Podsumowanie roku 2022 według Vinted
Litewska spółka Vinted zdecydowała się na podsumowanie roku w ciekawej formie: podzieliła się 22 faktami, ciekawostkami i liczbami na temat swojej społeczności. Z serwisu korzystają osoby, które są zainteresowanie sprzedażą, wymianą i kupowaniem używanej odzieży oraz innych przedmiotów. Jak portal ocenia 2022 rok?
Ilu użytkowników dołączyło do Vinted?
W okresie od stycznia do grudnia 2022 roku użytkownicy Vinted mieli dostęp do ponad 800 milionów przedmiotów z różnych kategorii. Aż 25% z nich przed dołączeniem do platformy nigdy nie kupowało odzieży używanej. Z najnowszego raportu spółki wynika, że społeczność Vinted liczy obecnie ponad 80 milionów zarejestrowanych członków na 18 rynkach w Europie i Ameryce Północnej. Od początku tego roku ich liczba zwiększyła się o ponad 20 milionów. Polscy użytkownicy byli najbardziej aktywni w niedzielne wieczory, ok. godziny 21.00. Aplikacja Vinted w 2022 roku została pobrana ponad 37 milionów razy – zarówno na iOSie, jak i na Androidzie.
Dlaczego kupujemy i sprzedajemy na Vinted?
Vinted zajmuje obecnie trzecie miejsce wśród najlepszych aplikacji 2022 roku wedle rankingu Apple Appstore. Sprzedawcy, który wystawiają swoje przedmioty na platformie, kierują się przede wszystkim aspektami finansowymi i chęcią wprowadzenia porządku i ładu. Nie chcą również wyrzucać rzeczy potencjalnie przydatnych czy atrakcyjnych dla innych. Do najważniejszych motywacji kupujących należą względy finansowe oraz świadome, odpowiedzialne zakupy. Największą kategorią na Vinted jest odzież dla kobiet, jednak przedmioty dla dzieci i mężczyzn znajdują się tuż za nią. Najwięcej polubień otrzymała torebka Jacquemus.
Najpopularniejsze przedmioty
Wśród najczęściej wyszukiwanych haseł na całym świecie znalazły się dwie frazy: Birkenstock w sezonie letnim oraz The North Face w sezonie jesienno-zimowym. Szczyt sezonu zakupowego przypadł na okres świąteczny i karnawał oraz momenty przejściowe między porami roku. Najpopularniejsze kolory 2022 roku to czarny, niebieski oraz biały. Największym zainteresowaniem na Vinted cieszą się następujące przedmioty: kamizelki wierzchnie (zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn), kombinezony przeciwdeszczowe (dla dzieci), sztućce stołowe (w kategorii „dom”), drapaki dla kotów i konsole do gier.
Różnice między krajami
W większości krajów kobiety stawiały na topy oraz T-shirty. W Wielkiej Brytanii i Polsce użytkowniczki kupowały więcej sukienek niż użytkowniczki z innych państw. Włosi i Hiszpanie sprzedają najwięcej rzeczy z drugiej ręki w kategorii męskiej. We Francji wielu użytkowników kupuje przedmioty dla swoich kotów, w innych krajach dominują rzeczy dla psów. W maju 2022 roku na Vinted wprowadzona została kategoria „zwierzęta” – od tamtej pory ponad 45 tys. użytkowników nabyło legowiska dla swoich pupili. W Polsce 47% kupujących kobiet zdecydowało się na zakup prezentu z drugiej ręki, a 57% rozważa podjęcie takiej decyzji w bliskiej przyszłości.
Wysyłanie paczek i działania charytatywne
W 2022 roku spółka pojawiła się na trzech nowych rynkach: na Słowacji i Węgrzech oraz w Szwecji. Na całym świecie wprowadzono dwie nowe kategorie: wcześniej wspomniane „zwierzęta” oraz „rozrywka”, z kolei w Polsce także „dom”. Grupa Vinted uruchomiła własną opcję wysyłkową, Vinted Go, a także własne dostawy za pośrednictwem paczkomatów. W kwietniu dostępna stała się funkcja pozwalająca na przekazanie darowizny. Zebrano ponad milion euro na działania charytatywne.