacji z klientami. Podobnie jak w przypadku e-mail marketingu, nie musi on przebywać na naszej stronie internetowej czy w aplikacji, aby otrzymać od nas wiadomość. Powiadomienia push pozwalają zwiększyć ruch w witrynie oraz współczynnik konwersji, przy czym wiążą się ze stosunkowo niskimi kosztami.

Polecamy