Dzisiaj mamy: Niedziela, 2 Październik 2022

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

2022.04.22

Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz, by mówiono o Tobie dobrze? Postaw na marketing rekomendacyjny.

Na czym polega marketing rekomendacyjny?

Polecenia od ludzi, którym ufamy, mają duży wpływ na nasze decyzje zakupowe. Wyraźnie pokazują to badania – jako przykład można przywołać sondaż firmy Nielsen z 2015 roku, z którego wynika, że 83% konsumentów zwraca większą uwagę na rekomendacje bliskich niż na reklamy. Oprócz tego, internauci uwielbiają nie tylko dzielić się swoimi opiniami, ale także je czytać. Marketing rekomendacyjny opiera się na wykorzystywaniu ocen obecnych klientów, aby pozyskać nowych. Specjalnie dostosowane do tego kampanie wiążą się z niższymi kosztami niż inne sposoby zdobywania odbiorców, są też łatwiejsze. Ponadto, pomogą Ci zwiększyć świadomość marki i zwielokrotnić ruch na stronie internetowej.

Klienci zdobywają nowych klientów

W momencie, kiedy Twoi konsumenci dzielą się przychylnymi recenzjami na temat prowadzonego przez Ciebie e-sklepu, stają się jego ambasadorami. Właśnie oni będą promować Twoje produkty czy usługi, w ten sposób przyczyniając się do podwyższenia poziomu sprzedaży oraz lepszej widoczności w sieci. Potencjalni klienci, którzy zobaczą, że inni Ci zaufali i się nie zawiedli, prawdopodobnie zechcą zrobić to samo. Ważne, by opinie były wiarygodne i przekonujące. Istnieje kilka rodzajów poleceń. Warto wspomnieć o dwóch: spontanicznej rekomendacji klienta oraz rekomendacji pozyskanej. Pierwsza z nich uzyskiwana jest w sposób naturalny. Osoba, którą rzeczywiście usatysfakcjonowały Twoje usługi, postanawia się tym podzielić: czy to w Internecie, czy wśród znajomych. Drugą poprzedza prośba bądź zachęta ze strony sprzedawcy, najczęściej w formie e-maila czy powiadomienia.


Zobacz też: Czym jest nowoczesny marketing automation? Wywiad z Anną Kaczmarską, CEO w Samito


Marketing rekomendacyjny a marketing szeptany

Marketing rekomendacyjny sprawia, że marka wydaje się bliższa odbiorcy, szczególnie jeśli otrzyma polecenie od zaufanej osoby. Twój sklep internetowy natychmiast stanie się bardziej autentyczny i godny uwagi. Reklamy nierzadko kojarzą się klientom ze zbyt nachalnymi czy nawet irytującymi działaniami. Nie oznacza to oczywiście, że masz rezygnować z innych form marketingu – warto jednak skupić się też na rekomendacjach. Być może takie zabiegi kojarzą Ci się z marketingiem szeptanym, który wykazuje pewne podobieństwa, jednak różni się tym, że jego głównym celem jest wzbudzenie dyskusji o marce, często przez samych jej przedstawicieli.

Najważniejsze statystyki związane z marketingiem rekomendacyjnym

Aby pokazać, że marketing rekomendacyjny naprawdę ma sens, warto przytoczyć kilka danych liczbowych. Polecenia są źródłem 65% nowych transakcji firm oraz większego o 37% wskaźnika retencji konsumentów. Oprócz tego, osoby, które usłyszą/przeczytają pozytywne opinie od znajomych, są czterokrotnie bardziej skłonne do dokonania zakupu, ufają im też siedmiokrotnie bardziej niż tradycyjnej reklamie. Firmy B2B, które uczyniły marketing rekomendacyjny swoją główną strategią, odnotowują o 70% wyższy współczynnik konwersji niż konkurencja.

Krótkie podsumowanie – dlaczego warto?

Marketing rekomendacyjny pozwoli Ci zdobyć wartościowych klientów, rzeczywiście chcących skorzystać z Twoich usług. Bez wątpienia pomoże Ci również rozpowszechnić markę i pozytywnie wpłynąć na jej widoczność. Jak już wspomnieliśmy, takie działania wiążą się z niewielkimi kosztami, a zyskać możesz naprawdę wiele – przede wszystkim bazę lojalnych konsumentów.

Źródło: https://review42.com/resources/referral-marketing-statistics/

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...