Dzisiaj mamy: Środa, 30 Październik 2024

Ecomersy Basic #90: Filtry w sklepie internetowym. Co warto o nich wiedzieć?

2023.08.18

W świecie e-commerce wybór produktów jest ogromny – niektórzy mogliby powiedzieć, że wręcz nieograniczony, a oczekiwania klientów rosną w tempie ekspresowym. Właśnie dlatego kluczowe jest zapewnienie im jak najbardziej satysfakcjonującego doświadczenia zakupowego. Pomóc w tym mogą filtry, czyli narzędzie, które kryje w sobie ogromny potencjał – pozwala na szybkie i efektywne przeszukiwanie oferty i odnalezienie towarów idealnie odpowiadających preferencjom i potrzebom konsumentów. Zobacz, co warto o nich wiedzieć!

Czym są filtry w sklepie internetowym?

Filtry w sklepie internetowym to niezwykle przydatna funkcja, która umożliwia prostsze i bardziej precyzyjne przeglądanie asortymentu. Użytkownicy wybierają konkretne kategorie, cechy, parametry i inne kryteria, aby zawęzić liczbę interesujących ich produktów. Nie muszą więc „przeczesywać” całej oferty, żeby znaleźć odpowiedni towar. Filtry to interaktywne elementy interfejsu, które ułatwiają klientom poruszanie się po witrynie, znacznie przyspieszając i usprawniając proces zakupowy, ponieważ zmniejszają liczbę wyników. Do najważniejszych filtrów należą: kategorie produktów (w przypadku szerszego asortymentu), cechy produktów (rozmiar, kolor, materiał itd.), cena, dostępność czy data dodania.

Różnica między filtrowaniem a sortowaniem produktów

Wiesz już, na czym polega filtrowanie towarów. Być może słyszałeś również o sortowaniu, które czasami uznawane jest za identyczną funkcję. Oba narzędzia różnią się jednak między sobą – filtrowanie polega na określaniu kryteriów, które pozwalają ograniczyć wyniki wyszukiwania do produktów spełniających oczekiwania klientów, z kolei sortowanie sprowadza się do zmiany kolejności wyświetlania produktów – z całego asortymentu bądź w obrębie danej kategorii. Dzięki temu można ustawić, w jakim porządku towary są prezentowane na stronie, np. od najtańszych do najdroższych czy od najnowszych do najstarszych. Sortowanie wpływa na sposób, w jaki odbiorcy widzą produkty, jednak nie zmniejsza ich liczby.

Filtrowanie – najważniejsze elementy, o których trzeba pamiętać

Filtry najczęściej umieszcza się w jednym z dwóch miejsc: nad listą wszystkich produktów bądź po lewej stronie, obok listy produktów. Klienci są przyzwyczajeni do tego układu, dlatego nie warto od niego odchodzić – w tym przypadku lepiej postawić na sprawdzone rozwiązania. Użytkownik powinien mieć do nich łatwy dostęp przez cały czas, tak aby w razie potrzeby mógł szybko je zmienić. Idealne rozwiązanie jest wtedy, gdy filtry podążają za przewijaną stroną, ani na chwilę nie znikając z oczu klienta. Pamiętaj również o tym, by umożliwić wybór więcej niż jednego filtra jednocześnie.


Zobacz też: Nawigacja fasetowa w sklepie internetowym – dlaczego warto?


Zalety filtrowania

Narzędzie filtrowania produktów w sklepie internetowym przynosi wiele korzyści. Pozwala klientom dostosować przeglądaną ofertę do swoich indywidualnych preferencji, wybierając cechy produktów, które ich interesują, takie jak rozmiar, kolor, marka czy cena. Skraca także czas przeszukiwania dzięki możliwości natychmiastowego skoncentrowania się na produktach, które spełniają ich kryteria. Dostępność filtrów zwiększa zadowolenie konsumentów, poprawiając ogólne doświadczenie zakupowe – narzędzie to może przyczynić się do zbudowania pozytywnego wizerunku marki w ich oczach. Odpowiednie filtrowanie nierzadko zwiększa konwersję w sklepie internetowym i pozwala lepiej zrozumieć zachowania klientów.

Polecamy