Dzisiaj mamy: Niedziela, 28 Kwiecień 2024

Płatności zbliżeniowe w IV kwartale 2023. Google Pay i Apple Pay na szczycie

2024.03.28

Klienci korzystający z usług największych banków w Polsce w czwartym kwartale 2023 roku niemal 370 mln razy zapłacili za zakupy zbliżeniowo, przy użyciu urządzeń mobilnych. W porównaniu do kwartału poprzedzającego możemy mówić o spadku liczby transakcji o ponad 8 mln. Jakie jeszcze wnioski możemy wyciągnąć z informacji przekazywanych przez serwis cashless.pl?

Bardziej szczegółowe dane

Chociaż w skali rocznej transakcyjność zbliżeniowych płatności mobilnych wzrosła, w porównaniu z kwartałem poprzednim odnotowano niewielki spadek. 370 mln razy opłacono zakupy zbliżeniowo, co daje o niemal 90 mln więcej płatności niż w analogicznym okresie 2022 roku. Najwięcej operacji w okresie październik-grudzień 2023 wykonali klienci mBanku – użyli oni smartfonów oraz tzw. urządzeń ubieralnych do płatności w terminalach przeszło 126 mln razy. Kolejne pozycje zajmują: Santander, Pekao oraz Millennium. Nie wszystkie banki jednak udzielają takich informacji.

Metody mobilnych płatności zbliżeniowych

Płatności zbliżeniowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych są dostępne na polskim rynku za pośrednictwem kilku rozwiązań. Do najpopularniejszych należą Portfel Google (czyli Google Pay) oraz Apple Pay. Mniejszą popularnością cieszą się Garmin Pay, Fitbit Pay, SwatchPay i Xiaomi Pay. PKO BP oferuje jeszcze HCE, czyli płatności zbliżeniowe dostępne bezpośrednio w bankowości mobilnej, ale instytucja zapowiedziała już, że rezygnuje z tego narzędzia. Od jesieni 2021 roku niektóre banki udostępniają także zbliżeniowego Blika.

Polecamy