Co to jest SEM?
Nie da się ukryć – dziś skuteczną reklamę robi się przede wszystkim w Internecie. Zdecydowana większość firm (a z pewnością niemal wszystkie biznesy e-commerce) stara się zaistnieć w sieci za pomocą rozmaitych sposobów: profili w mediach społecznościowych, kampanii reklamowych, pozycjonowania i tym podobnych. Jakie działania warto podejmować, by ich skuteczność była jak najwyższa? Postaw na SEM!
Czym jest SEM? Definicja
SEM, z angielskiego Search Engine Marketing, to inaczej marketing w wyszukiwarkach internetowych. Jest to ogólne pojęcie zbierające działania, które skupiają się na promowaniu danej witryny w wynikach wyszukiwania. Dzieje się to przede wszystkim przy wykorzystaniu fraz kluczowych i poprzez zamieszczanie w wyszukiwarkach linków sponsorowanych. W momencie, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę daną frazę kluczową, działania SEM podsuną mu odpowiedni wynik wyszukiwania.
SEM=SEO+PPC
Można się czasem spotkać ze stwierdzeniem, że SEM oraz SEO to zamienne terminy określające pozycjonowanie stron internetowych. Nic bardziej mylnego! SEM to pojęcie znacznie szersze niż SEO. SEO (ang. Search Engine Optimization) mieści się w zakresie działań SEM. Dotyczy ściśle praktyk i strategii skupiających się na optymalizacji stron internetowych oraz treści, tak by witryna była jak najlepiej widoczna dla wyszukiwarek z punktu widzenia ruchu organicznego. SEO jest nastawione na działania długofalowe i naturalny, darmowy ruch użytkowników na podstawie wyszukiwanych fraz kluczowych. Drugą częścią strategii SEM jest PPC (ang. Pay Per Click), czyli narzędzie (takie jak np. Google Ads) służące do uzyskiwania natychmiastowych wyników poprzez wyświetlanie reklam, za kliknięcie których reklamodawca płaci określoną kwotę. SEM może korzystać zarówno z narzędzi SEO, jak i PPC. Dlatego też zależności między tymi pojęciami świetnie wyraża powszechnie znane wśród specjalistów od marketingu internetowego równanie: SEM=SEO+PPC.
Czym charakteryzuje się SEM?
Zasadniczym celem działań SEM jest dotarcie do klienta poprzez wyszukiwarki. Gdy decydujemy się na realizację kampanii SEM, chodzi nam o zajęcie jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednakże nie każda kampania musi wykorzystywać komplet narzędzi SEM. Inaczej należy zaplanować kampanię SEM, gdy chcemy skierować na witrynę wartościowy ruch, zbudować społeczność wokół firmy i wzmocnić pozycję na rynku, a inaczej, gdy chce się uzyskać konkretny zysk w określonym czasie. Działania SEO prowadzone są długo i nie od razu przynoszą efekty, lecz przynoszą korzyści na długi czas. Z kolei akcje wykorzystujące reklamy typu PPC dają w zasadzie od razu rezultat w postaci zwiększonego ruchu na stronie, jednak gdy tylko zostaną wyłączone, liczba wyświetleń witryny bardzo wyraźnie spada. Wszystko zależy od szczegółowych celów ustanowionych dla danego biznesu. Kluczem do skutecznego wypromowania biznesu, produktu czy też usługi jest odpowiedni dobór środków SEM, tak by osiągnąć zakładane cele.