Oznaczanie współprac na Instagramie. Topowym celebrytom grożą kary UOKiK
Niedawno pisaliśmy o nowych zasadach oznaczania współprac na Instagramie. Jak się okazuje, nie wszyscy twórcy się ich trzymają. Okazuje się, że troje znanych celebrytów – Filip Chajzer, Dorota „Doda” Rabczewska i Małgorzata Rozenek-Majdan – znalazło się na celowniku UOKiK.
Troje incluencerów
Gwiazdom zarzuca się nieodpowiednie oznaczanie contentu reklamowego w social mediach. UOKiK jest zdania, że Filip Chajzer nie ujawnia charakteru treści sponsorowanych w swoich postach, wskazując jedynie na markę pokazywanych produktów. Z kolei Doda hasztag #reklama czasami dodaje dopiero po kilku dniach, co sprawia, że komunikat ten nie dotrze do niektórych odbiorców. Rozenek-Majdan natomiast nie oznacza swoich postów jako sponsorowane, czasami ukrywa także hasztag #współpraca.
Potencjalne kary
Przepisy mówią jasno, że przedsiębiorcom, którzy nie przestrzegają reguł wyznaczonych przez UOKiK, grozi kara do 10% rocznych obrotów. Największym problemem działań celebrytów jest wprowadzanie konsumentów w błąd, co może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową. Warto wspomnieć, że prezes przygląda się treściom publikowanym przez influencerów od jesieni 2021 roku.