Dzisiaj mamy: Sobota, 20 Kwiecień 2024

Google rezygnuje z Third Party cookies

2021.11.05

W styczniu 2020 firma Google ogłosiła, że do 2022 roku zamierza odejść od technologii third-party cookies. Postawiono sobie za cel stworzenie nowej technologii, która umożliwiałaby personalizację reklam przy jednoczesnej ochronie prywatności użytkowników. Dziś jednak wiadomo, że zmiana ta nie wydarzy tak szybko. Kilka miesięcy temu Google opublikowało harmonogram wprowadzania tzw. Privacy Sandbox, z którego wynika, że rezygnacja z ciasteczek firm trzecich nastąpi później – pod koniec 2023 roku.

Rewolucja w świecie reklamy internetowej

Z danych Statcounter GlobalStats wynika, że we wrześniu 2021 przeglądarka Chrome używana była przez nieco ponad 65% użytkowników na świecie. Drugie w kolejności Safari od Apple może się pochwalić wynikiem „jedynie” 18,4% udziału w rynku. Oznacza to, że zablokowanie third-party cookies przez Chrome wymusi na usługodawcach marketingowych całkowitą zmianę sposobu personalizowania reklam. By ostatecznie zrezygnować z ciasteczek od dostawców zewnętrznych, Google musi wdrożyć inne sposoby pozyskiwania danych na temat działań użytkowników. Testowana jest przede wszystkim technologia FLoC (ang. Federated Learning of Cohorts), która ma przypisywać usera do pewnej uśrednionej grupy odbiorców na podstawie ich zainteresowań. Z przeglądarki na zewnątrz będą wysyłane wyłącznie informacje o tym, do której grupy użytkownik należy. Ma to służyć anonimizacji i ochronie prywatności.


Zobacz też: Co to jest sem?


Dlaczego Google chce zrezygnować z third-party cookies?

Większość użytkowników Internetu obawia się o swoją prywatność. Google chce wyjść temu naprzeciw i chronić korzystających z przeglądarki Chrome. W teorii pliki cookies są zgodne z przepisami o ochronie danych osobowych, nie przechowują bowiem żadnych danych chronionych (takich jak np. nazwisko). Jednakże obawy o inwigilację i potencjalne wykorzystywanie zbieranych danych rosną, a to przekłada się na spadek zaufania userów. Stąd też dążenie do stworzenia bezpieczniejszej alternatywy dla ciasteczek. Docelowo Google zamierza opracować standard Privacy Sandbox. Ma on być zbiorem gotowych rozwiązań, które będzie można wykorzystywać zamiast third-party cookies.

Polecamy