Dzisiaj mamy: Czwartek, 21 Listopad 2024

Kobiety i mężczyźni na e-zakupach. Zobacz różnicę

2022.02.15

Izba Gospodarki Elektronicznej przygotowała raport na temat zakupów internetowych wśród kobiet i mężczyzn, który nosi nazwę „Mr. & Mrs. E-commerce”. Badanie pokazuje, jakie są różnice w zachowaniach konsumenckich w zależności od płci.

Najważniejsze rozbieżności

¼ polskich klientek online deklaruje, że internetowe zakupy to dla nich przyjemność i możliwość wypróbowania nowych produktów. 28% z nich uważa swoje decyzje zakupowe za świadome i przemyślane – najczęściej decydują się na wcześniej wybrane towary. Z kolei 42% badanych preferuje wcześniej sprawdzonych, znanych sprzedawców. Z kolei co trzeci ankietowany mężczyzna kupowanie w sieci traktuje jak niemiły obowiązek (30%) albo przypadek (29%) – najczęściej wybierają oni produkty aktualnie dostępne czy z promocji. 42% kobiet i 45% mężczyzn opisuje siebie jako racjonalnego klienta, mającego kontrolę nad swoimi zakupami.

Jakie czynniki zniechęcają do zakupów online?

Do kupowania przez Internet zachęcają przede wszystkim atrakcyjne promocje oraz darmowe, szybkie dostawy – tak twierdzą badani obu płci. Natomiast inne są czynniki zniechęcające. 20% kobiet wskazuje, że woli zakupy stacjonarne i nie ma potrzeby kupować w sieci, ponieważ w ten sposób otrzymują wybrany produkt natychmiast (18% podkreśla tę przyczynę). 16% mężczyzn uważa, że kobiety nie chcą się też zmagać z ewentualnymi trudnościami przy zwrotach czy realizacją gwarancji. 15% z nich wątpi w ich zaufanie do internetowych sprzedawców, 17% Polek myśli to samo o mężczyznach. Oni z kolei nie czują potrzeby, by kupować w sieci (17%), ponieważ w sklepach stacjonarnych pracownicy podają wybrane produkty (20%).


Zobacz też: 80% Polaków robi zakupy przez Internet


Płatności i sposoby pozyskiwania informacji

Ankietowani obu płci preferują szybkie płatności – przelewy przez takie serwisy, jak Dotpay czy Przelewy24. Warto jednak wspomnieć, że kobiety nieco częściej wybierają BLIK i Apple Pay, natomiast mężczyźni – płatności odroczone i ratalne. Polki często korzystają z poleceń swoich znajomych i rodziny (16%). Co szósta ankietowana twierdzi, że przydatne przy wyborze są blogi oraz vlogi na temat różnych produktów. Mężczyźni wolą korzystać z forów i przeglądarek cenowych (14%). Z raportu „Mr. & Mrs. E-commerce” wynika, że zarówno Polki, jak i Polacy lubią robić zakupy przez Internet, a różnice między nimi nie są zbyt duże. Warto jednak wziąć je pod uwagę przy tworzeniu własnej oferty.

Polecamy