Made in Poland! Jak chronić znak towarowy na rynku międzynarodowym?
Rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne to ogromna szansa na zwiększenie zysków firmy, ale także wyzwanie związane z ochroną własności intelektualnej. Chcesz zabezpieczyć interesy swojej marki za granicą? Rejestracja znaku towarowego w Polsce to dopiero pierwszy krok. Zobacz, jak zastrzec znak towarowy w Unii Europejskiej oraz innych państwach spoza Wspólnoty.
Znak towarowy – podstawa ochrony Twojej marki
Na samym początku wyjaśnijmy, czym jest znak towarowy. Zgodnie z definicją zawartą w ustawie - Prawo własności przemysłowej znak towarowy to oznaczenie, które umożliwia odróżnienie towarów lub usługi jednej firmy od towarów lub usług innego przedsiębiorstwa, np. słowo, logo, litera, numer, czy kombinacja tych elementów. Znak towarowy podlega rejestracji, a jego właściciel jest uprawniony do użycia go w określonym terytorialnie zakresie i w odniesieniu do konkretnych towarów lub usług.
Prawo ochronne na znak towarowy – o czym musisz wiedzieć?
Skoro już wiesz, czym jest znak towarowy, przejdźmy do kwestii rejestracji. Zastrzeżenie znaku to procedura, która składa się z trzech głównych etapów:
-
wskazania konkretnego elementu identyfikacji, np. wizualnej, podlegającego ochronie;
-
wskazania towarów lub usług objętych ochroną;
-
ustalenia zakresu terytorialnego.
Czy znak towarowy może być zastrzeżony na całym świecie? Tak, ale to czasochłonna procedura. Dokonując rejestracji unijnego znaku towarowego, możesz uzyskać ochronę w 27 państwach członkowskich. Więcej formalności towarzyszy rejestracji dokonywanej w krajach spoza Wspólnoty.
Jak to wygląda w praktyce?
Jeżeli znak towarowy ma być zastrzeżony wyłącznie na terytorium Polski, zgłoszenia dokonuje się w Urzędzie Patentowym w Warszawie. Aby uzyskać znak towarowy Unii Europejskiej, konieczne jest zgłoszenie w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante. Przedsiębiorcy, którym zależy na globalnej ochronie, dokonują zgłoszenia w Biurze Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) z siedzibą w Genewie. W tym przypadku dochodzi do rozszerzenia ochrony zarejestrowanego znaku towarowego, co oznacza, że musi on zostać wcześniej zastrzeżony na terenie Polski lub przez EUIPO.
Czy każdy znak towarowy zostanie zastrzeżony?
Wiesz już, jak zarejestrować znak towarowy, ale czy taka wiedza wystarczy, aby uzyskać oczekiwaną ochronę? Samo złożenie wniosku nie oznacza, że znak towarowy zostanie objęty ochroną we wszystkich wskazanych państwach. Światowa Organizacja Własności Intelektualnej przekazuje zgłoszenie do krajowych urzędów patentowych, które mogą odmówić rejestracji. Dzieje się tak w przypadku, gdy podobny znak towarowy został już zarejestrowany w danym państwie.
Jak zastrzec znak towarowy i nie przepłacić?
Znak towarowy to jeden z najważniejszych elementów ochrony marki – jego rejestracja pomaga firmom zabezpieczyć ich identyfikację oraz odróżnialność ich produktów na rynku, co jest konieczne w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, nie tylko w Polsce, ale w szczególności na arenie międzynarodowej. Prawo własności przemysłowej określa ramy dla rejestracji i egzekwowania ochrony znaków towarowych, dlatego warto dowiedzieć się więcej o możliwościach ochrony firmowych interesów. Jeżeli rozwijasz swój projekt, planujesz ekspansję na kraje unijne lub spoza Wspólnoty, warto skorzystać z usług specjalistów z https://tlhub.pl/, którzy pomogą w procedurze rejestracji oraz oszacują całkowite koszty zastrzeżenia znaku towarowego na terenie państw nienależących do Unii. Pomogą także zidentyfikować obszary, w których taka ochrona jest najbardziej wskazana.
Zdjęcie: Gajus / Adobe Stock