Nawyki zakupowe Polaków w Internecie – wnioski z badania ARC Rynek, Opinia i Mokki
Wyniki badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia we współpracy z fintechem Mokka (Revo Technologies) pokazują, że Polacy najczęściej kupują w sieci odzież (65%), obuwie (52%) kosmetyki (49%) oraz sprzęt elektroniczny i komputerowy (41%). Możemy dowiedzieć się również, że płatności odroczone zyskują na popularności – już niemal 60% osób zna usługę BNPL, a 30% chciałoby z niej korzystać. Ponadto, coraz więcej osób kupuje mobilnie (51%). Co jeszcze zostało zawarte w raporcie? Sprawdź!
Najważniejsze wnioski
Przy podejmowaniu decyzji zakupowych Polacy patrzą przede wszystkim na cenę. Tak odpowiedziało aż 77% respondentów. Na kolejnym miejscu znalazł się czas realizacji zamówienia (44%), a na jeszcze kolejnym – dostępne formy płatności (28%). Widać więc, że konsumenci zwracają coraz większą uwagę na nowoczesne rozwiązania. Z zakupów online badani korzystają kilka razy w miesiącu (2, 3 razy), przy czym większość z nich jest zadowolona z jakości obsługi oferowanej przez sklepy internetowe (60%). Ponad połowa (51%) kupuje na urządzeniach mobilnych.
Zobacz też: Wzrost sprzedaży detalicznej w sierpniu 2022. Dane GUS
Kto najczęściej kupuje w sieci i co decyduje o wyborze e-sklepu?
Na zakupy przez Internet najczęściej decydują się przedstawiciele pokolenia Y (millenialsi), wśród których co piąty badany kupuje w sieci kilka razy w tygodniu. Z usług e-sklepów najrzadziej korzystają osoby z pokolenia Silver (56-65 lat). Wśród elementów wpływających na decyzje zakupowe znalazły się także: oferowane rodzaje dostaw (38%), wybór produktów (37%), możliwość zrobienia zakupów zarówno przez Internet, jak i w sklepie stacjonarnym (12%), program lojalnościowy (11%), a także działania na rzecz przyjazności dla środowiska (5%).
Problemy z zakupami online
60% respondentów wykazuje zadowolenie z usług świadczonych przez sklepy internetowe, jednak 40% z nich mierzyło się w ciągu ostatnich 3 miesięcy z różnymi problemami. Był to przede wszystkim wydłużony czas oczekiwania na realizację zamówienia, a oprócz tego – dostarczenie produktu uszkodzonego czy wadliwego. Warto jednak wspomnieć, że ponad połowa z tych osób deklaruje zadowolenie ze sposobu rozwiązania bądź rozstrzygnięcia sprawy. Kłopoty spotykały głównie millenialsów, ponieważ to oni najczęściej kupują online.
Zwroty i konta w sklepach internetowych
Jeżeli chodzi o preferowany termin na zwrot produktu, badani najczęściej wskazywali na 14 i 30 dni. Kobiety i mężczyźni różnili się między sobą w tym względzie. Respondentki wyraźnie preferują 30 dni, natomiast respondenci – 14 dni. Niemal co druga osoba zaznaczyła, że podczas pierwszych zakupów decyduje się na założenie konta klienta, przede wszystkim po to, by uzyskać łatwiejszy dostęp do informacji o statusie swojego zamówienia. 40% nie podejmuje decyzji o założeniu konta, ponieważ obawia się o swoje dane osobowe.
Różnice między badanymi
Opinie na temat zakupów online bardziej różnią się między płciami niż między poszczególnymi grupami wiekowymi. Jeżeli te różnice faktycznie występują, dotyczą głównie metod płatności oraz wykorzystywanych urządzeń. Pokolenie Z najczęściej kupuje za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Z kolei pokolenie Y chętnie płaci BLIK-iem, a przy tym więcej niż inni korzysta z płatności odroczonych. Ogół badanych preferuje BLIK-a (52%) i karty płatnicze (47%).