Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

Ile pieniędzy tracimy na rzecz cyberprzestępców?

Czwartek, 31 Marzec 2022

Według raportu Internet Crime Complaint Center w roku 2021 internetowi oszuści wyłudzili 6,9 miliarda dolarów – i to tylko w Stanach Zjednoczonych. 1,6 miliarda stanowią kryptowaluty. Liczba ta znacznie wzrosła od 2020 roku – wtedy wynosiła 4,3 miliarda dolarów. FBI ostrzega internautów przez niebezpieczeństwami.

Pandemia dała hakerom nowe możliwości

W zeszłym roku zarejestrowano też rekordową liczbę skarg związanych z przestępczością w sieci – wpłynęło ich aż 847 376, czyli o 7% więcej niż w 2020 i o 81% (!) więcej niż w 2019. Bardzo duży wpływ na ten stan rzeczy miała pandemia. Wiele spotkań biznesowych przeniosło się do Internetu, stając się celem rozmaitych cyberataków.


Zobacz też: Jaka jest skala oszustw w social mediach?


Oszustwa biznesowe

Hakowane były biznesowe wiadomości e-mail (BEC) oraz konta e-mail (EAC). Ofiary otrzymywały fałszywe nakazy dotyczące wysyłania przelewów. Oprócz tego, cyberprzestępcy organizowali spotkania poprzez adresy mailowe przełożonych czy dyrektorów finansowych, a następnie umieszczali w kadrze nieruchomy obraz pracodawcy i wydawali polecenia. Amerykańskie firmy kosztowało to 2,4 miliarda dolarów.

Najczęściej wykorzystywane sposoby

Najczęstszymi sposobami na oszustwa internetowe były: phishing (podszywanie się), rzekome braki płatności bądź dostawy oraz naruszenia danych osobowych. Większość z nich odbywała się za pośrednictwem biznesowej poczty online. Trzeba wspomnieć też o oszustwach inwestycyjnych. Niektóre z dawnych sposobów hakerów okazały się przestarzałe – chodzi tutaj o złośliwe oprogramowanie, scareware i wirusy, które łącznie zebrały 5,6 mln dolarów. Phishing przyczynił się do wyłudzenia 44,2 mld dolarów, natomiast oprogramowanie ransomware – 49,2 mln dolarów.

Kryptowaluty i romanse

Jeżeli chodzi o kryptowaluty, oszukane osoby straciły łącznie 1,6 miliarda dolarów, a FBI odnotowało 32 400 skarg. Cyberprzestępcy stosują wcześniej wspomniane oszustwa inwestycyjne i oszustwa na aukcjach. Dobrze radzą sobie też oszuści nawiązujący bliższe kontakty ze swoimi ofiarami, np. poprzez aplikacje randkowe czy media społecznościowe. W 2021 roku straty z tego tytułu wyniosły 429 mln dolarów, a tego typu skarg wpłynęło 4325.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...