Już niemal 50% Polaków płaci BLIK-iem za zakupy online. Raport BlueMedia
Z raportu przygotowanego przez Blue Media wynika, że już prawie połowa Polaków wykorzystuje BLIK-a opłacania zakupów online. Jest to obecnie najczęściej wybierana forma płatności i jedna z ulubionych metod płatniczych w Polsce. Badanie nosi tytuł „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych”. Zostało przeprowadzone w czerwcu 2022 roku na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1059 osób.
Jakie metody płatności tracą na popularności?
46% respondentów deklaruje, że płaci za internetowe zakupy BLIK-iem – ich liczba wzrosła o 7% od zeszłego roku. Od 2019 roku cały czas zwiększa się odsetek osób korzystających z tego sposobu płatności, z kolei coraz mniej popularne stają się szybkie płatności elektroniczne (pay by link). Zmniejsza się również liczba użytkowników dokonujących płatności na konto sklepu samodzielnie oraz korzystających z kart płatniczych i z opcji płatności za pobraniem.
BLIK i płatności odroczone
BLIK cieszy się większym zainteresowaniem wśród mężczyzn – tej metody płatności używa niemal połowa badanych tej płci – oraz osób należących do młodszej grupy wiekowej (67%). Zaskakiwać może fakt, że jest tak samo rozpowszechniony w mieście, co na wsi. Warto też wspomnieć o płatnościach odroczonych, których udział zwiększył się o 3% w porównaniu z zeszłym rokiem (wzrost z 5% do 8%). Z systemów BNPL najczęściej korzystają kobiety i osoby ze średniej grupy wiekowej. W pytaniu „Z której formy płatności korzysta Pan(i) najchętniej?” można było wybrać tylko jedną odpowiedź. 35% badanych wskazało na BLIK-a (dla porównania: w 2021 było to 27%).
Zobacz też: BLIK wprowadzi płatności odroczone
Najważniejsze czynniki przy wyborze metody płatności
Dla 24% respondentów ważna jest dostępność wielu form płatności, a co druga osoba wskazała, że zdarzyło jej się zrezygnować z zakupów w sklepie internetowym, ponieważ nie znalazła dogodnej dla siebie opcji. Według 67% ankietowanych wyborze preferowanej formy płatności decyduje przede wszystkim wygoda, według 61% – szybkość płatności, a według 57% – łatwość. Te trzy elementy utrzymują się na prowadzeniu od trzech lat. Dla 45% liczy się głównie bezpieczeństwo transakcji, a dla 33% – dostępność.
Źródło zdjęcia: https://bluemedia.pl/baza-wiedzy/blog/