Ile zarabiają marketingowcy i osoby z branży e-commerce w Polsce?
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR podzieliło się wynikami nowego badania wynagrodzeń i stawek cennikowych. Raport jest realizowany każdego roku, we współpracy z firmą WTW Consulting. Bieżąca edycja została przeprowadzona na przełomie 2022 i 2023 roku. Czego możemy dowiedzieć się o zarobkach Polaków, a przede wszystkim – osób związanych z marketingiem i e-commerce?
Najważniejsze wnioski
W badaniu wzięły udział 82 organizacje, które podzieliły się danymi o wynagrodzeniach 7250 tys. osób. Okazuje się, że stratedzy i strateżki zarabiają średnio 10-15 tys. zł brutto miesięcznie. Z kolei seniorzy art i copywriterzy – 12-15 tys. zł brutto miesięcznie. Jeżeli natomiast chodzi o specjalistów UX, średnie wynagrodzenie wynosi 9 tys. brutto. Senior web developerzy otrzymują około 12,1 tys., a specjaliści SEO/SEM – ponad 7 tys. zł. Dyrektorzy oraz dyrektorki działu obsługi klienta otrzymują średnie wynagrodzenie w wysokości ponad 10 tys. zł brutto miesięcznie, z kolei media managerowie – 11-12,5 tys. zł.
Problemy na rynku pracy
Warto również wspomnieć o problemie z równością wynagrodzeń, czyli tzw. luką płacową. Określa ona różnicę między średnim wynagrodzeniem kobiet i mężczyzn w badanym sektorze. „Gender pay gap” w roku 2023 utrzymuje się na poziomie 13%. Wiadomo jednak, że dysproporcje są coraz częściej niwelowane, a branża komunikacji marketingowej radzi sobie z tą kwestią lepiej niż reszta, szczególnie w Warszawie.