Dzisiaj mamy: Wtorek, 23 Lipiec 2024

#Ecomersy Basic #118: Przygotuj sklep na wakacje! Uważaj na stany magazynowe

2024.06.14

Okres wakacyjny w e-commerce – szczególnie jeżeli chodzi o branżę odzieżową – to często czas przestoju, mniejszej sprzedaży, odpoczynku. Klienci rzadziej robią zakupy, wyjeżdżają na urlopy, więcej przebywają na świeżym powietrzu. Warto odpowiednio przygotować się na nadchodzące miesiące, aby nie odnotować zbyt dużych strat i jak najlepiej wykorzystać okres wakacyjny, a przy okazji nieco odetchnąć i nabrać nowej perspektywy. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, na pewno wiesz, że to bardzo potrzebne!

Dlaczego przed wakacjami trzeba uważać na stany magazynowe?

Odpowiednie zarządzanie stanami magazynowymi to klucz do sukcesu – niezależnie od tego, czy działasz w branży odzieżowej, czy w jakiejkolwiek innej. Zastanawiasz się, dlaczego przed wakacjami należy być ostrożnym z zatowarowywaniem magazynów? Lipiec i sierpień to miesiące, w których popyt na większość produktów spada. Aby upewnić się, jak sytuacja wygląda w Twoim przypadku, warto dokładnie przeanalizować dane sprzedażowe z poprzednich lat. Nadmierne zatowarowanie się może doprowadzić do tego, że zostaniemy z dużą liczbą niesprzedanych produktów po zakończeniu sezonu, co generuje koszty magazynowania i potencjalne straty. Trzeba mieć również na względzie, że w okresie wakacyjnym wiele firm działa na zwolnionych obrotach z powodu urlopów, co wpływa na efektywność zarządzania magazynem oraz na zdolność do szybkiej rotacji towarów.

Wakacyjne wyprzedaże i kolekcje letnie

Typowo letnie kolekcje, czyli nowe ubrania na lato, często są wprowadzane do sklepów internetowych do końca czerwca. Z kolei w lipcu i sierpniu wprowadza się różnego rodzaju promocje, aby zwiększyć obroty i wyprzedać letnie produkty przed jesienią, kiedy ich miejsce będą musiały zająć kolejne towary. Bardzo często stosowaną przez e-sklepy strategią jest stopniowanie obniżek, czyli rozpoczęcie od niższych rabatów, a później przejście do wyższych. W okresie wakacyjnym warto stawiać na kampanie reklamowe, które pozwalają promować Twoje wyprzedaże. W tym czasie można też wprowadzać uniwersalne modele na cały rok oraz basicowe ubrania – nie należą one do kategorii sezonowych produktów.


Zobacz też: EcomersyBasic #83: Letnie wyprzedaże – przewodnik dla e-commerce


Na co uważać w czasie urlopu?

Właściciele sklepów internetowych i ich pracownicy mają takie samo prawo do urlopu jak każdy. Warto z niego skorzystać, aby naprawdę odpocząć i wrócić z „wywietrzoną” głową i nowym zapałem. Pamiętaj jednak, aby nie zostawiać swoich klientów z niczym – kupujący powinni wiedzieć, kiedy e-sklep będzie działać wolniej i kiedy będą musieli dłużej poczekać na dostawę. Możesz umieścić na stronie internetowej banner z informacją o późniejszej wysyłce i wysłać odpowiednie wiadomości e-mail do subskrybentów. Polecamy też ustawienie automatycznej wiadomości do każdego, kto złoży zamówienie w tym czasie. Ważne jest to, by nie stracić klientów!

Krótkie podsumowanie

Aby przygotować swój sklep internetowy na wakacje, trzeba wcześniej zaplanować działania na ten okres. Lepiej uważać na nadmierne zatowarowanie, wprowadzić obniżki i rabaty, a także starać się informować klientów o wszelkich opóźnieniach na bieżąco. Wykorzystaj ten okres, aby pomyśleć o możliwych zmianach i wejdź w nowy sezon ze świeżą energią!

Polecamy