Dzisiaj mamy: Środa, 7 Czerwiec 2023

Ile pieniędzy tracimy na rzecz cyberprzestępców?

2022.03.31

Według raportu Internet Crime Complaint Center w roku 2021 internetowi oszuści wyłudzili 6,9 miliarda dolarów – i to tylko w Stanach Zjednoczonych. 1,6 miliarda stanowią kryptowaluty. Liczba ta znacznie wzrosła od 2020 roku – wtedy wynosiła 4,3 miliarda dolarów. FBI ostrzega internautów przez niebezpieczeństwami.

Pandemia dała hakerom nowe możliwości

W zeszłym roku zarejestrowano też rekordową liczbę skarg związanych z przestępczością w sieci – wpłynęło ich aż 847 376, czyli o 7% więcej niż w 2020 i o 81% (!) więcej niż w 2019. Bardzo duży wpływ na ten stan rzeczy miała pandemia. Wiele spotkań biznesowych przeniosło się do Internetu, stając się celem rozmaitych cyberataków.


Zobacz też: Jaka jest skala oszustw w social mediach?


Oszustwa biznesowe

Hakowane były biznesowe wiadomości e-mail (BEC) oraz konta e-mail (EAC). Ofiary otrzymywały fałszywe nakazy dotyczące wysyłania przelewów. Oprócz tego, cyberprzestępcy organizowali spotkania poprzez adresy mailowe przełożonych czy dyrektorów finansowych, a następnie umieszczali w kadrze nieruchomy obraz pracodawcy i wydawali polecenia. Amerykańskie firmy kosztowało to 2,4 miliarda dolarów.

Najczęściej wykorzystywane sposoby

Najczęstszymi sposobami na oszustwa internetowe były: phishing (podszywanie się), rzekome braki płatności bądź dostawy oraz naruszenia danych osobowych. Większość z nich odbywała się za pośrednictwem biznesowej poczty online. Trzeba wspomnieć też o oszustwach inwestycyjnych. Niektóre z dawnych sposobów hakerów okazały się przestarzałe – chodzi tutaj o złośliwe oprogramowanie, scareware i wirusy, które łącznie zebrały 5,6 mln dolarów. Phishing przyczynił się do wyłudzenia 44,2 mld dolarów, natomiast oprogramowanie ransomware – 49,2 mln dolarów.

Kryptowaluty i romanse

Jeżeli chodzi o kryptowaluty, oszukane osoby straciły łącznie 1,6 miliarda dolarów, a FBI odnotowało 32 400 skarg. Cyberprzestępcy stosują wcześniej wspomniane oszustwa inwestycyjne i oszustwa na aukcjach. Dobrze radzą sobie też oszuści nawiązujący bliższe kontakty ze swoimi ofiarami, np. poprzez aplikacje randkowe czy media społecznościowe. W 2021 roku straty z tego tytułu wyniosły 429 mln dolarów, a tego typu skarg wpłynęło 4325.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

2023.06.02
Wiele osób odwiedzających Twój sklep internetowy nie finalizuje swojego zakupu, przerywającym tym samym cały proces. Dzieje się tak z różnych powodów – złożenie zamówienia często wymaga głębszego zastanowienia. Warto jednak wiedzieć, że istnieją sposoby, by skłonić potencjalnego klienta do powrotu na Twoją stronę. Niektóre z tych działań nazywamy retargetingiem. Zaintrygowany?...
EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

2023.05.26
Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, prawdopodobnie reklamujesz go w mediach społecznościowych – głównie na Facebooku, gdzie można uruchamiać liczne kampanie promocyjne. Bardzo ważnym elementem tego typu kampanii jest tzw. piksel Facebooka. Nazwa ta brzmi trochę enigmatycznie, jednak wszystko Ci wyjaśnimy – każda osoba mająca biznes online powinna co nieco o...
EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

2023.05.12
W dzisiejszym świecie większość firm stara się eksplorować video marketing, czyli działania reklamowe oparte na tworzeniu krótszych i dłuższych filmików. Popularność tej strategii gwałtownie wzrosła, gdy Tik Tok stał się numerem jeden wśród serwisów społecznościowych. Kreatywne połączenie obrazu i dźwięku przyciąga uwagę większości odbiorców. Warto jednak wiedzieć, że atrakcyjne, a...
EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

2023.05.05
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez firmowych profili w mediach społecznościowych. Wśród tego typu portali ciągle dominuje Facebook, jednak Instagram depcze mu po piętach, a na podium wspina się również Tik Tok, który od kilku lat podbija świat social mediów. Chcesz, by Twoje treści reklamowe zyskały na...