Dzisiaj mamy: Niedziela, 2 Październik 2022

Ile pieniędzy tracimy na rzecz cyberprzestępców?

2022.03.31

Według raportu Internet Crime Complaint Center w roku 2021 internetowi oszuści wyłudzili 6,9 miliarda dolarów – i to tylko w Stanach Zjednoczonych. 1,6 miliarda stanowią kryptowaluty. Liczba ta znacznie wzrosła od 2020 roku – wtedy wynosiła 4,3 miliarda dolarów. FBI ostrzega internautów przez niebezpieczeństwami.

Pandemia dała hakerom nowe możliwości

W zeszłym roku zarejestrowano też rekordową liczbę skarg związanych z przestępczością w sieci – wpłynęło ich aż 847 376, czyli o 7% więcej niż w 2020 i o 81% (!) więcej niż w 2019. Bardzo duży wpływ na ten stan rzeczy miała pandemia. Wiele spotkań biznesowych przeniosło się do Internetu, stając się celem rozmaitych cyberataków.


Zobacz też: Jaka jest skala oszustw w social mediach?


Oszustwa biznesowe

Hakowane były biznesowe wiadomości e-mail (BEC) oraz konta e-mail (EAC). Ofiary otrzymywały fałszywe nakazy dotyczące wysyłania przelewów. Oprócz tego, cyberprzestępcy organizowali spotkania poprzez adresy mailowe przełożonych czy dyrektorów finansowych, a następnie umieszczali w kadrze nieruchomy obraz pracodawcy i wydawali polecenia. Amerykańskie firmy kosztowało to 2,4 miliarda dolarów.

Najczęściej wykorzystywane sposoby

Najczęstszymi sposobami na oszustwa internetowe były: phishing (podszywanie się), rzekome braki płatności bądź dostawy oraz naruszenia danych osobowych. Większość z nich odbywała się za pośrednictwem biznesowej poczty online. Trzeba wspomnieć też o oszustwach inwestycyjnych. Niektóre z dawnych sposobów hakerów okazały się przestarzałe – chodzi tutaj o złośliwe oprogramowanie, scareware i wirusy, które łącznie zebrały 5,6 mln dolarów. Phishing przyczynił się do wyłudzenia 44,2 mld dolarów, natomiast oprogramowanie ransomware – 49,2 mln dolarów.

Kryptowaluty i romanse

Jeżeli chodzi o kryptowaluty, oszukane osoby straciły łącznie 1,6 miliarda dolarów, a FBI odnotowało 32 400 skarg. Cyberprzestępcy stosują wcześniej wspomniane oszustwa inwestycyjne i oszustwa na aukcjach. Dobrze radzą sobie też oszuści nawiązujący bliższe kontakty ze swoimi ofiarami, np. poprzez aplikacje randkowe czy media społecznościowe. W 2021 roku straty z tego tytułu wyniosły 429 mln dolarów, a tego typu skarg wpłynęło 4325.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...