Dzisiaj mamy: Wtorek, 5 Grudzień 2023

Ile pieniędzy tracimy na rzecz cyberprzestępców?

2022.03.31

Według raportu Internet Crime Complaint Center w roku 2021 internetowi oszuści wyłudzili 6,9 miliarda dolarów – i to tylko w Stanach Zjednoczonych. 1,6 miliarda stanowią kryptowaluty. Liczba ta znacznie wzrosła od 2020 roku – wtedy wynosiła 4,3 miliarda dolarów. FBI ostrzega internautów przez niebezpieczeństwami.

Pandemia dała hakerom nowe możliwości

W zeszłym roku zarejestrowano też rekordową liczbę skarg związanych z przestępczością w sieci – wpłynęło ich aż 847 376, czyli o 7% więcej niż w 2020 i o 81% (!) więcej niż w 2019. Bardzo duży wpływ na ten stan rzeczy miała pandemia. Wiele spotkań biznesowych przeniosło się do Internetu, stając się celem rozmaitych cyberataków.


Zobacz też: Jaka jest skala oszustw w social mediach?


Oszustwa biznesowe

Hakowane były biznesowe wiadomości e-mail (BEC) oraz konta e-mail (EAC). Ofiary otrzymywały fałszywe nakazy dotyczące wysyłania przelewów. Oprócz tego, cyberprzestępcy organizowali spotkania poprzez adresy mailowe przełożonych czy dyrektorów finansowych, a następnie umieszczali w kadrze nieruchomy obraz pracodawcy i wydawali polecenia. Amerykańskie firmy kosztowało to 2,4 miliarda dolarów.

Najczęściej wykorzystywane sposoby

Najczęstszymi sposobami na oszustwa internetowe były: phishing (podszywanie się), rzekome braki płatności bądź dostawy oraz naruszenia danych osobowych. Większość z nich odbywała się za pośrednictwem biznesowej poczty online. Trzeba wspomnieć też o oszustwach inwestycyjnych. Niektóre z dawnych sposobów hakerów okazały się przestarzałe – chodzi tutaj o złośliwe oprogramowanie, scareware i wirusy, które łącznie zebrały 5,6 mln dolarów. Phishing przyczynił się do wyłudzenia 44,2 mld dolarów, natomiast oprogramowanie ransomware – 49,2 mln dolarów.

Kryptowaluty i romanse

Jeżeli chodzi o kryptowaluty, oszukane osoby straciły łącznie 1,6 miliarda dolarów, a FBI odnotowało 32 400 skarg. Cyberprzestępcy stosują wcześniej wspomniane oszustwa inwestycyjne i oszustwa na aukcjach. Dobrze radzą sobie też oszuści nawiązujący bliższe kontakty ze swoimi ofiarami, np. poprzez aplikacje randkowe czy media społecznościowe. W 2021 roku straty z tego tytułu wyniosły 429 mln dolarów, a tego typu skarg wpłynęło 4325.

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...
#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

2023.11.09
Mamy połowę listopada, jesteśmy jeszcze przed Black Friday – wydawać by się mogło, że do Świąt Bożego Narodzenia pozostało dużo czasu. W świecie e-commerce czas płynie nieco innym rytmem, a do dużych wydarzeń warto przygotowywać się wcześniej. W dzisiejszym artykule zastanowimy się, jak „rozruszać” sklep internetowy jeszcze przed Gwiazdką, aby...