Jak kupujemy w sieci? Wnioski z najnowszego badania zleconego przez Santander
Z raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022” wynika, że polski konsumenci oczekują gwarantowanej darmowej dostawy podczas zakupów online. Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w październiku 2022 roku na zlecenie Santandera.
Jakie opcje uważamy za najważniejsze ułatwienia?
64% Polaków uważa, że darmowa dostawa niezależnie od jej sposobu to najbardziej przydatne ułatwienie podczas zakupów w kanale online. W grupie tej znalazło się najwięcej kobiet (71% w porównaniu z 56% mężczyzn), 20- i 30-latków (kolejno 75% i 72%) oraz mieszkańców takich metropolii, jak Warszawa, Wrocław czy Gdańsk (75%). 51% wskazało na możliwość zwrotu produktów bez ponoszenia kosztów przesyłki – wśród nich znalazło się 49% kobiet i 53% mężczyzn). Dla 34% istotna okazała się informacja o terminie dostarczenia zamówienia przed zapłatą za towar. W tej grupie znalazło się najwięcej respondentów między 40. a 49. rokiem życia (40%) oraz mieszkańców średnich miast – od 50 do 250 tys. mieszkańców (41%).
Kolejne opcje do wyboru
25% badanych Polaków stwierdziło, że największym ułatwieniem byłaby dla nich informacja o dostępności produktu przed włożeniem go do koszyka. Mówimy tutaj o 31% mężczyzn i 20% kobiet, a także 31% osób w grupie wiekowej 18-29 i 36% osób powyżej 70. roku życia. 23% e-konsumentów chciałoby mieć możliwość zwrotu zakupionych produktów bez konieczności wypełniania formularza albo logowania się na konto w sklepie. Z kolei 16% zwróciło uwagę na ważność informacji o czasie i formie gwarancji towaru, a 11% – na opcję przedłużenia czasu na zwrot zamówienia.
Oglądanie produktów na miejscu
W badaniu pojawiło się również pytanie o to, jakie produkty zdarzyło im się oglądać stacjonarnie przed zakupem w sieci. Okazuje się, że Polacy najczęściej kupują w ten sposób odzież i obuwie. 29% wskazało na ubrania, podobnie 29% wybrało buty. 22% postawiło na sprzęt AGD, 21% na elektronikę, 17% na zabawki, tyle samo na RTV. Mniejszym zainteresowaniem cieszyły się kosmetyki i narzędzia (15% w obu przypadkach), książki (12%) oraz meble (11%).