Dzisiaj mamy: Środa, 1 Maj 2024

Popularność e-handlu wciąż rośnie – wyniki badania „E-commerce w Polsce 2023”

2023.10.04

Jest już dostępny raport „E-commerce w Polsce 2023”, który został przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska. Płyną z niego jednoznaczne wnioski – coraz więcej Polaków kupuje przez Internet. Obecnie jest to 79% badanych.

Zakupy w sieci a inflacja

Popularność e-commerce nieustannie rośnie. Na polskich stronach internetowych zakupy robi 75%, a na zagranicznych – 30%. Z kolei za pośrednictwem mediów społecznościowych kupuje na razie tylko 19% ankietowanych. Na branżę handlu elektronicznego cały czas wpływa wysoka inflacja – 30% badanych zadeklarowało, że to z jej powodu kupuje mniej niż dotychczas. Jest to zjawisko widoczne zwłaszcza wśród kobiet (34% wskazań) oraz osób pomiędzy 35. a 49. rokiem życia (33%). 18% respondentów stwierdziło, że w okresie podwyżek cen kupuje więcej niż wcześniej.

Co zachęciłoby Polaków do częstszych e-zakupów?

Z raportu wynika, że czynnikami, które skłoniłyby użytkowników do częstszego robienia zakupów online, są: niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych (53%), niższe koszty dostawy (53%) oraz kody rabatowe (44%). Z kolei najczęstsze problemy, na które Polacy natykają się podczas kupowania w sieci, to: natrętne reklamy oglądanych wcześniej produktów (30%), długie oczekiwanie na dostawę (30%) i wysokie koszty dostawy (27%).

Zakupy w social mediach i popularne formy dostawy

Po raz pierwszy zbadano dokładniej zjawisko social- oraz live-commerce. Okazuje się, że tę formę zakupów online praktykuje 19% ankietowanych. 35% osób z tej grupy po raz pierwszy kupiło coś za pośrednictwem mediów społecznościowych w latach 2015-2019. Do najczęściej wybieranych form dostawy należą: automaty paczkowe, przede wszystkim InPostu (82%), kurier (42%) oraz punkty partnerskie (18%).

Polecamy