Dzisiaj mamy: Wtorek, 10 Grudzień 2024

EcomersyBasic #85: Wakacyjna stagnacja w e-commerce. Jak przetrwać czas niższych obrotów?

2023.07.14

Wakacje kojarzą nam się z odpoczynkiem i relaksem, są też czasem, w którym warto na chwilę zdystansować się od swojego biznesu online. Pozwala to nabrać dystansu i spojrzeć na firmę z innej perspektywy, co często prowadzi do trafnych wniosków i nowych pomysłów na rozwój. Okres niższych obrotów w e-commerce może stanowić wyzwanie, jednak istnieje kilka strategii, które ułatwią Ci jego przetrwanie. Sprawdź nasze sposoby już dzisiaj!

Dlaczego wakacje to trudny okres w e-commerce?

Lipiec i sierpień to miesiące, podczas których większość osób wyjeżdża na wakacje. Klienci rzadziej robią zakupy i wydają na nie mniej pieniędzy, ponieważ inwestują właśnie w urlopy. Wolne biorą również właściciele i pracownicy sklepów internetowych, co znacznie spowalnia działania wielu firm. Można powiedzieć, że w branżach sezonowych (np. w branży odzieżowej) wakacje to swego rodzaju okres przejściowy – na wirtualnych półkach pojawia się coraz mniej produktów letnich, zaczynają się wyprzedaże, przedsiębiorstwa przygotowują się na nadejście nowych, jesiennych kolekcji. Warto więc skupić się na działaniach promocyjnych.

Lato = wyprzedaże i promocje

Okres wakacyjny w każdym sklepie internetowym powinien obejmować letnie wyprzedaże. W ten sposób można zwiększyć obroty czasie stagnacji i sprzedać sezonowe produkty, które muszą zniknąć z oferty w okolicy jesieni. Dobrym pomysłem okaże się też dokładne przemyślenie i zaplanowanie przyszłych strategii. Skoro Twój biznes na chwilę zwalnia, zwolnij i Ty – trudno zastanawiać się nad czymkolwiek, cały czas pędząc do przodu. Zatrzymaj się i przeprowadź różne analizy – oceń szybkość ładowania strony, zweryfikuj kompatybilność wewnętrznych systemów (mamy tutaj na myśli m.in. zarządzanie magazynem, przepływy finansowe, dostawy, obieg dokumentów), sprawdź, czy witryna działa stabilnie i czy jest przyjazna dla użytkownika. Wszystko powinno być dopięte na ostatni guzik!


Zobacz też: EcomersyBasic #83: Letnie wyprzedaże – przewodnik dla e-commerce


Stały kontakt z klientami

W czasie wakacji, kiedy sklep internetowy funkcjonuje mniej sprawnie niż zazwyczaj, trzeba uważać, by nie stracić w oczach konsumentów. Jeżeli klient nie otrzyma żadnej odpowiedzi na swoje pytanie przez dwa tygodnie albo – co gorsza – jego zamówienie nie zostanie zrealizowane, może się zdenerwować i nigdy nie wrócić do Twojego sklepu. Warto więc pozostawać z odbiorcami w stałym kontakcie, informować ich o opóźnieniach czy innych niedogodnościach. Postaraj się nie dopuścić do nieplanowanych utrudnień. Możesz umieścić na stronie internetowej banner z informacją o późniejszej wysyłce bądź wysłać wiadomości e-mail do subskrybujących newsletter. Automatyczna wiadomość do każdego, kto złoży zamówienie w tym czasie, to również świetny pomysł.

Analizujmy i przygotowujmy się na to, co nadchodzi

Większość sklepów internetowych w czasie wakacji przeżywa swego rodzaju kryzys – to całkowicie normalne i niezależne od nas. Nie powinniśmy jednak się załamywać, tylko jak najlepiej wykorzystać ten okres. Nie możemy przecież zapominać, że jesienią wszystko się zmieni, a ruch na pewno się zwiększy. Bądźmy na to gotowi – przygotujmy swoje platformy na wzmożoną sprzedaż, która nastąpi już niedługo. Warto śledzić działania konkurencji, zdobywać potrzebną wiedzę i ulepszać to, co da się ulepszyć.

Polecamy